Tekniskt sätt så får man ju en fördel som Skugga om man tänker i banorna om en "backstab" aktig grej. Det är ju inget som en faktisk egenskap eller något... utan det handlar helt enkelt om förmågan att smyga sig på en fiende och anfalla dem i ryggen.
En krigare skulle ju kunna klara det också om man superinriktar sig på att Smyga och inte lägger så mycket på andra rörelsefärdigheter som kan vara användbart, för de har ju mindre att lägga på rörelsefärdigheterna... men även då så brukar en krigare ha tyngre typer av rustningar som kan låta en hel del, vilket en SL då borde ge vissa mängder utav sänkningar på karaktärens smyga slag. Medan en Skugga har mer poäng att lägga på rörelsefärdigheterna, så kan spetsa till sin smyga och lägga en hel del på annat också, och eftersom de i vanliga fall inte har på sig särskilt mycket/tung rustning, så borde deras smyga slag vara oeffekterat (kanske till och med få plus på det med rätt utrustning), varpå chansen att en Skugga lyckas ta sig upp backom en motståndare obemärkt är långt större än krigare.
Så... varför har detta betydelse då, att ta sig upp obemärkt bakom en motståndare?
Jo, för att ett närstridsanfall mot en fiende som inte ser/vet att ett anfall kommer, kommer automatiskt ha ett försvars tal på 0, vilket betyder att anfallaren kan inte misslyckas när denne slår sitt anfalls slag. Och eftersom man inte kan misslyckas så kan man utan problem välja att använda ett Kraftfullt anfall, för det där -1T6 på att träffa har ju ingen betydelse, medan du gratis och garanterat får +2T6 på skada.
Så om du har 4T6+2 på Dolkar, så kommer du behöva slå 3T6+2 för träffslaget, och om vi räknar ett medel slag på det (utan att räkna in möjligheten av att slå en 6'a, för enkelhetens skull) så kommer man ha slagit 13. Så helt gratis, för att du lyckades smyga dig obemärkt upp bakom målet och gör ett kraftigt anfall, så kommer man ha fått +2T6 på skada, och 2 övertag. De två övertagen kan bytas in mot antingen "Precision" för att träffa valfri kroppsdel, "Finna blotta" så att motståndarens rustning inte räknas (för att dolkar är "Precis 2", vilket sänker kostnaden för finna blotta från 4 till 2), eller "Öka skada" två gånger vilket kommer ge +2T6 i skada (för att dolkar är Vådliga, vilket dubblar effekten av öka skada). Att köra med ett kraftigt anfall här, och välja öka skada på det, kommer (beroende på karaktärens Styrka) att handla om totalt en ca 7 till 9T6 i Stickskada för en dolk, och det är inget att fnysa åt.
Som jämförelse, en krigare med 5T6 i styrka kommer i grunden ligga på 7T6+2 i skada med ett Storsvärd.
Så ja, visst, en krigare kan lyckas med detta, att smyga sig på någon obemärkt... men chansen att standard krigaren kommer lyckas med detta är generelt mindre än standard skuggan.
Edit: *facepalms* I did it again... började skriva om något, och tog så pass lång tid på mig att få det klart... att någon annan som började skriva senare, om något liknande, han skriva klart och skicka sitt långt innan jag var klar med mitt. XD
Ish... tog mig lite över 2 timmar att skriva detta inlägget.