Nekromanti Eon 4 Arketyp: Skugga

z33r0x

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
22
Nån som förstår vad det är för mening med att välja skugga när man kan välja en Krigare istället? Trist att arketyperna inte har några speciella egenskaper... hade hoppats på att skuggor hade nån typ av egenskap som gör att dom hade någon slags backstab.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Arketyperna har ju helt olika förutsättningar till en början, med olika spridning på tabellslag, färdighetspoäng och liknande; en skugga kommer ju generellt att se ut väldigt annorlunda än en krigare, åtminstone till en början. Väljer du krigare får du mindre rörelsefärdigheter och vildmarksfärdigheter, och den där tunga rustningen du kan välja till kommer inte att göra dig någon nytta. Här har istället skuggan specialutrustning som ger +1T6 på Gömma, Klättra eller Låsdyrkning. Letar du efter mer regeltekniska skillnader får du nog tyvärr vänta på stridskonsterna. ;)
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Deckard;n164466 said:
Arketyperna har ju helt olika förutsättningar till en början, med olika spridning på tabellslag, färdighetspoäng och liknande; en skugga kommer ju generellt att se ut väldigt annorlunda än en krigare, åtminstone till en början. Väljer du krigare får du mindre rörelsefärdigheter och vildmarksfärdigheter, och den där tunga rustningen du kan välja till kommer inte att göra dig någon nytta. Här har istället skuggan specialutrustning som ger +1T6 på Gömma, Klättra eller Låsdyrkning. Letar du efter mer regeltekniska skillnader får du nog tyvärr vänta på stridskonsterna. ;)
Så Skuggan är bara sämre än Krigaren då?
Rollspel handlar ju om att slåss. :^)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Nja du har nog missuppfattat lite här, skuggan är antagligen sämre än krigaren på att slåss, men kommer vara mycket bättre på rörelsefärdigheter, vildmarks färdigheter och antagligen även på sociala färdigheter.

Det finns dessutom regler för att om man smyger upp på någon och anfaller dem utsan att de märker dig så får du slå ett anfallsslag utan att ditt tilltänkta offer får slå ett försvarsslag, med de övertag du kan välja då och en Dolks egenskaper (vådlig och precis)så gör denna attack en rätt sjuk skada.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tekniskt sätt så får man ju en fördel som Skugga om man tänker i banorna om en "backstab" aktig grej. Det är ju inget som en faktisk egenskap eller något... utan det handlar helt enkelt om förmågan att smyga sig på en fiende och anfalla dem i ryggen.

En krigare skulle ju kunna klara det också om man superinriktar sig på att Smyga och inte lägger så mycket på andra rörelsefärdigheter som kan vara användbart, för de har ju mindre att lägga på rörelsefärdigheterna... men även då så brukar en krigare ha tyngre typer av rustningar som kan låta en hel del, vilket en SL då borde ge vissa mängder utav sänkningar på karaktärens smyga slag. Medan en Skugga har mer poäng att lägga på rörelsefärdigheterna, så kan spetsa till sin smyga och lägga en hel del på annat också, och eftersom de i vanliga fall inte har på sig särskilt mycket/tung rustning, så borde deras smyga slag vara oeffekterat (kanske till och med få plus på det med rätt utrustning), varpå chansen att en Skugga lyckas ta sig upp backom en motståndare obemärkt är långt större än krigare.


Så... varför har detta betydelse då, att ta sig upp obemärkt bakom en motståndare?

Jo, för att ett närstridsanfall mot en fiende som inte ser/vet att ett anfall kommer, kommer automatiskt ha ett försvars tal på 0, vilket betyder att anfallaren kan inte misslyckas när denne slår sitt anfalls slag. Och eftersom man inte kan misslyckas så kan man utan problem välja att använda ett Kraftfullt anfall, för det där -1T6 på att träffa har ju ingen betydelse, medan du gratis och garanterat får +2T6 på skada.

