Imorgonkväll är det tänkt att jag ska spelleda en stor grupp (6 st), det kommer bli en enkvällare och jag hade tänkt köra en intrigvariant, rikta spelarna spela mot varandra snarare än att utmana 6 spelare parallellt. Jag har spellett detta ett par gånger förut och när det klaffar är det väldigt roligt.
Först tänkte jag köra tsoy-regler men jag känner att reglerna inte riktigt passar genren (t.ex. är det inte hemlighetsfullt och xp och sånt funkar inte heller så bra nu) , sen har jag för lite erfarenhet hur det funkar. Istället har jag klurat lite på ett enkelt system, tidigare har jag kört på 1t6 dvs väldigt godtyckligt men jag vill ha något annat.
OneShotHorrorRulez
Alla spelare har en påse och ett antal vita go-stenar (vita glaspluppar) i påsen. Varje gång spelaren upplever något bra (tänk keys eller bara rent vatten till någon som är törstig, värme när man fryser osv) lägger SL ett antal vita pluppar i spelarens påse. Varje gång spelaren råkar ut för något dåligt, svält, blir förgiftad, klaustrofobi i en stannad hiss, skär sig allvarligt el dyl. Får spelaren en eller flera svarta stenar i påsen. När spelaren försöker åstakomma något drar spelaren ett antal stenar (spelaren väljer hur många) ur sin påse, är det tillräkligt många vita stenar mer än svarta (vanligtvis räcker 1 mer) har spelaren klarat det. Tar spelaren bara svarta stenar råkar spelaren ut för värsta tänkbara (SL bestämmer något illa, men inte absurt osannolikt; typ träffad av komet). När spelaren tagit upp stenar lägger spelaren tillbaka de svarta i påsen igen. För att bli av med svarta pluppar krävs att någon hjälper en med lämpliga resurser (bandage, medicin, psykiatrisk vård eller så) och man får då ta upp ett antal stenar ur sin påse och slänga de svarta av dessa.
När man inte har pluppar kvar är man uträknad. Dör antar jag att man gör om det är vettigt att man kan dö och bara drar svarta stenar och SL anser att det passar.
Äventyret!
En samling människor, var och en med en unik roll och unika motiv kommer befinna sig i en isolerad miljö. Jag lutar åt ett tåg genom karga sibirien eller så, konflikten kommer att kretsa kring karaktärernas motivatorer och däribland kring nån gammal staty eller så med Lovecraftiska egenskaper. I denna del kommer det nog finnas ett antal SLP också som förhoppningsvis kan ge konflikterna mer ved på elden dock ska de inte vara lika intressanta eller hjälpsamma resurser då det en annan gång blev så att man spelade mer mot SLPs än mot andra spelare. Ganska snart kommer det ske en olycka! Tåget spårar ut och passagerarlistan kortas ner markant, Lovecraftartefakten vaknar och besätter en av spelarna. Varelsen, som lever på andras rädlsa och förtvivlan, kommer att ha som mål att sabotera och försvaga utan att det märks.
Rollidéer: Brottsling, eskorteras diskret av en herre i kostym med handklovar som håller rp och herren samman, eskorten dör naturligtvis i olyckan men kanske har nån annan rp sett att brottslingen är en fånge? En femme fatale eller buse kanske vore kul. Speciellt: Girighet, hänsynslöshet, drogproblem kanske. Biblotikarie eller proffessor i okultism. Söker efter artefakten och kanske kan betala väl (har mkt pengar i kontanta medel med sig). Smugglare som tar museéföremålet/privatsamlingsföremålet ut ur Sovjet, jagad. Gestapo eller privatdeckare som jagar en smugglare, har fått förhållningsorder om att inte bryta förseglingen eller nåt kanske. Den som senare blir besatt: Maskerar sig som personen den tog över men får inte försöka göra saker som kräver förre ägarens expertis. Får vita stenar när de andra får svarta (sker dolt) men svarta stenar i scener i solljus (också dolt). Får kanske mkt stenar av att konsumera människokött eller nåt annat groteskt. Kanske kan besätta nya personer och lämna den förre som ett tomt skal bakom sig, på något sätt bör spelarna kunna lista ut att de har en fiende ibland sig (kanske har den gjort det ett par gånger innan en spelare blir besatt).
En psykiatriker kanske?
De olika rollerna kommer nog ha någon specialegenskap. T.ex. kanske proffessorn kan betala en vit plupp för att berätta något han/hon läst om föremålet, SL nappar om det passar annars är det en myt han/hon läst.
Vad finns det för nackdelar med systemet?
Har ni intressanta(re) rollidéer?
Passar äventyret bättre på en båt eller på en herrgård eller så?
Efter olyckan, när spelarna fokuserar på att överleva en sibirisk vinter, vad har varelsen för övergripande motiv?
