Nekromanti Enorma spelgrupper

God45

#PrayersForBahakan
Jag har kört OSR D&D med 12 spelare. Det är möjligt men svårt, man har en Dungeon och inte egentligen någon handling. Sätter rollspelande i andra hand. Har väldigt få strider, mycket area of effect grejer. Låter spelarna som pratar först styra gruppen om ingen klagar.

Men jag vill pressa det här ytterligare. Hur kör man ett spel med 20+ spelare? Hur många är det största antalet spelare ni kört med? Och har ni några tips?

Mundo

Myrmidon
Har kört Mutant Chronicles dungeon clearing med nio spelare.

Det var i princip korta snabba scener för att få alla samlade, sen rusta på alla med vapen och sen bara döda saker.

Rollspel kan ju bli väldigt svårt när man är så många. Om man vill fokusera på det skulle jag dela gruppen i två och istället använda mig av två spelledare.

Vad det gäller enorma gruppstrider av det slaget skulle jag låta fienderna vara få till antalet, typ två eller kanske möjligtvis tre hårdingarna istället för massa småttingar. Kanske låta alla i gruppen känna att de deltar mer genom att låta dem agera mer taktiskt i strider?

"Jag tankar honom, ni två försöker göra skada och du lägger din debuff magi på honom så han missar oftare." Typ lite som en raid i ett MMO.

shaithan

Warrior
är med i en grupp som spelar regelbundet vi är generelt 11 spelare men har vart 14 eller 15st vid enstaka tillfälle riktigt jobbigt faktiskt optimal storlek är 4-5st

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag ser inte poängen med så stora grupper. Alla får minimalt med tid i rampljuset och har tråkigt när de väntar på sin tur.

3 är optimalt antal spelare imho

Feuflux

omjonasson.se
Jag har i princip enbart spelat med 3 eller 4 spelare. 5 spelare är det mesta jag testat (två gånger så det är inte många procent av totala antalet spelpass...).

Vad tyckte de 12 spelarna? Fick ni plats i ett rum eller hade ni hyrt en konferenslokal? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
De 12 spelarna tycke det var kul men det var knappt rollspelande, det blev väldigt Gonzo Paranoia stämning :gremsmile: Folk konspirerade mot varandra och mördade varandra genom dungeonen och dog som flugor. Det var kul för en kväll men jag hade inte gjort det längre än så. Vi tog upp en hel ganska stor lägenhet. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Jag ser inte riktigt poängen. Varför är det kul med riktigt stora spelgrupper? Ploj-faktorn över att slå ett personligt rekord lär ju gå över rätt snart ...

Om man är 12-13 pers har man ju goda möjligheter att dela upp sig i två eller tre spelgrupper. Det lär ju ge mer kul tillbaka per investerad timma för alla inblandade.

Vid det sällsynta tillfället att man vet ganska exakt hur många som kommer kan man ju försöka köra flera spelgrupper i samma "kampanj" samtidigt. Det vore coolt. Tänk att ha 3 spelgrupper med varsin spelledare; alla grupper utreder sin del av ett mysterium. Vid två eller tre tillfällen skiftar du delvis spelare i grupperna, så får du ny fräsh info i varje grupp att arbeta vidare med.

slanfan

Hero
Jag tänker mig att DnD4 skulle bli helt skogstokigt med 20 spelare... det skulle jag SÅÅÅÅ va med på! Men aldrig att jag leder fler än 5. Det känns inte värt besväret.

Bassejr

Hero
tycker mig minnas att jag, precis när jag kommit till forumet, fick höra från någon som höll i en spelgrupp med 30 spelare, varav ett par av spelarna hade flera karaktärer att spela med. Med ett sånt upplägg kan man ju rollspela en medelstor medeltidsby. 20+ är nog en utmaning, inte lika mycket för att det blir svårt att hålla koll på saker, men för att om du ska hitta 20+ spelare som vill rollspela är du dömd till att hitta minst ett ruttet äpple, och den spelaren kan förstöra hela kampanjen. Men om du känner 20+ spelare som du vet är engagerade, kan systemet, är "bra på att rollspela", vad det än betyder för dig, och respekterar sina medspelare, spelledaren (om det fins någon) och spelet i sig, är det antagligen inte bara Möjligt, utan någonting som skulle vara löjligt roligt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
En gång för länge sedan var jag med som spelledare för 20+ spelare. Grejen då var att vi var 3 spelledare och sedan 6-7 spelare per grupp och det funkade.

Att själv spelleda 20+ spelare ser jag som en omöjlighet om det skall klassas som ett rollspelspass. En kul stund av kaos skulle det ju kunna bli, men inte mycket mer än så tippar jag på.

I vanliga fall har jag 8 pöbelmän under min lydnad. Det är inte en optimal storlek på grupp vill jag påstå utan några spelare för många. Allra bäst tycker jag att det funkar med 4-6 spelare och det är ju oftast 4-6 spelare som spelar varje vecka och i undantagsfall maxar vi på med alla 8 spelare. Kort och gott.. Jag har en optimal grupp av pöbelhanar!

