Nekromanti Ensam i Underdark

rks

Warrior
Efter en kort strid med en beholder så var hon ensam. Jina (female, human, rouge 5/chameleon 2) gömde sig och beholdern försvann. Vännerna var försvunna och inget fanns att hitta på platsen för striden, utöver den fallne kamraten Ewons kvarlevor i form av damm. Någon grön stråle hade träffat honom strax efter att Jina blivit hyggligt rädd för monstret och sprungit sin väg.

--
Okej! Äventyret är Vault of Larin Karr (Necromancer games) och sagda rackarinna är ensam i underjorden. Eftersom de andra dragit (med teleport-scrolls) så är hon ensam. Hon vet ungefär hur hon ska gå för att komma till en uppgång till ytan, men det är minst en veckas vandring dit.

Hon behöver inte mat/vatten då hon har en ring of sustenance och behöver därmed bara sova två timmar per natt. Å andra sidan behöver hon vila åtta timmar för att få nya spells. Hon kan nämligen lägga divine spells, level 0-2 (från alla spell-listor) och är hyggligt duktig på skills . (Bland andra search +15-24 beroende på situation, listen 11, spot 13, climb 10-12, hide 5-7, move silently 14-16, open lock 21-23, survival 11-13.)

Hon har en del magiska prylar, men inget som hjälper henne att se i mörkret.. Hon har å andra sidan stora mängder olja och en hodded lantern. Men ljus drar till sig monster, har vi fått lära oss, och de vill hon undvika till varje pris!

Vad som är viktigt - utöver hennes liv - är att i hennes Bag of Holding finns plot-items som är unika och som krävs för att komma vidare i äventyret. Förloras det så kan vi lägga ned spelandet av det hela...

Vad ska hennes strategi vara för att ta sig levande ur detta kalla och mörka? Hjälp!

(Och vad ska hon säga för elakt till hennes "kamrater" som övergav henne i farans stund?)

Organ

Out of time, out of mind
Ett intressant problem, men innan förslagen börjar hagla, vore det intressant att få svar på en fråga, nämligen; vem 17 är du och vad har du för intresse i Jinas äventyr? Vad jag försöker säga är att svaren blir helt olika om du är spelledare eller spelare, och i sådana fall, Jinas eller någon av de andras?

Om du är SL är det enkla svaret "var snäll". Om du vill att Jina ska komma tillbaka med både livet och plot-items i behåll(vilket det verkar som att du vill) är det väl bara att inte låta henne ramla på nått hon inte kan hantera eller springa ifrån. Problemet med den vägen är att spelarna kan märka att du fuskar i deras fördel, vilket aldrig är bra.

Om du däremot är spelare är problemet av en mer delikat natur. Jina är ensam och klart underlevlad för att klara sig på egen hand utan problem. Hennes största chans är att använda list och försiktighet och smyga sig till säkerhet. Hennes stora problem är, som du mycket riktigt påpekade, hennes brist på mörkerseende. Riktigt hur man ska ta sig förbi det har jag inte något bra förslag på. Kan hon inte kalla på hjälp från sina flyende vänner på något sätt? Kan hon lägga en Animal Messanger och skicka en råtta eller nått med meddelandet "Tjaba. Kan nån av er teleportera sig tillbaka och dumpa en av de teleport-scrollsen ni är så förtjusta i?" Om inte så får hon nog traska hem bäst hon kan, under ständiga move silently - och listen -slag. Nu vet jag inte vad hon kan tänkas springa på där nere men sådant som t.ex. Invisibility to Undead och Detect Evil kan nog vara till hjälp.

/Anders

rks

Warrior
Jag är spelaren.

Jina vet - genom Sending (cleric 4) - att de andra inte återkommer inom rimlig tid (borta MINST fyra veckor) och att de inte kan hjälpa henne.

