Poängen är ju den att det oftast inte är särskilt många färdigheter som är intressanta för "vanliga" människor. Rollpersonerna möter dem oftast i deras yrkesroll, som hantverkare, akademiker eller vad det nu kan vara, och man får anta att de är ganska bra på det de gör. Hur bra hantverkaren är på att slåss (antagligen inte alls) är helt enkelt inte intressant i sammanhanget. Det naturliga är att improvisera två eller tre färdighetsvärden och inte mer, för mer behövs inte.
Och om det gäller viktiga personer som rollpersonerna kommer att interagera med någon längre tid vill man ju ofta fundera ut bakgrund, personlighetsdrag och kunskaper på ett mera heltäckande sätt: kort sagt skapa en komplett spelledarperson med allt vad det kan innebära. Och då fyller ju inte heller "vanliga stats" någon funktion.
Men visst, jag har sett listor på stats för vanliga personer på många ställen (bland annat i DoD Chronopia, där det finns stats för en vanlig lönnmördare. Liksom, när lönnmördrna blir vanliga måste man börja överväga vad som har gått snett
(och jag gillar ändå Chronopia...)), så det finns säkert många som gillar det. Jag tycker bara personligen att det känns ganska onödigt.
/Dimfrost