Nekromanti Enkelt stridssystem

Quadrante

Grisbonde
Gjorde ett enkelt stridssystem av lite gamla idéer som legat och skräpat, samlade dem i ett googledokument som man kan läsa här:

https://docs.google.com/document/d/1rkb5yVEv-75Vg3E_ruvXPuL9t26agSb5saiRrDn8UI4

Går att spela med T6:or, men hjälps av att använda de visuella hjälpmedel som jag knåpade ihop. Men det blir ett mellanting mellan stridsystem och något brädspelsliknande.

Spelkorten/hjälpmedlen hittar ni här:
https://drive.google.com/file/d/1Dy00OOShDsol7ZiS8PUzaNLIFoL26-T_/view?usp=drivesdk

Quadrante

Grisbonde
Det här stridssystemet har fått bra kritik, lyssna bara till dessa tunga namns omdömen!

Inigo Montoya wrote:
My name is Inigo Montoya. This is a good game. Prepair to die!

Fiore de'Liberi da Premariacco wrote:
This is the flower among games!

Jörg Wilhalm wrote:
You can not beat me in my own game, but you could in this!

George Silver wrote:
This game is as good as my own manual, a good introduction to the Art of Swordplay!

Dimfrost

Special Circumstances
Quadrante postar stridssystem på wrnu. Vad är det här, 2004?

(Det ser väldigt intressant ut, men lite mycket att ta in just nu. Jag ska ha det i åtanke om jag letar efter basen till något taktiskt system framöver.)

Quadrante

Grisbonde
:)

Grunden i systemet är enkel, med lite lager av andra i sig enkla delar. Tillsammans kan de göra mycket trots att det är snabbspelat. Men det sagt, det är mer kompliserat än slå under ett nummer med en tärning.

ceruleanfive

Bläckfisk
Quadrante;n302166 said:
Lika mycket respons som förra gången ;) Känner mig hemma. Men saknar Rising.
Jag tänkte att jag skulle ta mig en titt där i november. "Ett enkelt stridssystem säger du? Det kan ju vara intressant och man kanske man kan ge någon feedback."

Men när jag öppnade dokumentet blev jag överrumplad över hur invecklat jag upplevde det, eftersom jag förväntade mig något väldigt simpelt. Då blev jag osäker på om du var ironisk i din titel och beskrivning. Och jag ville varken framstå som korkad eller dryg, så jag sa inget.

Av det lilla jag tog till mig verkade det vara en intressant mekanik. Men jag har inte vågat mig in i dokumentet igen, eftersom jag inte riktigt känt att jag har fokuset som det skulle kräva att sätta mig in i det.

Kanske har flera haft lite samma upplevelse som jag hade? Tråden har ju ändå 260 visningar.

Oavsett, jag hoppas att du får någon bra feedback! Och en vacker dag ska jag kanske finna mod och försöka sätta mig in i det. :)

Quadrante

Grisbonde
ceruleanfive;n302171 said:
Jag tänkte att jag skulle ta mig en titt där i november. "Ett enkelt stridssystem säger du? Det kan ju vara intressant och man kanske man kan ge någon feedback."

Men när jag öppnade dokumentet blev jag överrumplad över hur invecklat jag upplevde det, eftersom jag förväntade mig något väldigt simpelt. Då blev jag osäker på om du var ironisk i din titel och beskrivning. Och jag ville varken framstå som korkad eller dryg, så jag sa inget.
Jo jag gissar att dokumentet i sig nog avskräckt en del, del för att det skrivits på inte helt fulländad (sic) engenska och att där nog finns delar som kunde förklaras. Spel med systemet är enkelt, snabbt, men det är svårt att förklara med få ord. Tärningsrullandet är enkelt, det är mer detta med turordning som är det som kompliserar det hela. Har fått några få men bra återkopplingar, några som resulterat i omformatering och omfrasering av textstycken.

Tror problemet är delvis att det är ett mellanting mellan rollspel och brädspel, är man van brädspelare (euro gamer) så känns det simpelt, men har man ingen erfarenhet av rollspel blir det förvirrande.

Med det sagt, finns säkert något jag glömt förklara eller kanske täcka upp.

Tre solar

Hero
En förklaring till avsaknaden av respons är att tråden inte innehåller någon fråga. Om du bett om synpunkter hade man till exempel kunnat påpeka att en anledning till att spelet inte alls känns enkelt är att det innehåller en massa element som läsaren inte är bekant med innan du kan börja förklara det roliga. Det här är ett pedagogiskt problem som finns i massor av brädspel - man läser första sidan och tappar sugen - och som gör att typ alla spelgrupper bukar ha en regeltolk som alltid får uppdraget att läsa reglerna och presentera om dem till resten av gruppen.

