Nekromanti Enorma städer som äventyrsplats

Björn Wärmedal

Björning Wheel
De exempel på det som jag kan komma på är Vornheim, Chronopia och City-State of the Invincible Overlord.

Vad är bra med den här typen av settings? Vad är mindre bra? Vilka fallgropar kan man hamna i som SL i dem?

Själv älskar jag den gotiska och smått galna atmosfären i Vornheim, där aristokraterna har bisarra husdjur och spelar schack med missformade människor som pjäser, en medusa lever helt öppet i staden, trädgårdsväxterna är intelligenta och stadens undre nivåer är överbyggda och mytomspunna.

Chronopia var första rollspelet jag spelade och jag visste aldrig då att det fanns fler böcker än grundboken. Jag minns att jag var förtrollad av runsvärden, librumager (varför fick man inte spela sån???) och de gamla alvfamiljerna som låg i blodsfejder sedan urminnes tider. Det var också en härlig blandning av olika folkslag och man kunde alltid få sig lite fickpengar genom att fånga in vilken gnom som helst som hade några på sig och öppet anklaga dem för ficktjuveri. Sa jag att jag var 13 bast när jag spelade Chronopia senast? ;)

City-State of the Invincible Overlord har jag varken sett, läst eller spelat. Någon annan kanske kan berätta lite om den? anth, Rob, Eksem?

kwarnberg

Swordsman
Jag trivdes väldigt bra i Noirs stad, vars namn jag nu inte kan minnas. Gillar det där med myter och legender i och om en stad, och Noir hade ju en hel del sånt. En av få negativa synpunkter mot den var väl att den var väldigt svårt som SL att veta riktigt var de olika delarna låg, då kartan i regelboken inte var så tydlig med uppdelningen av staden.

Chronopia spelade vi lite, men jag fastnade aldrig riktigt för det. Tror jag hade gillat det mer om det inte hade varit en gigantisk stad. Jag upplevde den som alldeles för spretig och osammanhängande, och jag fick liksom inget grepp om den. Tror det hade varit enklare att hantera om de olika delarna varit mer utspridda över en större värld.

Cybot

Mest spelbar
Vad är bra med den här typen av settings?
1. En bra megacity är en metropolis där du kan hitta ALLT. Ett Venedig, Konstantinopel eller Kaifeng.
Ju mer crazy din setting är, destå större och mer crazy behöver staden vara.
Behöver du druider? Bara stadsparken är så massiv att du kan gå vilse i den.

2. Staden är nästan garanterat packad med intriger. När folk börjar mörda varandra för att fel racingteam vann så vet man att man är i en storstad som är redo för ett gäng äventyrare.

Vad är mindre bra? Vilka fallgropar kan man hamna i som SL i dem?
Det finns två saker som är dåliga med mega-city settings.
1. Det blir lätt dockskåp av det hela. Settingen har med vem som är bossen i staden, vem som är hans underhuggare och vem som har den övergripande makten. Om staden inte är tillräckligt mycket Instutition (istället för individ) så betyder minsta påverkan att antingen så ändrar man staden i ett nafs, eller så blir det en wallbanger när Lord X ersätts av Lord Som Definitivt Inte Är En Kopia Av X.
En bra megacity setting är byggt mer som Sigil där alla makthavare är Instutitioner i ordets fulla bemärkelse, förutom Lady of Pain som är mer en naturlag (som gravitation) än en person eller en makthavare.
2. Det är lätt att man når en "point of no return" och går raka vägen till Apokalyps utan att passera Gå om du stöter dig med fel myndighet/person.
3. "Crazy setting" har en baksida. När du börjar undra hur folk ens överlever att gå till snabbköpet så är settingen inte längre internt trovärdig.

P.S: City of Sigil är den bästa Enorma Staden.

.113

Swashbuckler
City of sigil är helt klart grym.

Jag har funderat en hel del kring det här, problemet är lite att det behövs en annan sorts fokus. Det är lätt man hamnar i någon sorts logikfälla.

Gör man en random värld är det lätt att man reser iväg träffar på en random by och kör ett random äventyr osv. I en stad är man hela tiden i samma område. Det man just gjorde känns som att det lätt borde kunna påverka lite mer i staden.

Andra logiska saker som typ vart fan kommer all mat ifrån. Tänk er dagens Stockholm. Samma mängd personer. Ta nu bort flygplan, lastbilar, osv. Fatta mängden mat det krävs för att inte alla ska dö av svält imorgon.

Det är värt tänka på, vart kommer maten ifrån. Kommer man inte på något gäller det ha en bra plan om någon frågar :p råttor går äta har jag hört ;)

Med det sagt tror jag att man kan få till en riktigt grym stad om man dels behandlar stadsbor som träd i en skog. Kastar man en eldboll ska det gärna dö lite folk! Åtminstone bli skadade ;) nä men seriöst, man måste använda folkmassor. De kommer ivägen, de dör, de blir arga osv.