Finns det exempelvis några divine spells (typ ranger-spells eller så) som kan vara extra bra att tänka på nu? Min nuvarande startegi bygger egentligen på att tända sin lykta och vandra ditåt hon tror att utgången är. Hon kan färdas ganska snabbt, med tanke på att hon har 50 ft/round. När eventuella monster kommer så är hennes tanke att gömma sig hårt och sedan smyga vidare. Detta är en ganska svag strategi, men kanske (eller, you tell me!) den enda som hon har till buds...

Att klara sig på egen hand i Underdark med den (i sammanhanget) relativt låga lvl du har är ingen lätt sak. Det är nog goda chanser att du befinner dig i det som kallas för Upperdark, eftersom du ändå inte har så långt till ytan att färdas. Och Upperdark är väl den lindrigaste nivån att vara på om man nu är i Underdark.

Jag tror inte på några "magiska recept" i det här fallet är jag rädd. Du kan inte smyga jämt och ständigt för det skulle ta allt för lång tid. Jag skulle nog förflytta mig i normaltempo med ljuskälla och hoppa på det bästa. Utan ljus är risken stor att gå vilse. Fortare än normaltempo medför stor risk att dra på sig uppmärksamhet med de höga ljus som uppstår.

När väl monster får syn på dig, för den risken är överhängande, är det bara att lägga benen på rygg och fly. När du sover, hitta ett ställe som är ett så bra gömställe som möjligt. Jag hade bara sovit de där två timmarna och struntat i spellsen.
Min taktik hade alltså varit inriktad mot en enda sak: ju mindre tid i Underdark, ju mindre risk för attack (förutom att jag bara alltså hade rört mig i normaltempo för att inte springa rakt in i alla faror jämt och ständigt).

morkbollen_UBBT

Warrior
Varför ensam när man kan ha vänner?

Jag tänkte inte komma med några bra regel förslag eftersom dessa har resten redan svarat på. Vad jag tänkte är väl att du skulle kunna ge henne chansen att ta sig ur det genom att få hjälp. Om hon möter nån som kan antingen agera guide, bara eskortera ut henne eller bistå med magisk hjälp så är det ju lugnt. Visst detta kan tyckas som en ganska lam räddning, men om du gör det till en encounter där hon själv måste kämpa för att göra en deal och att hon kanske måste byta bort detta plot föremålet(nu kanske det inte är bortbytbart...) vilket kan skapa nya äventyr när dom ska ner och återta det.

Det är kanske inte den bästa lösningen, men det blir fort väldigt tråkigt om man ska spela 2 veckors(det går långsamt med sneak) vandring i mörker och ständigt massor med fiender. Så mitt förslag är att hon måste skaffa sig allierade. Kanske går hon med på en geas om vidare saker för att ta sig ut, kanske måste hon använda sin egen list för att lyckas(lite politiska äventyr är ju inte helt fel) eller så kanske hon kan ta sig en fånge eller bara hoppa på nån annan som försöker fly underdarken...

Torbjörn

Swordsman
Det är kört

Eller iaf nästan kört.

En vecka i Underdark ska väl inte en så låg-lvl character klara, om du inte snabbt hittar någon att gadda ihop dig med.

Min strikt objektiva inställning är att DM inte skall mesa ur, vara för snäll och slänga ur sig att du inte stöter på något farligt på vägen upp. Du SKA stöta på farligheter, det ska vara riktigt äckligt farligt och ska du klara det ska det krävas finurlighet, skicklighet och mycket TUR. Är inte DM hård och rättvis i ett sådant här läge sänder han (hon?) ut helt felaktiga signaler till spelarna. Myten om Underdark bleknar och tappar betydelse och spelarna tror på sin egen oövervinnerlighet bara för att DM inte vågar låta rp:na dö. För spelbalansens skull bör tyvärr inte din rp klara detta.

Och skiter sig äventyret? Det får man ta, man kan inte klara alla. Det är bättre att stupa halvvägs in i ett äventyr där man känner att DM spelat rakryggat och logiskt än klara ett äventyr där DM lotsat fram spelarna med silkesvante (dvs. curling-DM)

Ledsen om du inte fick några konkreta tips om hur du ska klara det, jag började fundera i andra banor istället. :gremwink:

Torbjörn

Eksem

Champion
Re: Det är kört

Vad det äventyret anbelangar rekommenderas att PCs ska straffas om de beger sig dit de inte hör hemma och envisas.
Däremot finns det nog en och annan möjlighet för en PC att ta sig därifrån med livet i behåll, men hur kan jag inte avslöja eftersom jag har läst äventyret och det skulle vara fusk.

