Nekromanti Enkelt skadesystem

Zadrith

Hero
Jag har börjat skriva på skadesystemet till Lightcloud och kom fram till denna enkla lösning som är nästan lika enkel som ett vanligt KP system men som ändå täcker in en del saker som jag sknat i de flesta skadesystem. Kom gärna med synpunkter och förslag på hur lång läktiden bör vara för de olika sorternas sakdor i en relativt realistisk spelvärld.

Johan K

Gammal & dryg
Enkelt var nog det minsta man kan säga om det hela ja.
Sådana här grejer gillar ja, att man fattar vad som menas efter att bara ha läst det 2 ggr. Så ska det vara alltid tycker jag.

Angående läketiden så är det ju självklart lite olika vad man blivid skadad av. En smäll på käften bör man ju bli klar i skallen efter en liten stud, en rejäl pungspark bör ju däcka en bdetydligt längre än en smäll på käften.
Stickskador & sådant bör väll läka efter 1 - 1½ vecka, självkart så tar det ju längre tid om man lyckas träffa nått allvarligare, som t. ex nått organ elelr nått sådant.
Hur länge man är inkapapel efter ens kottskada vette katten, mendet bör rimligtvis ta ett bra tag.

Zadrith

Hero
Angående läketiden så är det ju självklart lite olika vad man blivid skadad av. En smäll på käften bör man ju bli klar i skallen efter en liten stud, en rejäl pungspark bör ju däcka en bdetydligt längre än en smäll på käften.
Stickskador & sådant bör väll läka efter 1 - 1½ vecka, självkart så tar det ju längre tid om man lyckas träffa nått allvarligare, som t. ex nått organ elelr nått sådant.
Hur länge man är inkapapel efter ens kottskada vette katten, mendet bör rimligtvis ta ett bra tag.
Jo, fast för enkelhetens skull vill jag nog bara ha en läktid för omtöckning och en för trauma.

Troberg

Sinister eater
Varför har du med kroppsdelsskador?
Det verkar ju fullständigt onödigt.
Som en som har med kroppsdelar i sitt system så försvarar jag tänkandet kring det, utan att gå in specifikt på denna implementationen.

I mitt Generica finns träffområden. De har egentligen ingen praktisk effekt ur regelmässig synvinkel, och det är en frivillig regel. Med andra ord är de till synes onödiga.

Varför har jag då med dem?

Vilket ger mest möjlighet till rollspel?

1. "Du får en svår skada."
2. "Du får en svår skada i ditt ena knä."

Tvåan ger spelledaren och spelaren möjlighet att spinna vidare på det. "Du stapplar uppför trappan, ditt skadade ben släpande efter dig, medan zombierna sakta hasar närmare." "Någon annan får vara lockbetet, min gamla knäskada gör att jag inte kan springa så snabbt." "Jag bryter kvastskaftet och gör en tillällig spjälning av delarna, mitt bälte och min halsduk." "Du vacklar klumpigt fram längs takavsatsen på dit skadade ben."

Varför har jag inte dragit in kroppsdelarna så att de hänger ihop med andra regler?

Två anledningar.

* Alla vill inte ha kroppsdelar och alla typer av spel lämpar sig inte för det, och då ska man kunna välja bort det utan större inverkan på resten av systemet.
* Även om man använder träffområden så är det sällan man vill använda det för NPCs, speciellt inte dussinmotståndare. Det är för mycket jobb att hålla reda på om orch 26 från höger blivit skadad i armen och det ger väldigt lite. Kroppsdelar är mest intressanta efter att striden är över, och de flesta motståndare är inte vid liv då. För att undvika onödiga (jag har några regler för att snabba up NPCs och dessutom öka realismen i hanteringen av dem, men de betraktar jag inte som onödiga) olikheter mellan systemen så funkar det smidigare om kroppsdelar inte har med resten av reglerna att göra.

Även om de till synes är onödiga, så tillför de en hel del.