Sen beror det säkerligen på vad man spelar. En gång lirade vi Eon på 10 personer inklusive mig som spelledare och det funkade ju kuken. Inget jag rekommenderar.

Brokk

Veteran
Jag har som mest spellett 8 spelare, inte kul alls. Det var inget spel, bara massa "off" snack och tärningsrullande. Jag tycker det är optimalt är 4-5 spelare. Nu är vi just nu tre det är också roligt. :gremsmile:

Sodivra

Champion
God45 said:
Men jag vill pressa det här ytterligare. Hur kör man ett spel med 20+ spelare? Hur många är det största antalet spelare ni kört med? Och har ni några tips?
Jag skulle dela upp rollpersonerna och spelarna i subgrupper och sätta dem i olika rum, och sedan skaffa en eller två andra spelledare. Antingen så representerar rummen grupper av rollpersoner, eller platser om man kör mer sandbox. Så en spelare kan skutta från ett rum till ett annat när dennes rollpersoner flyttar på sig, lite lajv sådär!

Det hade kunnat bli awesome.

Chryckan

Swordsman
Ond bråd död said:
Jag ser inte poängen med så stora grupper. Alla får minimalt med tid i rampljuset och har tråkigt när de väntar på sin tur.

3 är optimalt antal spelare imho
4 är den optimala gruppen.

Har man bara 1 spelare så bråkar den bara med dig och så får man aldrig en lugn stund.
Har man 2 spelare så bråkar de bara med varandra och så får man aldrig en lugn stund.
Har man 3 spelare så gaddar två ihop sig mot den tredje och så får man aldrig en lugn stund.
Har man 4 spelare spå bildar de två par av vänner som varken bråkar med dig eller dom andra och så får man det lugnt och skönt.
:gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Chryckan said:
Har man 3 spelare så gaddar två ihop sig mot den tredje och så får man aldrig en lugn stund.
Det här är huvudanledningen till att jag föredrar tre spelare. =)

Eller uttryckt på ett annat sätt:

1 spelare blir alldeles för fokuserad på äventyret, och man måste som SL stå för hela underhållningen.
2 spelare är också alldeles för fokuserade på att lösa äventyret, och planeringen tar slut alldeles för snabbt.
3 spelare bråkar med varandra om vilken lösning som är den bästa och bildar olika 2-mot-1-grupperingar. Konstellationerna är ofta olika från tillfälle till tillfälle; men det blir mer diskussioner och mindre raka vägen. SL's planering räcker långt, och spelarna planerar mer.
4 spelare är för många för att de ska kunna få lagom mycket spotlight-tid. Det blir ofta någon som hamnar i skymundan.

Men nu var väl det här inte en tråd om vilken gruppstorlek man föredrog, eller?

Eksem

Champion
Har nog aldrig kommit över 11 spelare.

Det man får acceptera att det blir minimalt med personliga spotlights och att det är omöjligt att fördela ordet så alla syns lika mycket. Man får också acceptera att framåtrörelsen i princip blir obefintlig, för 11 personer med idéer kommer fan aldrig komma överrens om någon course of action alls.

Det kan vara en jävligt cool upplevelse, för det blir ju livat utav bara fan och det känns ofta som en mer realistisk expedition än den normala äventyrargruppen (10+ rollpersoner + 10-20 henchmen ger ju en klart rimligare expeditionsstorlek om c:a 25 personer eller så).

Man kan under inga omständigheter ha ett tidsödande regelsystem med total downtime för de som inte är aktiva för tillfället.

Något annat roligt som händer är att spelare som inte är i spotlight ofta skapar egna diskussioner och sitter och rollspelar in character med varandra på ett sätt jag nästan aldrig sett i normalstora grupper där man har lättare att finna sig i att vänta på sin talking stick.

Den klassiska lösningen är ju att ha callers, som ansvarar för kommunikationen mellan DM och gruppen. Detta har jag faktiskt aldrig testat, men underlättar förmodligen för DM.

Hur fan man skulle göra med 20 personer begriper jag dock inte.

anth

Vetefan
Jag tror att jag spelat med upp till 13 spelare, men då var det 2 spelledare.
Generellt löser man stora grupper just genom att ha flera spelledare.

Sedan får man gå tillbaka till riktigt gamla DnD för att hitta lösningar: som att spelarna har en caller, d.v.s. spelarna måste sinsemellan komma överens om vad de ska göra och en av spelarna berättar vad alla andra gör.

4-5 spelare tycker jag dock är optimalt. Fler än så börjar det bli för lite spotlight för varje spelare för att man ska kunna kalla det rollspel.

RasmusL

Champion
Lajv och jeepform är båda rollspelsformer som klarar av det här galant. Fördelen där är att deltagarna kan ha ett gemensamt ramverk som inte kräver spelledar-fiat eller symmetrisk informationsspridning. Jag upplever att dessa två kriterier måste uppfyllas för att hålla så pass många deltagare aktiva samtidigt om man inte har en extremt vacker lösning på aktivt lyssnande som inte stör och/eller tar fokus från de som "har ordet".

