Nekromanti Ensamma Vargen ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Är det någon som vet något mer om Ensamma Vargen-projektet som crowdfundades i november-december? Sista inlägget på sajten är från slutet på december strax innan crowdfundingen var avslutad och sedan dess går det inte att följa projektetet överhuvudtaget där. Står det om utvecklingen någon annanstans? Skulle inte spelet komma till påsk?

ThemVSyou

Veteran
Det ska lanserar på gothcon har jag hör och Joe Dever ska också närvara är det sagt enligt Fenix iaf
Henke said:
Tycker mest det känns lite konstigt (och trist) att man inte alls kan följa produktionsarbetet (till skillnad från t.ex. Fria Ligans Mutant År Noll)
ThemVSyou said:
Ah du menar så jo det kan jag hålla med om, är det inte förresten fria ligan som ska lansera det i sverige?
NilsK said:
Nej vi i Fria Ligan har inget med Ensamma Vargen att göra. Det är Rävspel/Gillbringarna som ligger bakom det projektet.

Fenix

Warrior
Ensamma Vargen projektet går framåt. Vi har varit dåliga på att uppdatera sajten, pga av en del tekniska problem. För en dryg månad sedan skickade vi ut information till de som deltagit i crowdfundingen. Så om du deltog borde du ha fått det. De nyheter som vi tog upp den gången var följande:

Nu har det gått cirka en månad sedan crowdfundingen för Ensamma Vargen avslutades, så vi tänkte ge en liten statusrapport om vad som händer med projektet just nu.

Tack vare ert stöd kommer Ensamma Vargen att få en så mycket roligare inramning, med mer material, påkostat tryck och mycket handouts i rollspelsboxen. Dessutom kommer ni som deltog att få en massa bonusar i samband med releasen. Vi lottade också ut en plats vid påskens middagsbord med Joe Dever. Lotten gav Johan Englund chansen att följa med. Men alla andra har fortfarande chansen att träffa Joe Dever på plats i Göteborg, eftersom han är hedersgäst på GothCon i år.

Joakim Andersson har kommit igång bra med översättningarna, och har levererat de första utkasten på regelboken och inte minst världskartan. I slutet på veckan kommer vi att ha ett ordentligt avstämningsmöte, där det är dags att bestämma oss för vad alla namn på världskartan skall bli i den nya svenska tappningen. Minst lika viktigt är att diskutera igenom de sista funderingarna kring regelbokens termer och begrepp.

Joakim har också arbetat mycket med soloäventyren och när helgens möte är avklarat kommer det första soloäventyret att stå i fokus för Joakims närmsta insatser, samtidigt som Francesco Mattioli sammanställer de sista ändringarna i den svenska versionen av Magnamunds värld och vi på allvar kan börja sätta regelboken.

Vi har nu också fått alla texter som skall ingå i Äventyrsboken (som ligger med i rollspelsboxen). Utöver introduktionsäventyret så blir det tre äventyr som kan bindas till en längre kampanj, flera äventyrsuppslag och fem olika förslag kring hur man drar igång mer övergripande kampanjer för att rollspela i Magnamunds värld. Efter att de passerat våra händer är de nu ute i redigeringsomloppet, där Vincent Lazzari på Scriptarium står för faktagranskning och konsekvensanalys mot allt annat publicerat material till Ensamma Vargen och Magnamund (och inte minst mot den kanon som för närvarande arbetas fram under ledning av Joe Dever). Därefter går texten via oss tillbaka till August och Joe Dever. Vi räknar dock inte med några större ändringar, utan är mest nöjda med att det officiella material vi ger ut både kommer att leva upp till kanon och göra det ännu lättare att komma igång och spela direkt.

Joe Dever är inte den ende grå eminensen som arbetar. Gary Chalk har fått helt fria händer inför specialutgåvan av Flykt från Mörkret. Det är ju trots allt hans Ensamma Vargen vi vill ha med, det är dessa bilder som verkligen tar lyfter utgåvan från en bra bok till ett samlarobjekt.

Vi kan också berätta att kompositören bakom soundtracket till Ensamma Vargen har bett att få gå igenom musikfilerna en sista gång, och inte minst säkerställa att det verkligen är de senaste versionerna av musiken vi får med eftersom han har gjort några utökade version. Det känns väldigt roligt att vi fått chansen att ge ut denna exklusiva godbit.

Vi kan också redan nu berätta att det blir mycket Ensamma Vargen i aprilnumret av Fenix, där vi kommer att ha med en utförlig artikel om Magnamunds historia.

Sedan den här uppdateringen har det hänt mycket mer. En ny uppdatering kommer att skickas ut till de som deltog i crowdfundingen under den närmaste vecka och ska i samband med det även komma upp på ensamma-vargen.se. Då kommer vi bl.a visa upp en preview på Gary Chalks omslag till specialutgåvan av Flykt från Mörkret.

Anders & Tove
Henke said:
Stort tack för all information! Jag deltog i crowdfundingen via "presentkort", men har inte sett att jag fått denna information. Kan jag skicka min mailadress till er så ni ser att jag finns med på listan?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ser att man kan förbeställa en massa Ensamma Vargen produkter, men det är lite knepigt att det inte finns några (ungefärliga) utgivningsdatum.
Ond bråd död said:
Skulle det inte komma en bok per år eller nåt sånt? Kan minnas fel. Själv skulle jag nog vänta.

Fenix

Warrior
Att vi har lagt upp samtliga produkter som fanns med i crowdfundingen beror på att vi fått förfrågningar från spelare som missade den.

Det som ligger närmast till hands är rollspelsboxen, första kartpaketet och första soloäventyret (Flykt från Mörkret) som är planerade att släppas till påsk.

Därefter är utgivningstakten till en början satt till två rollspelssupplement och två soloäventyr per år. När vi har kommit in i produktionen och känner oss varma i kläderna ska den förhoppningsvis öka.

/Anders & Tove

Quasimodo

Fiskmånglare
En sak jag funderat på: Soloböckerna finns redan i svensk översättning, så varför översätta dem på nytt? Rättighetsfråga? En Sagan om ringensk uppdatering av egennamn?

EDIT: Såg nu att det kommit massor av tilläggsmaterial.

I övrigt ser jag fram mot rollspelet. Hittade min samling med soloböckerna (upp till #9) och "Boken om Magnamund" härom månaden och körde igenom två första soloäventyren. Magnamund sitter kvar mer i mig idag än vad Ereb Altor någonsin gjorde.

CapnZapp

Myrmidon
Kanske en korkad fråga (eller tre), men jag vill minnas att det för inte alltför länge sedan utkom ett Lone Wolf rollspel.

Är detta något helt annat? Vad är skillnaderna? Hur kommer det sig att "ni" på Fenix(?) kände det behövdes ännu ett Lone Wolf rollspel?
NilsK said:
Det är en översättning av samma rollspel, inte ett nytt.
CapnZapp said: