Nekromanti EON 3...

Darkside

Veteran
En sak som jag har tjatat på folk om är stats för vanliga människor. Jag tycker att ifall Eon 3 borde satsa på det. Ungefär som dom har gjort i Western.

Dimfrost

Special Circumstances
Om de ska vara så vanliga är det väl bara att ta medelvärdena för alla egenskaper. Om du ska ha en helt vanlig skrivare kan du öka BIL och eventuellt sänka några fysiska egenskaper, och hyfsa till lämpliga färdighetsvärden. Ska du ha en full bonde ger du honom medel på allt, lite högre styrka och lagom kunskaper i slagsmål.

I sådana här situationer gillar jag system typ Västmark mycket bättre. Ska man ha en full bonde ger man honom Full -2 och Slagsmål +4 och så är det klart. :gremsmile:

/Dimfrost, stats för ovaliga människor är mycket jobbigre!

Dimfrost

Special Circumstances
Poängen är ju den att det oftast inte är särskilt många färdigheter som är intressanta för "vanliga" människor. Rollpersonerna möter dem oftast i deras yrkesroll, som hantverkare, akademiker eller vad det nu kan vara, och man får anta att de är ganska bra på det de gör. Hur bra hantverkaren är på att slåss (antagligen inte alls) är helt enkelt inte intressant i sammanhanget. Det naturliga är att improvisera två eller tre färdighetsvärden och inte mer, för mer behövs inte.

Och om det gäller viktiga personer som rollpersonerna kommer att interagera med någon längre tid vill man ju ofta fundera ut bakgrund, personlighetsdrag och kunskaper på ett mera heltäckande sätt: kort sagt skapa en komplett spelledarperson med allt vad det kan innebära. Och då fyller ju inte heller "vanliga stats" någon funktion.

Men visst, jag har sett listor på stats för vanliga personer på många ställen (bland annat i DoD Chronopia, där det finns stats för en vanlig lönnmördare. Liksom, när lönnmördrna blir vanliga måste man börja överväga vad som har gått snett :gremwink:(och jag gillar ändå Chronopia...)), så det finns säkert många som gillar det. Jag tycker bara personligen att det känns ganska onödigt.

/Dimfrost

Phelan

Hero
Tja, som med allt annat så blir det väl en fråga om vad man vill ha i en regelbok där mycket konkurrerar med annat. För min del så är SLP med färdiga värden väldigt ointressant att se i grundreglerna. Extra meningslöst blir det då vi nog räknar på en annan skala för vad som är bra eller dåligt än "officiellt". OM man ska ha med skulle jag föredra det definierat ungefär som i Riddaren, t ex - dvs Dålig, Medelmåttig, God osv. Fast egentligen tycker jag sånt här är sånt som varje SL kan, förlåt, SKA, ta sig tid att ordna själv så det blir i balans med just den Eonvärld han/hon själv spelleder.

Mvh / Phelan

Helmgast
Re: EON III...

Skriv mer idéer om vad ni vill se. Kanske att vi tar till oss på Neokontoret. :gremsmile:

// avatarex, ser gärna nya inlägg och trådar i stil med hans egna även om det inte var tipptopp. Gärna både om regler (blödningsreglerna ska ändras) och utformning (bok/böcker, mjukpärm/hårdpärm, box, nya kapitel och mer pedagogik osv.).

Eleas

Hero
"En sak som jag har tjatat på folk om är stats för vanliga människor. Jag tycker att ifall Eon 3 borde satsa på det. Ungefär som dom har gjort i Western."

Ganska poänglöst i mitt tycke. Vad som däremot hade behövts är en bättre uppfattning om vad färdighetsnivåer betydde. Eller, med andra ord, hur bra är bra?

Samt givetvis ett enormt bortsållanden av gränslösa dumheter, som ett visst übermaffovapen "smitt på ett städ av diamant och härdat i tårarna av tusen och åter tusen gråtande barn"...

-Björn, Eonazist

Magnus L

Hero
En sak som jag har tjatat på folk om är stats för vanliga människor

Stats? Menar du attribut eller färdigheterna?

Mouja

Hero
Definiera "vanlig"...

Vad mer exakt är en "vanlig" människa? Vad har en"vanlig" människa för yrke i ett fantasyrollspel?

Jag tycker det fungerar mycket bra utan arketyper, då kan man på något sätt sätta ett medel på sina karaktärer/SLP själv...

Helmgast
Både och!

Plus sekundära värden och utrustning.

Hur gammal är förresten en 'normal' asharier? :gremwink:

Eleas

Hero
Re: Påtal om dumheter.. [OT]

"Det där var nog den dummaste dumheten på länge!"

Aha? Om det nu är något som upprör dig till den milda grad att du måste kommentera det, kan du möjligen förlägga såna kommentarer till privata meddelanden, eller alternativt limbo? Jag är ledsen, men förutom det faktum att inläggets osannolika gnällspiksfaktor slagit mig med beundran, måste jag ifrågasätta om det alls tillför, tja, någonting alls till diskussionen.

-Björn, mit huvudwerk

Eleas

Hero
Re: Både och!

"Hur gammal är förresten en 'normal' asharier? :gremwink:"

Det kan jag inte svara på. Genomsnittsashariern torde vara väldigt gammal - och död. :gremsmile:

--Björn, försöker summera Ashariens folkmängd genom historien

zokie

Veteran
En del exempel på dettta finns i äventyret Armandes Testamente(gratis på neogames.se)

du vill ha en tabell/lista som i neotech ultra eller?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill inte ha någonting, jag spelar varken Eon eller Neotech. Jag ville bara sprida min syn på saken lite.

/Dimfrost