Bassejr

Hero
Har som mest spellett för 10 pers, och det skulle gått gallant, om det inte var för att en av spelarna var en annan spelares flickvän, och itne där av genuint intresse, och en annan av spelarna "tyckerinte om" en fjärde spelare.

Mitt tipps för att det ska fungera så bra som möjligt: Var en auktoritet. Uppmana till att spelarna är aktiva och spelar väl, se gärna att de bildar någon form av grupp-hierarki, med den mest aktiva spelaren som ledare, och de minst aktiva som underhuggare och förtrupp, med en självklar chans att avancera i rang.
Det fins spelare av ord, och spelare av handling. De spelare som är av ord, pratar mycket, och är, per sådan definition "Aktiva" spelare, bör ta roller som är språkliga, karismatiska, möjligen lömska eller modiga. De spelarna kommer bli hjältarna.
De spelare som är mer "Passiva", tycker om att bygga en karaktär för att Följa Med, inte för att Leda, bör bygga karaktärer som är fokuserade på praktiska saker: strid, hantverk, healing, etc. Såna spelare är ofta bra på att bygga rätt maxade karaktärer.

Vr stenhård med att inget muppande får förekomma i spelgruppen. Muppande definieras som A: prat som inte är spelprat, B: alla intriger mellan spelare som Inte är intriger mellan karaktärer, C: allt som bringar ålig stämning i gruppen.
Var inte rädd för att sparka ut en spelare som ägnar sig åt upprepat muppande.

Och sist, och absolut viktigast, se till att alla spelare är med på ovanstående termer. Du ska vara auktoritär av spelarnas Medtycke, inte av deras skräck.

I teorin gör det här spelgrupper med 20+ spelare möjligt. Det blir fortfarande mycket att tänka på för dig som spelledare, men om spelarna respekterar dig kan de faktiskt hjälpa till att hålla koll på information åt dig.
I praktiken är det hela förståss svårare, allt detta är självfallet lättare sagt än gjort, men det är en teori, och det är en eftersträvansvärd teori, som om den lyckas följas av över 20 spelare kan fungera i praktiken.

RasmusL

Champion
Bassejr said:
Har som mest spellett för 10 pers, och det skulle gått gallant, om det inte var för att en av spelarna var en annan spelares flickvän, och itne där av genuint intresse, och en annan av spelarna "tyckerinte om" en fjärde spelare.

Mitt tipps för att det ska fungera så bra som möjligt: Var en auktoritet. Uppmana till att spelarna är aktiva och spelar väl, se gärna att de bildar någon form av grupp-hierarki, med den mest aktiva spelaren som ledare, och de minst aktiva som underhuggare och förtrupp, med en självklar chans att avancera i rang.
Det fins spelare av ord, och spelare av handling. De spelare som är av ord, pratar mycket, och är, per sådan definition "Aktiva" spelare, bör ta roller som är språkliga, karismatiska, möjligen lömska eller modiga. De spelarna kommer bli hjältarna.
De spelare som är mer "Passiva", tycker om att bygga en karaktär för att Följa Med, inte för att Leda, bör bygga karaktärer som är fokuserade på praktiska saker: strid, hantverk, healing, etc. Såna spelare är ofta bra på att bygga rätt maxade karaktärer.

Vr stenhård med att inget muppande får förekomma i spelgruppen. Muppande definieras som A: prat som inte är spelprat, B: alla intriger mellan spelare som Inte är intriger mellan karaktärer, C: allt som bringar ålig stämning i gruppen.
Var inte rädd för att sparka ut en spelare som ägnar sig åt upprepat muppande.

Och sist, och absolut viktigast, se till att alla spelare är med på ovanstående termer. Du ska vara auktoritär av spelarnas Medtycke, inte av deras skräck.

I teorin gör det här spelgrupper med 20+ spelare möjligt. Det blir fortfarande mycket att tänka på för dig som spelledare, men om spelarna respekterar dig kan de faktiskt hjälpa till att hålla koll på information åt dig.
I praktiken är det hela förståss svårare, allt detta är självfallet lättare sagt än gjort, men det är en teori, och det är en eftersträvansvärd teori, som om den lyckas följas av över 20 spelare kan fungera i praktiken.
Grymt! Jag skulle verkligen inte vilja spela sådär men det bevisar hur stora möjligheterna och skillnaderna i preferenser i vår hobby är!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag spelledde grupper om 10+ spelare några gånger i Traveller för över 30 år sedan. Då försökte jag dela in dem i tre team som konfererade inbördes innan de lade fram sina konkreta planer för mig. Tyvärr fick jag problem med missnöjda deltagare som aktivt trasslade till tillvaron för SL, så jag lade snabbt av med sådana arrangemang. Inget jag tänker göra om -- gruppdynamiken blir alltför dålig.