I många nya spel försöker man komma runt det här genom att presentera så mycket regler som möjligt som setup (alltså precis som i ett rollspel).

Om du på samma sätt kunde få spelarna att direkt slå tärningarna och placera ut dem på korten samtidigt som reglerna förklarades skulle du vinna jättemycket. Inom ramen för en duell skulle det inte ens vara särskilt långsökt om första draget var formaliserat - man ställer sig i position, går fram med utsträckt vapen för att känna av sin räckvidd, eller så.

Är du osugen på det, skulle du ändå komma en bra bit genom att ändra ordningen som information presenteras i. Typ att tid och avstånd innehåller abstraktion känns som lågt prioriterad kunskap, i förhållande till vilka drag man kan göra på sin runda.

Osv.

Men om det inte finns en fråga känns det lite grinigt att påpeka sånt, så då tänker jag mest att det här kanske inte var för mig men är glad för att det kan vara till för andra och så skriver jag i en annan tråd istället.

Så tror jag att det är: Har du en fråga, tror jag många fler kommer svara.

Quadrante

Grisbonde
Om jag skulle ställa en fråga, så skulle det väl i så fall vata om det "mer rituella duellerandet" som finns där kommer fram. Givet så kräver det att man gärna vill fokusera på ett spel kring nyanser av dueller.

Det som inte framgår är att inspirationen är äldre stilar och inte egentligen handlar om vapentyp.

Men, formen just nu är med en övervikt mot brädspelsstil.

Bra poäng med att flytta ner avstånd och initiativ, lätt ordnat och något jag tänkt på, men inte gjort något med.

(skillnaden mellen inbitna rollspelare och inbitna brädspelare verkar vara att den förre vill ha ett sammanhan/setting, den senare verkar mest bry sig om funktion)

EDIT: Ska väl tillägga att jag förväntade mig av er att kunna läsa frågan genom att pröva systemet. Naivt. Men det är väl så efter trettio år av spelande, att man tror att även andra kan titta på ett fragment och utvärdera det. En regel är ju både en funktion och något som definierar den värld som det spelas inom, en historia, en antydan till berättelse är en kommentar. Allt sånt som går att besvara, kommentera, utan att nåhon annan fråga ställs. Men som sagt, vi är idag så vana att bli presenterade vad som efterfrågas att vi inye läser frågan om den inte skrivs ut väldigt tydligt. Full förståelse för det.

Quadrante

Grisbonde
Sample fight

Two men are to settle a duel. The two, the noble gentilhomme Mâlebleu and privateer monsieur des Brutes meet in an backalley of central Paris at dawn. They agree to fight to first blood. First blood or wound, is in game thermes the removal of an health die. Mâlebleu is a man with an normal constitution (2-4-4) and des Brutes is athletic (2-4-6). Mâlebleu have to inflict six levels of fatigue loss to des Brutes to remove his first health die. Des Brutes has to inflict only four levels of fatigue loss to remove the first health die of noble Mâlebleu.

As the two combatants enter in the duel they will constantly be manoeuvre in and out of each other's range, accelerating, slowing down, changing directions. Every step and blow of the fight is in this game not accounted for, the combat is abstracted down to a series of dice rolls. These rolls will be the resource the players use to attack or other actions during the fight. A player will roll as many dice as the combat skill level plus any bonus dice. Mâlebleu is an skilled fighter (combat skill 4) and des Brutes is an experienced fighter (combat skill 3). Mâlebleus base roll will be with (4) four dice and des Brutes base roll will be with (3) dice.

In addition to combat skill, both fighters will fight in a chosen and often different fighting style (school of fighting). Mâlebleu fight in the style of the acorn and des Brutes in the style of the crown. As long as they choose to fight in their own style (predetermine style of that character) they will have a bonus of (+1) one die. The fighting style will influence the phase of the fight and with this determine the turnorder. Every fighting style got certain timeslots they will act, that is determined by a sequence associated with the style. A player may act at a later timeslot for a bonus; as recovering fatigue loss or focus and gaining additional combat dice.

A turn of a duel could be played out as following. The players determine in which timeslot they would act and if anyone of the players want to act later (if possibe). They agrees to start at a distance of near, this is a noble starting position in an duel. Then both players roll all of their dice (combat skill + bonus) simultaneous. They choose one of their own dice as their combat value. If they want to increase the quality of the combat value, they look for dublettes or other combinations among the rolled dice and add bonuses if available. They may use dice combos as additional actions as well, instead of quality improvement of the combat value.

