Nekromanti Enkelt tärningssystem med satsningsmekanik

Genesis

Ni dés ni maître
Wow, länge sedan jag var här. Fick ett mail som sade att rollspel.nu var uppe igen och tänkte att ”där har jag ju inte varit på år och dag”. Och som på beställning kom idén till ett tärningssystem till mig. För en gångs skull har jag hållt det simpelt, så jag tror att det kanske kan funka. Men jag tänkte att jag väl kan lägga ut det här för dissekering (förhoppningsvis) och förlöjligande (förhoppningsvis inte).

Egenskaper
Grunden består i egenskaper. Egenskaper är allt mellan himmel och jord, i stil med Pistol, Händig, Adel, Stark och så vidare. Handlingsresolutionen är av typen 1T6 + egenskap >/= svårighet. Än så länge är allt ganska standard.

Satsa
Man kan även satsa, genom att slå fler tärningar (upp till lika många som egenskapens värde) och välja den högsta (obegränsat av typen sexa ger omslag med +6). Nackdelen är att man drabbas av en poängs utnötning för varje etta man slår (om man slår fler tärningar än en). Utnötning sänker egenskapen tills SL ger en möjlighet att sudda ut den (utnötningen alltså, inte egenskapen). Sänkningen tar dock inte effekt förrän efter att slaget är klart.

Förstärka
Dessutom kan man förstärka en egenskap med en annan som också har med saken att göra. Alltså, dyrkar du ett lås på ett skepp kan du förstärka din Låsdyrkning med Skeppsvana. Man väljer själv hur många poäng av den andra egenskapen som används till att förstärka (upp till max en dubblering av originalegenskapen). Varje poäng man använder för förstärkning ger ett poängs utnötning av hjälpegenskapen efter slaget.

Det här uppmuntrar ju till fräcka handlingsbeskrivningar i strid, eftersom man måste motivera varför man får använda den andra egenskapen som hjälp: ”Jag vrålar och använder all min styrka för att försöka krossa hans skalle” (förstärkning med Styrka). ”Jag manövrerar honom till relingen och hugger överraskande av ett rep som får en bom att svingas mot honom med kraft” (förstärkning med Skeppsvana igen).

Jag är lite osäker på om det är för hård bestraffning med en poäng utnötning per förstärkningspoäng. Dessutom vet jag inte om folk tycker illa om utnötningen och satsningen i de fall det inte kan motiveras i spelvärlden. Hur ”satsar” man när man ska lösa ett korsord? Hur blir egenskapen Storväxt utnött? Jag personligen har inget emot att hålla det helt i speltekniken, men andra kanske vill ha en vettig motivering. Eller? Man kan väl i och för sig motivera det med dramaturgi (”din karaktär har använt sig av sin storlek så mycket nu att historien kräver litet variation.”).

Tankar? Åsikter? Dåliga skämt?

PS. Om ni känner igen vissa av idéerna så är det sant att jag fick inspiration av ett gammalt inlägg som jag läste igenom häromdagen. Minns inte vems system det var, men det hade referenser till HeroQuest och talade en del om att "boosta" egenskaperna. Sorry för idéstölden.

Köttsår

Veteran
vet jag inte om folk tycker illa om utnötningen och satsningen i de fall det inte kan motiveras i spelvärlden.

Jag skulle nog bli både förvirrad och irriterad av något sådant. Att saker och ting fungerar på ett vettigt sätt är för mig mycket viktigt för inlevelsen.. om jag plötsligt skulle bli tämligen inkompetent på allt som har med båtar att göra bara för att jag fått en bom att träffa någon under en strid, så skulle jag absolut inte gilla det.

Med det sagt så gillar jag själva mekaniken. Den måste gå att använda på något sätt till magiregler.. eller kanske för regler om psykisk press..

Rickard

Urverk speldesign
Välkommen tillbaka. Jag gillar i regel dina system och då tänker jag främst på Maus (som jag inte hittar någonstans på forumet). Det jag undrar främst över här är hur du hade tänkt att man ska markera allting på formuläret. Det känns som en massa suddande, vilket gör att man sliter hål på (eller kladdar ner) formuläret.

