Nekromanti Eon 3 och supplement..

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Tjo...

Jag o några polare tänkte dra igång och lira EON igen, problemet är att killen med alla böcker flyttat från stan så vi måste inhandla allt igen..

Vi lirade EON 1 och lite 2,..

Min fråga är följande..

Vilka böcker är mer eller mindre nödvändiga som supplement till grundböckerna.. ( Mystik och magi är tex självklart för våran grupp)
Dock så är vi lite fundersamma när det gäller o beställa någon eller några av de 3 "krigar" böckena, vi gillade krigarens väg starkt men den är nu uppdelad i 3 böcker så frågan är vilken eller vilka täcker upp krigarens väg bäst om man inte ska skaffa alla.. (det lutar åt riddaren men vi är inte säkra) så vad inehåller tex riddaren i form av stridskonster och dylikt, eller är grundboken fullt tillräcklig på den fronten ?

Och vilka andra böcker är att rekomendera.. ?
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vilka böcker är mer eller mindre nödvändiga som supplement till grundböckerna.. ( Mystik och magi är tex självklart för våran grupp)
Beror helt på vad för slags kampanjer ni spelar, men om jag ska säga några generella grundböcker så säger jag: Monster i mundana, Mystik och Magi, Vapenmästaren, och dom olika rasmodulerna.

Angående krigar serien så är vapenmästaren den som innehåller alla stridskonster och dylikt. Riddaren är mer inriktad mot en riddarkampanj och krigsherren är mera nischad mot fältslags kampanj.

I övrigt kan jag rekommendera: "Drakar", "Nekromanti och Vandöda" samt "barbarer och människofolk" Tre högklassiga moduler som håller erkänt hög klass.

//Flurtis nyvaken och orkar inte korrekturläsa
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Skulle jag välja böcker förutom grundboxen skulle jag skaffa dessa fem i den här ordningen:

1. Atlasboxen, alltid bra med information om länder, kartor m.m
2. Vapenmästaren, ett måste för stridskonster. Väldigt bra...
3. Religioner, gör det intressant att spela en religiös karaktär.
4. Mystik & Magi, ja ni vet...
5. Monster i Mundana, mer monster är aldrig fel...
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Skulle nog vara lite mera återhållen än de andra som svarat på denna tråd. Räcker med Vapenmästaren, om ni skall ha en del krigare, och Mystik och magi, om ni skall ha magiker. Övriga ger bara något om det är relevant för din idé som SL. Flera av dem är rätt bra, men ej till någon nytta om de skall användas ordentligt.

Till exempel Barbarer & människofolk är rätt bra, men så länge ni inte skall ha med barbarer att göra är den helt irrelevant. Samma sak gäller Cirefalier med mera, titeln säger oftast det mesta.

Asharien & Soldarn samt Consaber ger en del grundfakta och lite kartor, men det mesta av fördjupningsmaterialet är banalt.

Thalamur är snygg och verkar cool, men har inte bellat så mycket i den för att en kille i min spelgrupp har området som SL medan jag som SL har Ashariska halvön som skådeplats.

Modulen Religioner är helt menlös, i stort sett ingen av de trosriktningar får något djup som en normalt funtat människa inte kan snickra ihop på en kafferast.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle säga att det helt beror på vad ni ska spela: M&M är nästan nödvändig för intressant magi, Vapenmästaren är kul om man vill specialisera eller optimera krigare, Monster i Mundana är alltid kul att ha för roliga monster, Atlasboxen ger en bra översikt över _hela_ Mundana (fast den delen är inget för spelare...) och Geografica en översikt över den "vanliga" delen. En landsmodul är bra om man spelar i det landet och en rasmodul om man spelar den rasen etc.

Av Riddaren har jag dock fått intrycket att den bara har använding om man vill sköta förläningar (även om de reglerna är omdebatterade) eller generera avkomma, annars kan täcks nog det mesta av "Så levde riddaren" på biblioteket (stridskonster finns inte och för utrustning finns fyra nya visir till hjälmen och inte mycket mer). Krigsherren är ren strategikampanj med lite runtikringinformation.

Men, tja, Vapenmästaren om ni gillar krigare, M&M har ni redan sagt att ni vill köpa, GM eller valfri lands-/folkmodul för någonstans att äventyra, Religioner om ni inte orkar hitta på sådant själva och resten beroende på vad ni känner för att spela.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Tackar för tipsen, då vi ska bara börja lira igen o kolla igenom reglerna osv så får det bli boxen, vapenmästaren o mystik o magi..

Atlas boxen kommer senare, men är också ett självklart val egentligen..


(Nekromanti o vandöda kommer jag antagligen köpa till mig själv.. (alltid haft en förkärlek för de odöda))
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, för min del så skule jag nog ta & fixa vapenmästaren iaf. Sedan så är även atlasboxen guld värd. Det är de böcker som jhag skulle börja med iaf.
Sedan så är det ju alltid trevligt med de moduler som avhandlar folk & fär trevliga att ha.
 
Top