Nekromanti Entropi?

Virocon

Swordsman
Okej, frågan kanske inte är så viktig direkt, men jag tänkte på det där Rafali(Krille) sa förut om att magiaspekterna kommit ur några ursprungliga och utvecklats därifrån. Sen igår på kemin läste jag om Entropin, ett mått på stasis och kaos, sånt där.
Undrade bara om aspekterna Ataxatropi, nomotropi och kronotropi(primalkrafterna) utvecklats ifrån denna.
Vad tror ni?

Krille

Super Moderator
"Okej, frågan kanske inte är så viktig direkt, men jag tänkte på det där Rafali(Krille) sa förut om att magiaspekterna kommit ur några ursprungliga och utvecklats därifrån. Sen igår på kemin läste jag om Entropin, ett mått på stasis och kaos, sånt där. Undrade bara om aspekterna Ataxatropi, nomotropi och kronotropi(primalkrafterna) utvecklats ifrån denna."

Bara så att vi är kristallklara på den punkten: aspekter är människans (eller andra varelsers) uppfattning och indelning av magins kraft. Det är en modell som verkar passa fakta tillräckligt bra för att fungera.

Det är ganska viktigt att vara medveten om detta, eftersom man annars kan få för sig att när pyrotropi "splittrades" till termotropi, pyrotropi och fototropi så inträffade motsvarande fenomen i magin. Så skedde alltså inte. De tre aspekterna termotropi, pyrotropi och fototropi har alltid funnits. Det enda som egentligen hände var att man blev medveten om att den klump av olika aspekter, som man tidigare trodde var en enda aspekt, i själva verket visade sig vara tre snarlika men fortfarande olika aspekter tämligen tätt sammanblandade.

Det är alltså inte så att man har aspekt A som sedan plötsligt exploderar ut i aspekterna A, B och C. Istället har man aspekterna A1, A2 och A3, men på grund av dåligt utvecklad magiteori uppfattar man dem bara som aspekt A, fram till dess att någon lärde sig se skillnad på A1, A2 och A3. Men A1, A2 och A3 har alltid funnits. Man har bara inte kunnat skilja dem åt, utan tillsammans uppfattat dem som A.

Och vad säger att detta är den korrekta modellen, egentligen? Dvärgarnas modell, att man har de fyra elementen som man sedan raffinerar med hjälp av khamakh, är precis lika god och fungerar precis lika bra. För dvärgar är elementen alltid desamma. Det enda man gör är att renodla vissa egenskaper hos elementen. Enligt dvärgar är alltså termotropi fortfarande eldkraft, bara det att man har "destillerat fram" värmen ur eldkraften. Men det är fortfarande eld.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>