Nekromanti Enkvälls Scenario 40K

Jag ska spelleda ett enkvälls scenario för 3 personer placerat i 40K settingen.

Spelarna har ingen aning om att vi kommer spela 40K och jag har tänkt att så skall förbli fallet. :gremsmile:

Upplägget än så länge är rätt simpelt och jag vill igentligen ha lite spåning om hur jag ska göra detta till en cool kväll.

Spelarna kommer gestalta Eldar i form av "Exodites", dvs de Eldar som när Eldars dekadens var som högst beslöt sig för att lämna sitt folk och slå sig till ro på diverse planeter runt om i galxen.
De besitter fortfarande en hel del teknologi, bland annt så använder de sig fortfarande av Infinity Circuits där deras fallna bröder och systrars själar sammlas vid sin död.

Min tanke är att lägga scenariot på en av dess planeter och där Eldars dekedens till viss del igen börjat sprida sig ibland de yngre Eldar.

Dessa Exodites har fortfarande avancerad tekonlogi som jag nämnde tidigare så jag har tänkt att att de mest vanligt förekommande Eldar vapnen fortfarande existerar, så som tex gevär och pistoler och en del flyg, dock ingen rymdfart med ett undantag, farkosten de kom till planeten med.

Denna farkost är nu en enorm stad som de med sina Bonesingers byggt ut och har med åren vuxit över samt lagts under mark av geologiska förändringar.
Eftersom det gått drygt två tusen år sedan de anlände till planeten så tänker jag att detta fallit i glömska och endast "De äldre" känner till att så är fallet.

Planeten består idag av en rad ätter som mer och mer glidit isär ifrån varandra och det är här konflikten uppstått.
Den allra äldsta utav ätterna har med åren blivt än mer dekadent och har börjat gå imot allt som de en gång stod imot.
Det är från denna ätt jag tänkt mig att majoriteten av rollpersoner skall tillhöra.

Jag ska skriva 3 färdiga rollpersoner som alla har en egen agenda som går imot de andras och jag har tänkt mig att kvällen skall kretsa kring ett stort krigsråd där rollpersonerna ingår på ett eller annat sätt.
Krigsrådet är sammlat av anledning att ätterna ligger på branten till inbördeskrig.

Någon av karaktärerna kan vara ett sändebud från någon av de andra ätterna som antingen är för eller imot RPnas ätt.

En av karaktärerna kommer att vara en högt uppsatt Eldar som vandrat krigarens väg och fastnat där, han är alltså dömd att leva en krigares liv tills dess att han möter sin överman och dör på slagfältet.
Denna karaktär vill inget annat än se krig även om det är imot sitt eget folk han måste kriga.
Han är dömd att dö, han är mörk och han har fallit ifrån den disciplinerade väg han en gång vandrat.

Förslag på andra karaktärer mottages gärna.

Nu kommer det till intrigerna och vad scenariot ska handla omm och det är lite här jag fastnat.

Någon som vill brainstorma lite med mig och hjälpa mig vidare så är jag tacksam. Bry er inte om ifall ni inte är hemma i 40K settingen, det spelar ingen roll what so ever!

Leon

Leo carcion
Låt varje spelare definiera en faktion eller företeelse som på något sätt är kopplad till hans karaktär. Högst effekt om spelaren definierar en intressegrupp vars intressen karaktären företräder. Låt dem själva definiera sina politiska agendor, så lär de driva dem desto hårdare!

En intressant idé! jag ska defenetivt överväga det alternativet.

Dock så vet ju inte hur väl detta går ihop med färdigskrivna karaktärer?
Det går iof att lämna en del oskrivet och låta dem bestämma sådant själva.
Risken med att låta dem etablera en faktion eller företeelse är att det då kan bli mindre BOOM eftersom det är en högre risk för att karaktärerna alla strävar åt samma håll.

men det är som sagt en intressant idé!

Leon

Leo carcion
Jag menar snarare att de VAR OCH EN skall etablera en faktion.

Kör för all del förskrivet, men det är alltid bra att förankra faktionen hos dem så att de känner att den är värd att kämpa för.

Sedan är det antagligen tråkigt om den ena företräder klanen X och den andra klanen Y, däremot någon som direkt företräder ett intresse, en som är genomsyrad av rådets kompromissanda etc etc

lite olika vinklar helt enkelt, så att det inte blir frontalkrock

Jo det förstod jag :gremsmile:

Och jag förstår precis vad du menar med förslaget och jag håller med dig, det gör ofta en stor skillnad om man låter spelarna få vara med och plantera saker. Dock så handlar det om 6-7 timmars spel och jag vet att sådana kan vara väldigt tidskrävande. Men jag gillar endå idén.

Tricket är att lägga ut trådarna så att de exploderar vid rätt tillfälle och om det då blir en krock gör inget, men jag förstår att du menade från starten och likaså där håller jag med dig.

Om du vill ge mig exempel på hur du brukar göra detta, eller hur du varit med och gjort det så får du gärna göra det.

rjonas

Hero
Draugen said:
En intressant idé! jag ska defenetivt överväga det alternativet.

Dock så vet ju inte hur väl detta går ihop med färdigskrivna karaktärer?
Det går iof att lämna en del oskrivet och låta dem bestämma sådant själva.
Risken med att låta dem etablera en faktion eller företeelse är att det då kan bli mindre BOOM eftersom det är en högre risk för att karaktärerna alla strävar åt samma håll.

men det är som sagt en intressant idé!
Tufft, jag gillar eldarfluffet. jag fick en strö-idé när jag läste;

* Ge dem tre käpphästar var
* Låt de själva slå hur stark övertygelsen är med typ 3t6.
= På så vis kan du styra vad konflikterna ska handla om, men du kan inte påverka utgången. Spelarna slår fram värdet och bör därmed bry sig lite om agendan.