Anekdoter ur egna skräckspel och vad som gjorde dom bra samt tips är också varmt välkommna.
Ursäkta dålig strukturering...
Först tänkte jag köra tsoy-regler men jag känner att reglerna inte riktigt passar genren (t.ex. är det inte hemlighetsfullt och xp och sånt funkar inte heller så bra nu) , sen har jag för lite erfarenhet hur det funkar. Istället har jag klurat lite på ett enkelt system, tidigare har jag kört på 1t6 dvs väldigt godtyckligt men jag vill ha något annat.
OneShotHorrorRulez
Alla spelare har en påse och ett antal vita go-stenar (vita glaspluppar) i påsen. Varje gång spelaren upplever något bra (tänk keys eller bara rent vatten till någon som är törstig, värme när man fryser osv) lägger SL ett antal vita pluppar i spelarens påse. Varje gång spelaren råkar ut för något dåligt, svält, blir förgiftad, klaustrofobi i en stannad hiss, skär sig allvarligt el dyl. Får spelaren en eller flera svarta stenar i påsen. När spelaren försöker åstakomma något drar spelaren ett antal stenar (spelaren väljer hur många) ur sin påse, är det tillräkligt många vita stenar mer än svarta (vanligtvis räcker 1 mer) har spelaren klarat det. Tar spelaren bara svarta stenar råkar spelaren ut för värsta tänkbara (SL bestämmer något illa, men inte absurt osannolikt; typ träffad av komet). När spelaren tagit upp stenar lägger spelaren tillbaka de svarta i påsen igen. För att bli av med svarta pluppar krävs att någon hjälper en med lämpliga resurser (bandage, medicin, psykiatrisk vård eller så) och man får då ta upp ett antal stenar ur sin påse och slänga de svarta av dessa.
När man inte har pluppar kvar är man uträknad. Dör antar jag att man gör om det är vettigt att man kan dö och bara drar svarta stenar och SL anser att det passar.
Äventyret!
En samling människor, var och en med en unik roll och unika motiv kommer befinna sig i en isolerad miljö. Jag lutar åt ett tåg genom karga sibirien eller så, konflikten kommer att kretsa kring karaktärernas motivatorer och däribland kring nån gammal staty eller så med Lovecraftiska egenskaper. I denna del kommer det nog finnas ett antal SLP också som förhoppningsvis kan ge konflikterna mer ved på elden dock ska de inte vara lika intressanta eller hjälpsamma resurser då det en annan gång blev så att man spelade mer mot SLPs än mot andra spelare. Ganska snart kommer det ske en olycka! Tåget spårar ut och passagerarlistan kortas ner markant, Lovecraftartefakten vaknar och besätter en av spelarna. Varelsen, som lever på andras rädlsa och förtvivlan, kommer att ha som mål att sabotera och försvaga utan att det märks.
Rollidéer: Brottsling, eskorteras diskret av en herre i kostym med handklovar som håller rp och herren samman, eskorten dör naturligtvis i olyckan men kanske har nån annan rp sett att brottslingen är en fånge? En femme fatale eller buse kanske vore kul. Speciellt: Girighet, hänsynslöshet, drogproblem kanske. Biblotikarie eller proffessor i okultism. Söker efter artefakten och kanske kan betala väl (har mkt pengar i kontanta medel med sig). Smugglare som tar museéföremålet/privatsamlingsföremålet ut ur Sovjet, jagad. Gestapo eller privatdeckare som jagar en smugglare, har fått förhållningsorder om att inte bryta förseglingen eller nåt kanske. Den som senare blir besatt: Maskerar sig som personen den tog över men får inte försöka göra saker som kräver förre ägarens expertis. Får vita stenar när de andra får svarta (sker dolt) men svarta stenar i scener i solljus (också dolt). Får kanske mkt stenar av att konsumera människokött eller nåt annat groteskt. Kanske kan besätta nya personer och lämna den förre som ett tomt skal bakom sig, på något sätt bör spelarna kunna lista ut att de har en fiende ibland sig (kanske har den gjort det ett par gånger innan en spelare blir besatt).
En psykiatriker kanske?
De olika rollerna kommer nog ha någon specialegenskap. T.ex. kanske proffessorn kan betala en vit plupp för att berätta något han/hon läst om föremålet, SL nappar om det passar annars är det en myt han/hon läst.
Vad finns det för nackdelar med systemet?
Har ni intressanta(re) rollidéer?
Passar äventyret bättre på en båt eller på en herrgård eller så?
Efter olyckan, när spelarna fokuserar på att överleva en sibirisk vinter, vad har varelsen för övergripande motiv?
Anekdoter ur egna skräckspel och vad som gjorde dom bra samt tips är också varmt välkommna.
Ursäkta dålig strukturering...