Enklare fantasysrollspel på svenska, ej riktat mot barn/unga vuxna?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Vad har "vi" för enklare fantasyrollspel som inte har ett tydligt fokus på barn-/unga vuxna spelare eller specifika bokserier (Äventyr!, Morwhayle; Nelly Rapp m fl)?

Tänker "3-stats, roll under D20"-aktigt, inga långa färdighetslistor eller specialregler. Kort och koncist. Dvs finns det något modernt motsvarande Mausritter, Perils & Princesses m fl utan att man hamnar i komplexitetsnivå som Fantasy! eller Saga?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Super enkelt? Postade det här i en annan tråd nyligen.


Diegetiska äventyr
Det här är mitt superenkla FKR spel (det är alltså typ fri form) som är typ det lättaste spelet jag spelleder. Jag har inte skrivit ner det innan nu så det kanske inte är bäst formulerat.

När någon skapar en karaktär har de 3 saker utöver sitt namn:

1: En fantasy ras. Om karaktären är en människa har de istället för en ras ett extra yrke för de är basic. Exempel: Alv, Troll, Dvärg, Strutsman.

2: Ett yrke. Om de är en magiker av någon typ måste det framgå vilken sort, ingen kan vara bara en ”Trollkarl” men de kan vara en nekromantiker eller en Blixt Trollkarl.. Exempel: Riddare, Repslagare, Björn-Häxa, Dansare, Tjuv, Revisor.

3: En magisk pryl eller magisk kompis. Exempel: Det själätande svarta svärdet Sorgbane, en ovanligt intelligent hund, ett oändligt långt rep, en ko som är omöjligt stor, en sked som det alltid finns mat på.

Exempel karaktärer: Lage är ett troll, en repslagare och har ett kollektiv av magiska ekorrar med sig.

Ixion är en riddare och förbannelse-häxa med en oförstörbar svart rustning.

Spel går till så här:
Om någon har ett ord som självklart löser något klarar de den situationen automatiskt. Lage är en repslagare så han kan så klart slå knutarna som behövs för att förtöja en båt. Ixion kan slå ihjäl den här arga drängen för hon har en oförstörbar rustning och är en riddare.

Om någon har ett ord som uppenbart gör att de misslyckas så misslyckas de. Lage kan inte charma byrådet för han är ett troll. Ixion kan inte passera genom portalen som bara släpper igenom de godhjärtade för hon är en förbannelse-häxa.

Om något är osäkert slår man 1 sexsidig tärning + ytterligare 1 tärning för alla relevanta ord. Är någon tärning en 5a eller 6a lyckas det. Så Ixion ska slåss mot en drake, här är oförstörbar rustning och riddare relevanta men det är inte säkert att hon vinner. Så hon slår 3 tärningar. Man slår aldrig mer än 4 tärningar.

Misslyckas en karaktär med något får de inte försöka igen innan de lagt till ett nytt relevant ord till situationen. Kanske hittar de en stege att stå på för att nå draken bättre? Eller så förgiftar de drakens mat? Då kan de testa igen.

När saker är farliga:
Om något är farligt berättar spelledaren det innan situationen uppstår och berättar vad konsekvens är för att misslyckas. Konsekvenser är relevanta ord. Till exempel, om du ramlar ner för berget kommer du att bryta benet. Om spökhuset skrämmer ut dig kommer det göra dig vithårig! Om du förlorar duellen mot den svarte riddaren kommer han hugga av din arm.

Bli bättre på saker:
Äventyrare blir bättre på saker genom att i spel hitta, lära eller bli saker som ger dem nya eller bättre relevanta ord. Det är alltså bara diegetiskt karaktärer kan bli bättre. Hittar någon ett magiskt Alviskt Svärd har de nu det svärdet. Om en gömd mästare på ett berg lär dem kung fu kan de nu kung fu. Om en galen vetenskapsman byter ur deras arm mot en robotarm har de nu en robotarm.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Det jag nog är ute efter är ett nedbantat "DoD23" till Mausritter/Cairn/m fl -regelnivå. Gladfantasy. På svenska.
 
Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,585
Njae, de är nog för komplexa alla tre, va? Tänker mig mer generisk fantasy.
D&B är T20+eventuell modifikation mot ett målvärde, 6 egenskaper, 6 yrken och en specialförmåga kopplad till respektive yrke. Inga färdigheter i övrigt.

Det som kan diskvalificera D&B är att det är låg-låg-fantasy - inget magisystem, inga fantasysläkten. Men det går iofs att plocka in delar av D&D5e Basic Rules efter behov och önskemål.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Med tanke på explosionen av liknande spel (Into the Odd m fl) på engelska, borde det finnas en marknad för en renodlad 3-stattare/D20 på svenska. Generisk gladfantasy, uppvuxen i DoD-mylla. :unsure:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Lustigt att detta kommer upp nu. Jag har jobbat väldigt länge på ett lättspelat system som fyller fyra roller: Figurspel, konventsspel, kortspel och spel för barn. I nuläget jobbar jag med fyra grundvärden och "specialförmågor". Antagligen D6.
"Kommer snart"
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Ifall man vill använda T20 istället kan man ju göra något i stil med:

Varje rollperson har tre definierande egenskaper:
Styrka - används bl.a. för att knuffa, slå in, lyfta
Smidighet - används bl.a. för att springa, hoppa, simma
Själ - används bl.a. för att upptäcka fara, finna dolda ting, övertala

Kroppspoäng = Lika många poäng som värdet i Själ
Pengar = Startar med 10 * Själ mynt.
(Varför Själ för både Kroppspoäng och Pengar? De jag spelar med brukar bara vilja slåss hela tiden, och vill ha lågt i Själ)

Att utföra en handling utan motstånd:
När en rollperson försöker sig på något med oklart utfall kastar spelaren 1T20 och ifall utfallet blir mindre eller lika med värdet i relevant egenskap lyckas handlingen. Annars bestämmer spelledaren ifall handlingen misslyckas, eller ifall den lyckas, fast något oväntat missöde drabbar rollpersonen.
Fördel/Nackdel: Ifall det finns faktorer som påverkar handlingen positivt kan spelledaren tillåta rollpersonen att kasta T20 två gånger och välja bäst resultat. Ifall en faktor påverkar handlingen negativt kastas istället T20 två gånger och det sämsta värdet behålls.

Att utföra en handling med motstånd:
Båda parter kastar 1T20 mot relevant egenskap. Ifall båda lyckas med sina respektive kast vinner den som slog lägst. Ifall båda misslyckas slås kastet om. Ifall en lyckas och den andra misslyckas vinner den som lyckades.
Exempel
Strid Svärd mot Yxa: Styrka mot Styrka
Strid Pilbåge mot Kastspjut: Smidighet mot Smidighet
Strid Svärd mot Pilbåge: Styrka mot Smidighet
Övertala: Själ mot Själ
OBS! Man behöver alltså inte kasta mot samma egenskap.

Hjältepoäng
Efter ett avslutat äventyr belönas varje spelare med ett antal hjältepoäng baserat på hur deras rollpersoner agerat i olika situationer. Goda gärningar genererar poäng, medan onda gärningar ger avdrag (man kan dock som minst få 0 hjältepoäng efter ett äventyr). Hjältepoäng kan användas för att bli bättre i en egenskap. När ett hjältepoäng förbrukas får spelaren kasta 1T20 mot en egenskap. Ifall tärningen visar mer än egenskapens värde ökar egenskapen med ett steg.

Ifall detta såg kul ut kan jag expandera det lite (vapen-, föremåls-, och rustningstabeller) och snygga till så att det blir en uppdaterad lite annorlunda version av Svärdsspel och Hjältedåd.
 
Top