Mâlebleus player rolls five dice (4+1) and get the result 4-4-1-1-2. The player chooses to use a four as the combat value and adding another four to make a pair to gain a bonus of plus one. The pair of ones could either be used as an additional action or as an increase of the combat value, which the player chooses to do. The single two is in this case useless and is put aside. Mâlebleus combat result is six (4+1+1). Des Brutes player rolls four dice (3+1) and get the result 4-3-3-1.The player chooses to use a four as the combat value and adding the pair of threes as a plus one bonus. The single one is in this case useless and is put aside. Des Brutes combat result is five (4+1). Mâlebleu came on top in this first turn and may inflict a fatigue loss of the difference between the combat results minus the distance. Near is at a distance of one. Des Brutes is lucky. Mâlebleu inflicts (6-5-distance) no fatigue loss this time.

Mâlebleu realise that he has to manage distance to win and maybe try some additional actions. He can not rely on the luck of fortuna to outmanoeuvre des Brutes.
Funkar den här texten?

Caligo

Swashbuckler
Om du menar att systemet är enkelt så bör det nog gå att förklara enklare med färre ord. Engelskan haltar dessutom rejält vilket gör det väldigt svårläst.

Av det jag faktiskt läst (ganska lite) så tycker jag systemet verkar lite onödigt komplicerat med många faktorer att ta hänsyn till och många val som skall göras. Osäker om det ger så mycket tillbaka som det borde (vilket jag inte vet säkert iom att jag inte speltestat).

Samtidigt verkar det som resultatet under spel säkert ger en bra känsla och många TAKTISKA val som påverkar utgången.

Quadrante

Grisbonde
Språket behöver slipas, det är jag medveten om. Spel vid bordet är enkelt. Men som du säger går det säkert att förklara enklare, eller att en del av reglerna kunde läggas i annan ordning.

Enkelheten ligger i att man inte behöver hålla särskilt mycket i huvudet och att alla val görs efter ett tärningsslag.

Caligo

Swashbuckler
Quadrante;n304432 said:
Språket behöver slipas, det är jag medveten om. Spel vid bordet är enkelt. Men som du säger går det säkert att förklara enklare, eller att en del av reglerna kunde läggas i annan ordning.

Enkelheten ligger i att man inte behöver hålla särskilt mycket i huvudet och att alla val görs efter ett tärningsslag.
Hur ser en exempelstrid ut?

Quadrante

Grisbonde
Caligo;n304451 said:
Hur ser en exempelstrid ut?
Gav ett exempel ovan, men i stort kan man beskriva det så här.

Spelarna tar reda på när de agerar, alltså i vilken turordning. Man kan välja att agera senare, till exempel för att återhämta sig eller leta luckor.

Spelarna rullar sina tärningar samtidigt. Väljer en av dessa som sitt stridsvärde. De övriga resterande tärningarna kan användas antingen att förbättra värdet eller som ytterligare handlingar. Par av ett värde ger till exempel en bonus på plus ett.

Stridsvärdet jämförs mellan spelarna, högre värde vinner över lägre. Differansen är skada. Ja, eller inte skada i sig utan mer ett abstrakt utmattningsvärde. När man förlorat för mycket, får man skada och kan inte återhämta just detta. För många skador slår ut dig.

Skador och handlingar sker i turordning. Turordning spelar desto mer roll ju fler som är inblandade.

Striden vinns oftast genom att styra avstånd och manuvrera ut sin motståndare, genom tur eller strategiska val av handlingar. Vilka ibland kan förhindra att skada utdelas.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tror jag gillar upplägget med korten och tärningarna, men jag tycker det är lite svårt att få en överblick över hur det spelar.

Sen saknar jag en sak - förolämpningar, pauser för återhämtning (och förolämpningar), samt vilken effekt skådeplatsen för duellen har. Och förolämpningar. Även en sån sak som stil - eller snarare panache, med tanke på temat!

Quadrante

Grisbonde
entomophobiac;n304924 said:
Tror jag gillar upplägget med korten och tärningarna, men jag tycker det är lite svårt att få en överblick över hur det spelar.

Sen saknar jag en sak - förolämpningar, pauser för återhämtning (och förolämpningar), samt vilken effekt skådeplatsen för duellen har. Och förolämpningar. Även en sån sak som stil - eller snarare panache, med tanke på temat!

Jo, jag gillar tanken. Lagt det på hyllan för att inte skriva ytterligare tio sidor. Men det kanske kommer som en del av tillägget (addendum).

Som det är just nu så nämner jag miljö i förbigående under alternativa regler. Men förolämpningar och behärskning skulle passa alldeles utmärkt. Samma gäller balans/få någon ur balans/fällning eller att man gör attacker som i sig har andra effekter än att skada.