Det gäller också att staden inte faller ihop om ledaren dör. Det kan bli kul en stund men det är roligare om man kan fortsätta utan att hela skiten är förstörd.

Stora olika grupperingar, intriger på olika nivåer och liknande är bra. Behandla staden som ett övergripande världaäventyr, man kan gå vart som helst, göra vad som helst och visst sprider sig ryktet ibland men för det mesta är det lokalt.

Lite rörigt, skriver från mobil i Linköping av alla ställen! ;)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om man rent hypotetiskt skulle få för sig att man vill bygga en megastad-setting. Hur gör man den awesome? Finns det någon mening att bygga en egen, när Vornheim redan är så sjukt bra som det är?

Lightshy

Hero
Kindaras - publicerad i Fenix och skapad av Christoffer Krämer.

micke_p

Veteran
Intressant tråd.

Jag tycker det låter som fantastiskt mycket jobb att få ihop en megastad som är intressant och levande. Naturligtvis går det att använda sig av schabloner och slumptabeller osv, men jag inbillar mig att det blir ganska enahanda i längden.

Eftersom en megastad i princip innehåller allt så tänker jag mig att det finns utrymme för flera författare att ösa in material.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kan Rotsystems Stad Ett räknas? Oavsett vad folk fick för uppfattning så var det ju hela tiden tänkt att åtminstone grundboken skulle fokusera på äventyrande just inuti staden i första hand. Det är i och för sig ett gränsfall - Stad Ett är antingen en jättestor stad eller en jättestor byggnad. Det finns ju inga riktiga utomhusområden, bara "inomhustorg" och liknande.

Dess nackdel just nu tror jag att den är så vagt beskriven. Om jag hade orken och tiden skulle jag någon gång vilja skriva en "Guide till Stad Ett", som går in lite mer på djupet och har många bilder på korridorer, torg, vägtunnlar, döda sektorer, VR-arkader och så vidare. Och kartor.

Jag tycker om Stad Ett som äventyrsplats eftersom jag gillar urbana miljöer mer än utomhusmiljöer överlag. Staden är modernitet och förfall, teknologi och trubbigt våld, baconfrillor och hockeyditon. Räta vinklar och krokiga rör, graffiti och skulpturer. Staden är livet, staden är världen. Där kan vi inbilla oss att vi är civiliserade och samtidigt möta det allra mörkaste och mest djuriska mänskligheten kan uppbåda. Och det är inte en massa jävla natur i vägen. I staden har vi bara oss själva och varandra. Jag har knappt något koncept om hur man skriver bra äventyr som inte utspelar sig i stadsmiljöer, så varför inte bara ha stad som miljö? Jag är hemskt nöjd med Dina Ängder Gröna och dess instruktioner för hur man skriver utomhusäventyr; jag lärde mig MASSOR bara på att skriva den. Men det är i staden jag är trygg, det är staden som är "hemma".

Big Marco

Läskig
Noirs Sandukar - som av något skäl kallas för Den eviga staden - är tänkt som ett drömskt metropolis eller som staden i "Dark City". Varje del i staden blir som ett eget tvärsnitt av en egen stad, likt ryska dockor - även om vissa stadsdelar har tydligare fokus, som Glitterdalen där filmindustrin kämpar eller Diplomatstaden, där ränker smids bland ätternas representanter.

Konsten ligger i att balansera det förståeliga med det fantastiska. Hur får man spelarna att greppa skalor? Att få det distinkt?

Mogger

Hipsteranka
Glöm inte Berlin till "Nya Mutant" (cyberpunkversionen), som jag tycker är den bästa stadsmodulen!

micke_p

Veteran
Jag kikade lite på illustrationen på sidan 36-37 i Rotsystem. Den ger mig en liten inblick i hur vidsträckt staden faktiskt är.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
micke_p;n172402 said:
Jag kikade lite på illustrationen på sidan 36-37 i Rotsystem. Den ger mig en liten inblick i hur vidsträckt staden faktiskt är.

Den illustrationen visar dessutom bara Stad 1 lite i fjärran, som en enorm kub... Och så den enorma omkringliggande övergivna megastaden, som jag brukar tänka mig sträcker sig från sveriges västkust till dess östkust; från Götet till S-holm typ.

Men iaf, på s38 finns ju dessutom lite skalor, om man vill till exempel få grepp om hur stort allt är...

.113

Swashbuckler
Björn Wärmedal;n172390 said:
Om man rent hypotetiskt skulle få för sig att man vill bygga en megastad-setting. Hur gör man den awesome? Finns det någon mening att bygga en egen, när Vornheim redan är så sjukt bra som det är?
Vet inget om vornheim så svårt uttala sig om det specifikt men två fantastiskt bra städer att spela i är ju bättre än en så absolut är det ju värt ett försök.

