Hur enkelt kan ett scenario vara och fortfarande vara både skrämmande och utmanande för spelarna?
Jag är ett jävla pretto ibland. Jag kan skriva två A4 på ett scenario och ändå inte känna att jag nått det centrala. Jag borde nog börja betydligt mer basic om jag ska bli en duktig skräckspelledare. Därför fick jag just lust att starta denna tankeverkstad.
Kan man sammanfatta hur skräck i rollspel fungerar med endast 2-3 begrepp?
I film är det enkelt. De arbetar med suspension och surprise och ibland använder de löjligt enkla medel för att skrämma slag i... inte mig, men väl mina kompisar. Kan man få konceptet lika enkelt i rollspel? Utan spaltmeter att plöja. Försöka att nå pudelns kärna direkt.
Jag kan ge ett exempelsvar till min första fråga:
[*]RP1 sitter och arbetar på polisstationen. Han förstår plötsligt att SLP1 - massmördaren - kommer slå till igen väldigt snart. Vart? Hos RP2. RP1 kastar sig på telefonen.
[*]RP2 svarar, just utkliven från dushen och klädd i morgonrock. Vaddå säger han? En massmördare på väg hit? Till min stora trygga villa långt ifrån stadens korruption? Just då bryts linjen. Entonig signal.
[*]RP2 hinner bara låta den första paniken lägga sig och skyndsamt utföra sin första responshandling innan elektriciteten går i hela huset. Det bli mörkt. Samtidigt kan man höra hur någon rör sig på nedervåningen.
[*]Det blir nu en kamp för RP2 att bekämpa inkräktaren eller ta sig bort ifrån huset, och för RP1 att hinna dit i tid.
Kanske blir RP1:s roll allt för tråkig och passiv. Hur får man även den att känna av tidspress och panik? Det kanske finns fler människor i huset, det ger även möjlighet för fler RP.
Jag vill ha fler förslag på scenarier. Gärna från filmer - det brukar dyka upp liknande över allt. Tänk till nu.
Edit: eller så är inte polisen någon RP över huvud taget, utan gruppen av RP lallar runt i sitt stora hus när det plötsligt ringer... återstår att se hur många som överlever. Låter som det skulle kunna fungera som ett brädspel av typen Drakborgen fast tvärt om - draken kommer till dig, och när tiden är ute ankommer polisen. Man kan gömma sig i huset, dess vind och källare, samt utanför i skogen - fast massmördaren har en konstig förmåga att leta upp en ändå...
Läskigt.
Jag är ett jävla pretto ibland. Jag kan skriva två A4 på ett scenario och ändå inte känna att jag nått det centrala. Jag borde nog börja betydligt mer basic om jag ska bli en duktig skräckspelledare. Därför fick jag just lust att starta denna tankeverkstad.
Kan man sammanfatta hur skräck i rollspel fungerar med endast 2-3 begrepp?
I film är det enkelt. De arbetar med suspension och surprise och ibland använder de löjligt enkla medel för att skrämma slag i... inte mig, men väl mina kompisar. Kan man få konceptet lika enkelt i rollspel? Utan spaltmeter att plöja. Försöka att nå pudelns kärna direkt.
Jag kan ge ett exempelsvar till min första fråga:
[*]RP1 sitter och arbetar på polisstationen. Han förstår plötsligt att SLP1 - massmördaren - kommer slå till igen väldigt snart. Vart? Hos RP2. RP1 kastar sig på telefonen.
[*]RP2 svarar, just utkliven från dushen och klädd i morgonrock. Vaddå säger han? En massmördare på väg hit? Till min stora trygga villa långt ifrån stadens korruption? Just då bryts linjen. Entonig signal.
[*]RP2 hinner bara låta den första paniken lägga sig och skyndsamt utföra sin första responshandling innan elektriciteten går i hela huset. Det bli mörkt. Samtidigt kan man höra hur någon rör sig på nedervåningen.
[*]Det blir nu en kamp för RP2 att bekämpa inkräktaren eller ta sig bort ifrån huset, och för RP1 att hinna dit i tid.
Kanske blir RP1:s roll allt för tråkig och passiv. Hur får man även den att känna av tidspress och panik? Det kanske finns fler människor i huset, det ger även möjlighet för fler RP.
Jag vill ha fler förslag på scenarier. Gärna från filmer - det brukar dyka upp liknande över allt. Tänk till nu.
Edit: eller så är inte polisen någon RP över huvud taget, utan gruppen av RP lallar runt i sitt stora hus när det plötsligt ringer... återstår att se hur många som överlever. Låter som det skulle kunna fungera som ett brädspel av typen Drakborgen fast tvärt om - draken kommer till dig, och när tiden är ute ankommer polisen. Man kan gömma sig i huset, dess vind och källare, samt utanför i skogen - fast massmördaren har en konstig förmåga att leta upp en ändå...
Läskigt.