Så om du har 4T6+2 på Dolkar, så kommer du behöva slå 3T6+2 för träffslaget, och om vi räknar ett medel slag på det (utan att räkna in möjligheten av att slå en 6'a, för enkelhetens skull) så kommer man ha slagit 13. Så helt gratis, för att du lyckades smyga dig obemärkt upp bakom målet och gör ett kraftigt anfall, så kommer man ha fått +2T6 på skada, och 2 övertag. De två övertagen kan bytas in mot antingen "Precision" för att träffa valfri kroppsdel, "Finna blotta" så att motståndarens rustning inte räknas (för att dolkar är "Precis 2", vilket sänker kostnaden för finna blotta från 4 till 2), eller "Öka skada" två gånger vilket kommer ge +2T6 i skada (för att dolkar är Vådliga, vilket dubblar effekten av öka skada). Att köra med ett kraftigt anfall här, och välja öka skada på det, kommer (beroende på karaktärens Styrka) att handla om totalt en ca 7 till 9T6 i Stickskada för en dolk, och det är inget att fnysa åt.

Som jämförelse, en krigare med 5T6 i styrka kommer i grunden ligga på 7T6+2 i skada med ett Storsvärd.

Så ja, visst, en krigare kan lyckas med detta, att smyga sig på någon obemärkt... men chansen att standard krigaren kommer lyckas med detta är generelt mindre än standard skuggan.


Edit: *facepalms* I did it again... började skriva om något, och tog så pass lång tid på mig att få det klart... att någon annan som började skriva senare, om något liknande, han skriva klart och skicka sitt långt innan jag var klar med mitt. XD

Ish... tog mig lite över 2 timmar att skriva detta inlägget. :p
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
I mina ögon handlar det lite om vad man har för tanke med sin karaktär också. Inte bara vad det ska bli för karaktär så småningom, utan vad den har varit tidigare.
Allt sådant beror ju på hur man spelar rollspel och vad man vill få ut av det, så klart, men jag själv känner väl lite, att om man bara vill "slå fram en [insert gender here]" och kötta loss, så kanske man träffat lite snett med Eon från första början?
Bakgrundstabeller antyder ju lite att karaktären som skapas ska ha någon sorts bakgrund, och jag personligen tycker att det ska spela någon roll - att det på något sätt ska definiera den karaktär som man får fram.

Dessutom, arketypen Skugga i Eon täcker in en hel del typer av karaktärer som inte nödvändigtvis bör ses som fysiskt stridande parter, som t.ex. konspiratör, informatör och bestraffare. Dessa, med flera, skulle inte ha någon större nytta av någon arketyp-specifik backstab-bonus.
Och skulle man ändå vilja ha det, så skulle man ju kunna tänka sig någon form av husregel, i stil med att eventuella övertag från ett lyckat Smyga-slag kan överföras till skadeslaget, som extra övertag eller som rena skadebonusar. Bara som ett exempel.

I slutändan, så tycker jag att valet av arketyp och miljö har mer med vem karaktären var, fram tills dess att den skapades, att göra, än vem den är därefter. Det handlar inte riktigt om klasser á DoD etc. Och då finns det inte riktigt plats för klass-specifika skills, heller.
Men som sagt, vill man ha sånt så tycker jag att det finns rätt stora möjligheter att husregla, även under de premisser som gör Eon till vad det är.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Kuma;n164543 said:
Och skulle man ändå vilja ha det, så skulle man ju kunna tänka sig någon form av husregel, i stil med att eventuella övertag från ett lyckat Smyga-slag kan överföras till skadeslaget, som extra övertag eller som rena skadebonusar. Bara som ett exempel.
Denna regel finns när det gäller konfliktsytemet, vid tex dueller eller planerat bakhåll. Klart man borde tillämpa den även på enslagskonflikter (om man nu inte vill göra hela smyga på bakifrån och sticka ner grejen till en konflikt fär då finns det ju redan)
 