Rickard

Urverk speldesign
Vilket ger mest möjlighet till rollspel?

1. "Du får en svår skada."
2. "Du får en svår skada i ditt ena knä."
Inget av dem. Men visst, om man bara får de alternativen så håller jag med dig.

/Han som i övrigt tyckte systemet som tråden handlade om var onödigt komplicerat för att vara såpass enkelt, då det var på tok för många detaljregler som antagligen kan lösas på ett smidigare sätt

Arfert

Facit
Håller med dig Troberg, gillar träffområden av samma anledningar du tog upp ... och att det är valbart... i Saga kan man använda träffområden på "varelser" och dussin-NPC... men det är inte default.

Troberg

Sinister eater
Inget av dem. Men visst, om man bara får de alternativen så håller jag med dig.
Tja, ska vi isolera fenomenet "träffområden" och analysera det så får du bara de alternativen.

Och av din avatar att döma så har du nu lärt dig att inte ha bukakke-sessioner med eskimåer. (Sorry, den var för lättköpt för att låta den passera. Egentligen är det en cool bild.)

Dewil

Skrivbordsgeneral
(Varför blir man mer motiverad att svara på en tråd när andra väl har gjort det? Jag hade kunnat skriva det första svaret!)

Jag tycker att ditt system har en bra oldschoolkänsla och vad beträffar enkelheten så kan jag konstatera att det räckte med en genomläsning av 18 rader skärmtext för att jag skulle förstå exakt hur det fungerade.

Utan att veta vilken sorts regelsystem som ligger i botten i ditt projekt så känns ditt skadesystem som en fördjupning/detaljering av M:UA:s och skulle lätt kunna införas i t.ex. DoD m/ä (eller annat BRP-system).

Dewil

peta

Warrior
Rustningar

Sedan kan man använda kroppsdelarna för att göra det roligare att meckla med rustningen. Tycker personligen att ett rustningsvärde som gäller hela kroppen är ganska tråkigt, tar gärna extra trasslet med kroppsdelar bara för att liva upp.

Zadrith

Hero
Inte alls....

A) Som det är nu så ger stickskador betydligt mycket snabbare Traumaskador men eftersom stickskador generelt är mindre effektivt mot armar och ben så bör man ha något system som gör att huggskador snabbare gör traumaskador där, vilket blir effekten av en skadehalvering.

B) Dessutom är det, tycker i alla fall jag, intressantare att veta var man blev skadad än bara att man blev skadad.

C) Jag vill ändå veta var man blev träffad så att man kan ha olika typer av rustning på olika kroppsdelar.

D) Antagligen kommer jag att införa något system för vad som händer då man drabbas av en kritisk skada, d.v.s en skada som bara ger traum, och det kommer i så fall att variera från kroppsdel till kroppsdel.

Zadrith

Hero
(Varför blir man mer motiverad att svara på en tråd när andra väl har gjort det? Jag hade kunnat skriva det första svaret!)
Grupptrycket kanske ;-)

Jag tycker att ditt system har en bra oldschoolkänsla och vad beträffar enkelheten så kan jag konstatera att det räckte med en genomläsning av 18 rader skärmtext för att jag skulle förstå exakt hur det fungerade.
Jo, tanken är att det skall vara enkelt att använda och inte kräva en massa slag och olika ställen att fylla i saker samtidigt som det säger lite mer än vanliga KP/HP. Jag är glad att du gillade de och än så länge är det väl ingen som sågat det helt.

Utan att veta vilken sorts regelsystem som ligger i botten i ditt projekt så känns ditt skadesystem som en fördjupning/detaljering av M:UA:s och skulle lätt kunna införas i t.ex. DoD m/ä (eller annat BRP-system).
Det går ju egentligen bra att använda till alla system som använder sig av kroppspoäng men reglerna kommer att varqa en mix av dem jag använder till Omnimodus och dem jag använder till Svärd och Trollkonst