Nekromanti Ennio Morricone

Ofeig

Warrior
(Detta inlägg borde inte hamna i O/T-högen)
Är det någon som vet en sida där man kan finna en förteckning över denne tonsättares samtliga verk? Vore bra att ha om man ska få tag i dem.
Själv håller jag "For a few dollars more" som den bästa med "The good, the bad and the ugly" som god tvåa. Och ni?

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Jon

Veteran
Om du råkar åka förbi Göteborg kan jag rekomendera en titt på skivhuggets filmmusikavdelning. Hittade ett trettiotal Morriconeskivor där.

Appropå musik så undrar jag om nån har något tips på autentisk westernmusik, dvs mer åt banjoplink och schyssta barpianister än ren filmmusik.

/Jon

Örnie_UBBT

Swordsman
Kolla som sagt på www.allmusic.com, men en komplett lista kan nog vara lite svår att handskas med eftersom han skrivit musiken till typ uppåt 500 filmer...

Morricone är i år Oscarsnominerad för musiken till franska filmen Malená. Han har varit nominerad fyra gånger tidigare (för Days of Heaven, The Mission, The Untouchables och Bugsy) men aldrig vunnit. Femte gången gillt?

F ö tycker jag att musiken till Mission är fet, och så gillar jag hans musik till Hamlet (den med Mel Gibson) jättemycket. Men dollarmusiken är ju ena riktiga klassiker - fast musiken till Harmonica-En hämnare (Once upon a time in the west) är nästan bäst...

mvh
Örnie

Ofeig

Warrior
Så sant, så sant...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!