Jag har varit inne lite på tidigare att göra det, och i grova drag behandla det som en utomstadlig plats eller vad man nu ska kalla det. Ni vet stadsdjungel som lite grundtanke.

Staden är så stor så man kan faktiskt göra vanliga klassiska äventyr inne i staden men med annan miljö så klart. Istället för res till nordslätten och leta reda på shamankungen så reser man till draktorget för att leta reda på Mr. Grimes, pengalånaren. Typ så lite.

Som sagt grundtanken är att en stad måste vara detaljerad om den är viktig men grejen är att den kan vara lika vild och outforskad som vildmarken typ. En sådan öppen stor stad rymmer ofantliga mängder coolhet att stöta på.

slanfan

Hero
Jag har spelat en hel del Chronopia de senaste åren, vilket sedan muterade och blev Gigantua, som förmodligen muterar igen, till, ja, inte fan vet jag.
Här kommer text, helt utan djupare tanke, baserat på mina erfarenheter.

Viktigaste hjälpmedlen?
Tabeller! oändliga mängder tabeller. Här är ju orimlig high fantasy att föredra, eftersom jag lätt kan sno från alla spel jag hittar.
System för kartor/generering av kartor. Ju snabbare desto bättre! För tillfället kombinerar jag geomorfer med mer genomtänkta templates.
Ett regelsystem med lagom djup för din bekvämlighet.
FÖRARBETE!!!

Viktigaste att tänka på?
Staden kan inte vara FÖR stor!
Rollpersoner som undrar varifrån maten kommer riskerar att ställa för många frågor i fel kretsar. Inte fan gillar förenade bagaralliansen att nån icke invigd rotar i varifrån (det smutsiga) mjölet (i påsen) kommer.
Med 5milj invånare kan det med gott samvete klämmas in minst 20 respektabla maffior.
Det tar lång tid att röra sig till fots.Ta en promenad mellan Hässelby och Tyresö eller något (gärna med lite hästskit i näsan, för en mer immersiv doftupplevelse).

Fallgropar?
För begränsad yta/för fritt. Försök begränsa äventyret till "ökenstaden" eller liknande. Då har spelarna en stor stadsdel att luffa runt i, men är även begränsade i var äventyret utspelar sig. Givetvis kan de ta en sväng till "Vampyrstaden", men då är de helt ute ur äventyret och får börja om från noll tills de återvänder.
Allt finns i staden. Detta är ett krångligt ställningstagande. Jag föredrar meta-tanken: allt kan tänkas finnas i staden.
Spelares frågor. Var sjukt hård med vad rollpersoner vet och inte vet. Var hård runt vilka platser de redan har besökt.

Jag försöker skriva detta, som en setting. Men jag har stulit så mycket att jag behöver börja om från noll. Kul och inte kul på samma gång.

zonk

muterad
Gigantiska städer kan lätt bli lite amorfa och odistinkta. Allt borde finnas där, men det blir mest några tomma ord om att man passerar några hus, stadsdelarna glider in i varandra, eller blir bara ett par fyrkantiga beskrivningar vardera.

Detta sagt, kan man göra det bra är det en ruskigt cool setting. Gillar städerna i Mutant 2089, trots utmaningarna i att använda dem bra.

carrot

Veteran
Sättet Vornheim bygger upp staden under tiden man spelar är enligt mig det mest geniala. Jag älskar hela idéen att bara skriva de stora gatornas namn genom att helt sonika skriva "ETT", "TVÅ", "TRE" osv med olika färgpennor på ett papper.

Logan Knight har skrivit en sjuhelsikes jävla megacity också som heter Cörpathium med en herrans massa generatorer och grejer.
Allt ligger på hans hemsida lastgaspgrimoire.com (lycka till att hitta fram till alla generatorer), men ryktet säger att det kommer att samlas ihop som bokform någon gång i framtiden.

Sen finns ju alla Mike Evans Vornheim-hacks på hans hemsida: https://wrathofzombie.wordpress.com/
Där finns bland annat ett Firefly-hack och ett Shadowrun-hack som är svinbra.

Conan

انتفاضة
Bra sålänge de inte är för stora för att kunna has med på en karta. Krilloan var te x jävligt fett, stort med en stort detaljera karta till. Skulle gärna se nån motsvarande modul om nån stad i Jargien till Eon, med tillhörande äventyr och allt.

Kuma

Veteran
Dragaera City, ur Steven Brusts böcker om bl.a. Vlad Taltos, har alltid tilltalat mig enormt som potentiell rollspelsmiljö.
Där finns ju en hyfsat utbyggd värld även utanför megastaden, men fokus ligger helt klart på den enorma metropolen.