TomasHVM
Swordsman
Hvorfor diskuteres mulighetene med ensemblet så lite blant rollespillere og spillskapere?
Tradisjonelle rollespill handler om ensembler. Det virker som om mange ikke vet det. En gruppe roller må ha en grunn til å reise rundt sammen. Grunnlaget for gruppen, og hvordan dette påvirker spillet, kan være svært forskjellig.
Jeg mener det også er viktig at det skjer noe i gruppen. Det beste rollespillet handler ikke bare om gruppens forhold til biroller og plot, men vel så mye om deres forhold til hverandre. Hvordan samspillet innad i gruppen stimuleres er viktig for rollespillet.
Det er mulig å gi gruppesamspillet forutsetninger, både metodisk og i miljøet, som gjør spillet anderledes, nytt, interessant. Disse mulighetene er lite utforsket i de rollespill jeg kjenner til (de mestselgende engelskspråklige). Selv har jeg lagd flere rollespill (Sirkus, Koral, Kremmerspillet) der samspillet mellom rollene er hovedfokus. Det kan gjøres på mange forskjellige måter, og det er alltid interessant. La meg bruke Sirkus som eksempel.
I rollespillet Sirkus er alle rollene artister. De reiser rundt i et følge, og opptrer på landsbygda i et fantasirike. Forestillingene deres er fantastiske sirkusnumre, gjerne litt over grensen for hva som er mulig.
Hver eneste spillsesjon i Sirkus følger en rutine alle spillerne raskt blir kjent med:
<ul style="list-style-type: disc">[*] - reise til nytt sted
- finne sirkusplass
- skaffe publikum
- holde forestilling
- ta betaling og stikke av [/list]
Rutinen gjør det lettere for spillerne å ta initiativ. De kan prege handlingen innenfor trygge rammer. Rollene fordeler oppgaver seg imellom, sliter med de samme sakene, krangler, spiser sammen, etc. ”Hverdagens” små variasjoner får rom i spillingen, innenfor et mønster som stadig gjentar seg. Dette gir samspillet større muligheter enn ellers. Det er i små detaljer og hverdagsrutinene vennskap og krangler oppstår. Det er slik båndene vokser frem mellom rollene, gradvis, troverdig, interessant.
Samtidig frigjør rutinen skaperkraft hos spillederen. Han slipper å drive handlingen fremover, og kan heller konsentrere seg om å skildre omgivelser, å skape interessante hendelser, og å spille biroller på en bra måte. Miljøet blir levendegjort både gjennom spillernes initiativer og spillederens fokus. Det blir et bedre, roligere og mer troverdig rollespill.
Jeg bruker Sirkus som et eksempel her, på hvordan enkle fortellertekniske grep kan være med og gjøre samspillet i gruppen mer troverdig. Det finnes selvsagt mange andre måter å gjøre dette på.
De fleste spillskapernes oppmuntrer til "troverdige grupperelasjoner", men det blir ofte bare med denne oppmuntringen. De gir få eller dårlige rammer å praktisere dette innenfor. Verktøy å bruke får vi ikke. Konkrete spilltekniske eller fortellertekniske grep mangler i spillene deres.
I de fleste tradisjonelle rollespill er rollene sammenraskede liberalister av alle avskygninger, med eventyrlig toleranse. Og det får de lov til å være, av de fleste spillskapere. Det er helt greit, til sitt bruk, men er det nødvendig at alle rollespill er slik?
Hvorfor er det så lite bevissthet rundt denne delen av rollespillene? Ensemblet er jo ganske sentralt i rollespillet.
Tradisjonelle rollespill handler om ensembler. Det virker som om mange ikke vet det. En gruppe roller må ha en grunn til å reise rundt sammen. Grunnlaget for gruppen, og hvordan dette påvirker spillet, kan være svært forskjellig.
Jeg mener det også er viktig at det skjer noe i gruppen. Det beste rollespillet handler ikke bare om gruppens forhold til biroller og plot, men vel så mye om deres forhold til hverandre. Hvordan samspillet innad i gruppen stimuleres er viktig for rollespillet.
Det er mulig å gi gruppesamspillet forutsetninger, både metodisk og i miljøet, som gjør spillet anderledes, nytt, interessant. Disse mulighetene er lite utforsket i de rollespill jeg kjenner til (de mestselgende engelskspråklige). Selv har jeg lagd flere rollespill (Sirkus, Koral, Kremmerspillet) der samspillet mellom rollene er hovedfokus. Det kan gjøres på mange forskjellige måter, og det er alltid interessant. La meg bruke Sirkus som eksempel.
I rollespillet Sirkus er alle rollene artister. De reiser rundt i et følge, og opptrer på landsbygda i et fantasirike. Forestillingene deres er fantastiske sirkusnumre, gjerne litt over grensen for hva som er mulig.
Hver eneste spillsesjon i Sirkus følger en rutine alle spillerne raskt blir kjent med:
<ul style="list-style-type: disc">[*] - reise til nytt sted
- finne sirkusplass
- skaffe publikum
- holde forestilling
- ta betaling og stikke av [/list]
Rutinen gjør det lettere for spillerne å ta initiativ. De kan prege handlingen innenfor trygge rammer. Rollene fordeler oppgaver seg imellom, sliter med de samme sakene, krangler, spiser sammen, etc. ”Hverdagens” små variasjoner får rom i spillingen, innenfor et mønster som stadig gjentar seg. Dette gir samspillet større muligheter enn ellers. Det er i små detaljer og hverdagsrutinene vennskap og krangler oppstår. Det er slik båndene vokser frem mellom rollene, gradvis, troverdig, interessant.
Samtidig frigjør rutinen skaperkraft hos spillederen. Han slipper å drive handlingen fremover, og kan heller konsentrere seg om å skildre omgivelser, å skape interessante hendelser, og å spille biroller på en bra måte. Miljøet blir levendegjort både gjennom spillernes initiativer og spillederens fokus. Det blir et bedre, roligere og mer troverdig rollespill.
Jeg bruker Sirkus som et eksempel her, på hvordan enkle fortellertekniske grep kan være med og gjøre samspillet i gruppen mer troverdig. Det finnes selvsagt mange andre måter å gjøre dette på.
De fleste spillskapernes oppmuntrer til "troverdige grupperelasjoner", men det blir ofte bare med denne oppmuntringen. De gir få eller dårlige rammer å praktisere dette innenfor. Verktøy å bruke får vi ikke. Konkrete spilltekniske eller fortellertekniske grep mangler i spillene deres.
I de fleste tradisjonelle rollespill er rollene sammenraskede liberalister av alle avskygninger, med eventyrlig toleranse. Og det får de lov til å være, av de fleste spillskapere. Det er helt greit, til sitt bruk, men er det nødvendig at alle rollespill er slik?
Hvorfor er det så lite bevissthet rundt denne delen av rollespillene? Ensemblet er jo ganske sentralt i rollespillet.