Jag gillar Satsningsregeln. Den är finurlig. Skulle man inte kunna tänka sig att kombinera den med Förstärkningsregeln? Alltså, att man endast får satsa om man kan knyta den till en annan egenskap. Då får du ju in allting på en och samma sak. Som (ytterligare) begränsning så kan man maximalt satsa lika många tärningar som hjälpegenskapen.

Då kan man satsa för att lösa ett korsord genom att välja vad korsordet handlar om. "Jag använder egenskapen Biologi för att lägga till lite tärningar, så därför så handlar detta korsord om biologiska saker". "Satsa" låter lite konstigt i detta fall. Kanske byta namn på termen om du gillar det här förslaget? "Boosta" hade varit supert om vi snackat svengelska.

"...men det hade referenser till HeroQuest..."
/Han som sätter sin titel på att det var Storuggla

Genesis

Ni dés ni maître
Välkommen tillbaka. Jag gillar i regel dina system och då tänker jag främst på Maus (som jag inte hittar någonstans på forumet).
Tackar, tackar. Vad gäller Maus, så skall jag banne mig se om jag inte kan göra en nyversion, som jag vill minnas att vi snackade om för hundra år sedan. :gremcrazy: Nu har jag ju fått en nytändning på rollspelskonstruktion.

Det jag undrar främst över här är hur du hade tänkt att man ska markera allting på formuläret. Det känns som en massa suddande, vilket gör att man sliter hål på (eller kladdar ner) formuläret
Mycket suddande blir det... Tanken var väl att man skulle ha kryssboxar, men visst, efter tio spelomgångar blir de kanske litet kladdiga.

Jag gillar Satsningsregeln. Den är finurlig. Skulle man inte kunna tänka sig att kombinera den med Förstärkningsregeln? Alltså, att man endast får satsa om man kan knyta den till en annan egenskap. Då får du ju in allting på en och samma sak. Som (ytterligare) begränsning så kan man maximalt satsa lika många tärningar som hjälpegenskapen.
Tja, det skulle ju förenkla saker och ting, vilket naturligtvis är bra. Jag gillar idén. Det enda som den här varianten klarar sämre än originalet är att uppmuntra variation i handlingsbeskrivandet. Fantasi fixas ju lika lätt (i och med att man måste få in hjälpegenskapen), men en fördel med utnötningsprincipen är ju att man inte kan hjälpa med samma egenskap hela tiden (till exempel under en strid), eftersom den försvinner. Annars finns ju risken att tråkiga spelare anfaller "med blixtsnabba utfall" hela tiden, för att få hjälpa till med sin snabbhetsegenskap.

Någon idé på hur man kan lösa det? Jag har aldrig gillat regler i stil med "du får bara hjälpa med en egenskap två gånger under en strid". De känns oeleganta och påklistrade.

Eller menade du att man skulle behålla utnötningen? Man skulle ju kunna ge utnötning på hjälpegenskapen vid varje etta. Inte lika mycket utnötning som originalversionen, vilket innebär mindre formulärkladd.

Kanske byta namn på termen om du gillar det här förslaget? "Boosta" hade varit supert om vi snackat svengelska.
Har svårt för svengelska uttryck. Jag spelar med en snubbe som håller på med både Warhammer och World of Warcraft. Aggro hit och pulla dit, skills och rolla och causa fear. Man kan bli knäpp av mindre. Det går nog alldeles utmärkt att hitta ett svenskt uttryck här. "Stärka", kanske? Eller "hjälpa", "pumpa", "höja" eller "lyfta".

Genesis

Ni dés ni maître
Eventuellt skulle man ju kunna använda utnötningen endast till förstärkning (i alla fall utnötning av hjälpegenskaper). Alltså: du kan inte längre förstärka dina slag med båtegenskapen, men du kan använda den som huvudegenskap fortfarande. Tanken med utnötningen var ju dels att bestraffa satsning och dels att framtvinga variation i strid och liknande (funkar för sociala situationer också). Jag vill få spelarna att börja fundera "hur kan jag få in min egenskap Klättra i striden?"