Wow, länge sedan jag var här. Fick ett mail som sade att rollspel.nu var uppe igen och tänkte att ”där har jag ju inte varit på år och dag”. Och som på beställning kom idén till ett tärningssystem till mig. För en gångs skull har jag hållt det simpelt, så jag tror att det kanske kan funka. Men jag tänkte att jag väl kan lägga ut det här för dissekering (förhoppningsvis) och förlöjligande (förhoppningsvis inte).
Egenskaper
Grunden består i egenskaper. Egenskaper är allt mellan himmel och jord, i stil med Pistol, Händig, Adel, Stark och så vidare. Handlingsresolutionen är av typen 1T6 + egenskap >/= svårighet. Än så länge är allt ganska standard.
Satsa
Man kan även satsa, genom att slå fler tärningar (upp till lika många som egenskapens värde) och välja den högsta (obegränsat av typen sexa ger omslag med +6). Nackdelen är att man drabbas av en poängs utnötning för varje etta man slår (om man slår fler tärningar än en). Utnötning sänker egenskapen tills SL ger en möjlighet att sudda ut den (utnötningen alltså, inte egenskapen). Sänkningen tar dock inte effekt förrän efter att slaget är klart.
Förstärka
Dessutom kan man förstärka en egenskap med en annan som också har med saken att göra. Alltså, dyrkar du ett lås på ett skepp kan du förstärka din Låsdyrkning med Skeppsvana. Man väljer själv hur många poäng av den andra egenskapen som används till att förstärka (upp till max en dubblering av originalegenskapen). Varje poäng man använder för förstärkning ger ett poängs utnötning av hjälpegenskapen efter slaget.
Det här uppmuntrar ju till fräcka handlingsbeskrivningar i strid, eftersom man måste motivera varför man får använda den andra egenskapen som hjälp: ”Jag vrålar och använder all min styrka för att försöka krossa hans skalle” (förstärkning med Styrka). ”Jag manövrerar honom till relingen och hugger överraskande av ett rep som får en bom att svingas mot honom med kraft” (förstärkning med Skeppsvana igen).
Jag är lite osäker på om det är för hård bestraffning med en poäng utnötning per förstärkningspoäng. Dessutom vet jag inte om folk tycker illa om utnötningen och satsningen i de fall det inte kan motiveras i spelvärlden. Hur ”satsar” man när man ska lösa ett korsord? Hur blir egenskapen Storväxt utnött? Jag personligen har inget emot att hålla det helt i speltekniken, men andra kanske vill ha en vettig motivering. Eller? Man kan väl i och för sig motivera det med dramaturgi (”din karaktär har använt sig av sin storlek så mycket nu att historien kräver litet variation.”).
Tankar? Åsikter? Dåliga skämt?
PS. Om ni känner igen vissa av idéerna så är det sant att jag fick inspiration av ett gammalt inlägg som jag läste igenom häromdagen. Minns inte vems system det var, men det hade referenser till HeroQuest och talade en del om att "boosta" egenskaperna. Sorry för idéstölden.
Egenskaper
Grunden består i egenskaper. Egenskaper är allt mellan himmel och jord, i stil med Pistol, Händig, Adel, Stark och så vidare. Handlingsresolutionen är av typen 1T6 + egenskap >/= svårighet. Än så länge är allt ganska standard.
Satsa
Man kan även satsa, genom att slå fler tärningar (upp till lika många som egenskapens värde) och välja den högsta (obegränsat av typen sexa ger omslag med +6). Nackdelen är att man drabbas av en poängs utnötning för varje etta man slår (om man slår fler tärningar än en). Utnötning sänker egenskapen tills SL ger en möjlighet att sudda ut den (utnötningen alltså, inte egenskapen). Sänkningen tar dock inte effekt förrän efter att slaget är klart.
Förstärka
Dessutom kan man förstärka en egenskap med en annan som också har med saken att göra. Alltså, dyrkar du ett lås på ett skepp kan du förstärka din Låsdyrkning med Skeppsvana. Man väljer själv hur många poäng av den andra egenskapen som används till att förstärka (upp till max en dubblering av originalegenskapen). Varje poäng man använder för förstärkning ger ett poängs utnötning av hjälpegenskapen efter slaget.
Det här uppmuntrar ju till fräcka handlingsbeskrivningar i strid, eftersom man måste motivera varför man får använda den andra egenskapen som hjälp: ”Jag vrålar och använder all min styrka för att försöka krossa hans skalle” (förstärkning med Styrka). ”Jag manövrerar honom till relingen och hugger överraskande av ett rep som får en bom att svingas mot honom med kraft” (förstärkning med Skeppsvana igen).
Jag är lite osäker på om det är för hård bestraffning med en poäng utnötning per förstärkningspoäng. Dessutom vet jag inte om folk tycker illa om utnötningen och satsningen i de fall det inte kan motiveras i spelvärlden. Hur ”satsar” man när man ska lösa ett korsord? Hur blir egenskapen Storväxt utnött? Jag personligen har inget emot att hålla det helt i speltekniken, men andra kanske vill ha en vettig motivering. Eller? Man kan väl i och för sig motivera det med dramaturgi (”din karaktär har använt sig av sin storlek så mycket nu att historien kräver litet variation.”).
Tankar? Åsikter? Dåliga skämt?
PS. Om ni känner igen vissa av idéerna så är det sant att jag fick inspiration av ett gammalt inlägg som jag läste igenom häromdagen. Minns inte vems system det var, men det hade referenser till HeroQuest och talade en del om att "boosta" egenskaperna. Sorry för idéstölden.