En liten kommentar bara för er som resonerar kring att hitta allierade på vägen.
Personligen anser jag att den chansen är försvinnande liten. Ska man ta kontakt med en främmande person nere i Underdark skulle jag tänka mig att det är typ 75 procent chans att han är fientligt inställd, 24 procent chans att han skiter i dig. Och sista procenten är chansen att han skulle hjälpa dig. Och då är jag snäll med siffrorna :gremwink:

Med andra ord; att chansa att kontakta en främmande varelse/person där nere i Underdark är nog inte helt genomtänkt, enligt mig alltså. Sedan kan man alltid resonera att man träffar andra från ytan som kanske vill hjälpa en. Då är ju säkert chansen mycket större, att om man möter en människa så är han nog mer hjälpsam.
Men då är nog möjligheten att stöta på någon annan från ovan jord myyyyycket liten...

morkbollen_UBBT

Warrior
Slav?

Ja, det vet väl jag med, men det hindrar ju inte hjältarna att klara sig eller göra coola saker. :gremgrin:

Det första SL måste fråga sig är väl följande är det plot föremålen eller den lilla karaktärens liv som är viktigt? Jag menar en av karaktärerna dog väl i striden mot beholdern. Antagligen blir han inte ressad då det inte är så lätt efter disintergrate? Men jag vet att det ibland blir tråkigt om hela orginal gruppen utplånas, annars så varför inte göra ett fett svårt äventyr där den lilla borttappade karaktären har en chans att överleva. Om hon inte lyckas så fine, då har plötsligt gruppen en hel del problem med att få tillbaka plot föremålen, vilket kan bli en riktigt cool fortsättning. Kanske ligger dom i magen på nått monster. När jag pratade om att hon skulle kunna hitta nån annan på vägen så menade jag inte att det bara skulle vara att hitta nån och så var det ur världen. Jag pratar alltså ett svårt äventyr där karaktären har en chans att klara sig och jag är en strikt följare av att göra så att spelarna har roligt. Så jag tycker att dom inte ska dö i onödan och dom ska inte behöva vandra ensamma i underdarken utan ljus i 2 veckor. Det är bara tråkigt, ge han ljus och nån att prata med iaf, även om han dör och hur osanolikt det må vara...

Säg att hon blir tagen som slav, inte helt omöjligt nere i underdarken, det finns ju drows, duerros, dvärgar(kanske inte så onda), Orcher, Mind flayers osv... Sen kan hon om hon är väldigt skicklig(vilket karaktären är) få en chans att fly från dom(inte så goda chanser). Alternativt om du inte bryr dig mycket om karaktären så kör du lite snabbt döda henne och plockar upp henne som en ny onding. Eller som sagt så blir hon slav och så väntar du bara tills de där 4 veckorna passerat, inte heller orimligt, kanske måste hennes kompisar försöka köpa tillbaka henne från de som fångat henne. Jag tycker att det finns ganska många möjligheter. Fan det är ju realmsen, dom är ju hjältar, det finns en rad mysko saker som kan hända :gremcool:

rks

Warrior
Så här blev det... (långt)

Ja, hon var ensam. När hon skakat av sig Beholdern så drog hon sig till minnes att i hennes Shanduakul's boots så finns det en spell som heter Find the path som man kan använda en gång per tenday. Hon aktiverade den och letade efter uppgången till the moaning tree, som hon vart i förut. Lustigt nog drog spellen henne åt det håll där Gorl höll till och hon började marscha däråt.

Efter ett par timmar så hörde hon ljuden av fladdermöss, många! Hon klättrade med Spider Climb upp i en skreva, släckte lyktan och gömde sig. Fladdermössen försvann. Känslan för var uppgången var nu borta, magin hade bleknat undan. Jina knatade vidare...