z33r0x

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
22
nu verkar det fungera att posta, dumma error, förlorade ju allt jag skrev :D men hann ta screenshot i alla fall, bara spara bilden på datorn o öppna för läsa om ni är intresserade av mina svar :D
 

z33r0x

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
22
Jag kom och tänka på en annan sak, spelarna har ju något som kallas Fokus, så när nån spelare ska göra något speciellt, typ backstaba en stadsvakt eller mörda någon, så kan man bränna massa fokus på att verkligen helgradera fler övertag på så sätt öka skadan. Tänkte inte på det där förrän nu.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jupp. En skugga (igentligen alla, men specielt skuggan), med Dolkar, kan tack vare alla de grejerna orsaka massiva mängder skada. Vådlig och Precis gör dolkar till riktigt dödliga vapen.

De har gjort ett bra jobb med vapnen i Eon IV, där nog nästan inga vapen är obsoleta. Man kan mer eller mindre välja vilket vapen som helst, och göra det till ens huvudvapen, utan att man får allt för stora nackdelar... mer än de som är redan inbyggda i vapnen i sig själva. Alla vapen har ju sitt användningsområde där de presterar bättre eller sämre så klart.


Något att tänka på med det där om försvar 0. Karaktären (målet) i fråga måste antingen vara helt omedveten om att denne är på väg att bli anfallen, eller helt oförmögen att faktiskt försvara sig (fastlåst eller något), eller eventuelt att karaktären inte ens försöker försvara sig för den delen.

Något så litet som att målet kanske hör ett fotsteg bakom sig, eller att någon annan ropar "Se upp!" eller "Ducka!" eller något till denne, så kan det finnas en chans att målet kan få slå ett försvarsslag (om än med kraftig modifikation på slag). Där av att skuggan antagligen har störst chans att lyckas med detta, eftersom de ju har mer poäng att lägga på rörelsefärdigheterna.

En Krigare (och vissa/många andra archetyper) skulle nog hellre vilja lägga de flesta av sina rörelsepoäng på Undvika t.ex, eller dela upp det någerlunda lika mellan några stycken rörelsefärdigheter (varpå de kommer vara lägre ju).

Dock så är det ju inte alltid som man kanske behöver just smyga sig på någon för att få denna effekten utav försvar 0, pga divärse anledningar... men i de flesta fallen så är nog Smyga det bästa/enda sättet.


Slutligen, detta (försvar 0) gäller mer eller mindre bara i närstrid, har jag för mig. När det gäller avståndsvapen så är där andra regler, dvs att målet har redan automatiskt X värde i försvar (beroend på omständigheter) oavsätt om målet är medveten om anfallet eller ej... men målet har ju inte möjlighet att "förbättra" sitt försvar om denne inte är medveten om anfallet.
 

z33r0x

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
22
Rhodryn [svar]
Håller verkligen med dig, dom gjort ett kanon jobb med Eon 4 vapen och det känns riktigt bra. I gamla Eon, vad spelarna i min grupp alltid gjorde, satte fingret på skadorna o tog de som gjorde mest skada, det är inte så längre alls, utan nu experimenterar dom med olika sorters kombinationer av vapen egenskaper med bakgrundslag för att få fram riktigt bra kombinationer. Som t.ex Dolkmästare (+1T6 skada) och vapenspecialist (+1T6 skada), perfekt till dolk, och få Sargade anfall på bakgrundslaget, lägger till +1 på extra skador slagen, o då självklart väljer man Adaiser, vilket gör att alla vapen dom använder är automatiskt sargande. O få slå +2 på extra skador, är sjukt bra.

Ajo det förstod jag där med 0 i försvar. Jo det där med avstånd det förstod jag, man har ju dom där 6/10/14/18 modifikationerna, som alltid är passiva, så det är mycket svårare att få bra effekt med en "sneak attack" med avståndsvapen.
 
Top