...och kom fram till Gorl's håla. Det verkade övergivet och Jina funderade först på att skapa sig en sovplats i goblin-rummen. Därefter kom hon på att det vore bättre att sova i ett av de torn som står i murarna som omringar platsen. Sagt och gjort så gick hon dit. Och där såg hon en hemlig dörr som inte hade upptäckts förra gången gänget var där. Mycket tveksam - hon var trött och utan spells - släckte hon sin hooded lantern, svepte en Potion of Darkvision och sökte noga efter fällor och äckel på dörren. Inget. Hon gläntade och smög in. Därinne var det ett litet (small sized) stenbord och stol. Ett schakt ledde uppåt och där fanns det klätterpinnar.

Tveksam och skeptisk till det hela klättrade hon uppåt med Spider Climb och gluttade på den trälucka som fanns 40 fot uppåt. Och då var hon i moaning tree! Hon hade hittat ut! Who-ho! :gremlaugh:

Nu var hon trött, och bestämde sig för att sova i detta lilla utrymme innan hon tog sig genom den elaka skog där hon blivit dräpt av dire tigers. Hon beredde sig på vildmarksliv och klev ut. Efter någon timma hittade hon en grävling och satte sin plan i verket - hon lade Charm Animal , och sedan Speak With Animal och gav den order att scouta för henne och sedan varna om något kom. De gav sig av.

Efter åtta timmars snårskogsvandring försvann så grävlingen för att leva sitt egna liv - magin hade bleknat. Jina trodde sig nu vara ganska nära skogsbrynet på denna hemska skog. Ett par timmar senare bröt hon skogsbrynet och var rejält trött, men lade en Lesser Restoration på sig själv och vart magiskt pigg. Ett par hundra meter efter samma skogsbryn hörde hon ljuden av vargar och hon rusade till ett träd, vargarna var i hennes hasor och tog sig upp som värsta klätterapan. Vargarna, dumma som fån, tog emot den ena pilen efter den andra och lommade iväg till slut.

Trött, gjorde Jina nu sig redo för sömn. Hon band fast sig i trädet, lade Camouflage på sig själv och somnade. Dagen därpå vandrade hon söderöver och kom till floden som rinner från Twain till Pembrose. Den första vänliga varelsen på lång tid (well, ett par dagar) visade sig vara en gubbe på en pråm, som skulle till Pembrose. Hon liftade med honom men motstod hans försök till kopulation.

Efter en natts vila i ödemarken kom hon så till Pembrose, bjöd gubben på dyrt vin och firade med de andra kamraterna! Nird började, på hennes uppdrag, skapa en Monocle of Persual och detta kom att ta sju dagar. Under denna tid tog Jina det lugnt och studerade Fraxels spellbook. Det fanns level 0-2 spells i den, inga speciella, och hon valde att inte göra den till sin egna. På sjunde dagen efter att hon skilts från sina vänner Thokk, Nebrendil, Ianna och Styrajar, fick hon så ett magiskt telepatiskt meddelande av Styrajar. Hon bekräftade att hon levde och var i Pembrose.

Jina skrev nu in ett par spells från scrolls i hennes spellbook och därefter skapade hon och Nird tillsammans ett magiskt föremål - en amulet - som kan lägga fem Lesser Restoration per dag. Därefter skrev Jina in fler spells och kopierade vissa från Nirds spellbook, identifierade en rad föremål som de hittat, bland annat en light crossbow +2 och ett par boots of speed!

Då hon visste att vännerna skulle vara minst fyra veckor i Waterdeep så tänkte hon bege sig dit, och gav sig iväg mot Twain för att köpa ett par Teleport-scrolls av loremastern Cruuz där. Första dagen blev hon dock igen anfallen av vargar...

SUMMA: Hon överlevde, har skapat saker och kommer strax till Waterdeep hon med. En strid (och handel med Cruuz) ska spelas ut på tisdag - annars är saken biff!

/Robert - feels like heaven (fel: Elyseum!)