Nekromanti Eon böcker.

Dregelåkomman

när man sitter och läser kapitlet om Skugglandet så vill man inte att det ska ta slut så jekla snabbt!
Precis och det är därför man tar och beslutar sig för att skriva en hel bok om att...(syftar på boken som Neogames ämnar ge ut i en avlägsen framtid med undertecknad som påtänkt författare)

När jag läste den så satt jag med stora upspärrade ögon och dreglet bara hängde från munnen då jag läste om "de stora drakarna"
Antar att det där med dreglet är något som smittar... själv satt jag nämligen och dreglade en hel del då jag skrev den. Drakar är helt enkelt ett jefligt inspirerande och upphetsande ämne! :gremgrin:

Sebastian - som dreglar av upphetsning då inspirationen flödar :gremtongue:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Monster i Mundana

Vrakher är ju klart det tuffaste monstret, är det någon som har tänkt på att de är väldigt lika rovdjuret(Predator filmerna)?
Njae... skulle jag gjort en predator-ripp så hade jag tagit till en Kamorf för kamouflagets skull.

/Joel - hävdar att en schysst blixtbesvärjelse och en lagom arsenal vassa ting blir ett bra surrogat för predatorns vapen

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Äventyren

Äventyren tycker jag personligen är rätt intetsägande. Jag har å andra sidan aldrig gillat köpäventyr och kommer troligtvis aldrig göra det heller. Tror jag. Typ. *ser lite osäker ut*

/Naug

Hjalle

Swashbuckler
Re: Äventyren

De fördömdas sista hopp tycker jag är helskoj - fast jag har ju inte spellett det ännu, men jag ska göra det om ett par veckor... Förhoppningsvis. Det känns både roligt, spännande, stämningsfullt och på något sätt både grisodligt och heroiskt. Alf Svensson när han är som bäst (vilket han är) är dessutom väldigt stämningshöjande...

-Hjalle, som dock inte har Regnsynd eller Sorgernas brunn och därför inte kan säga nåt om dem... (Men Maktens skugga suger)

Ezping Orm

Hero
Re: Äventyren

Själv gillar jag äventyren (med undantag av Sorgernas brunn, främst pga av de usla illustrationerna) och skulle gärna se att Neogames gav ut äventyr oftare. Gärna i form av en fet och välskriven kampanj!

//Jonatan - som nästan alltid gillar köpäventyr.

Madon

Warrior
Kan tilllägga att böckerna jag funderade på var:

Eon 3
Atlasboxen
Drakar
Legender och hemligheter
Monster i mundana
Mystik och magi
Religioner gudarnas kamp
Riddaren
Sjöfarare och pirater
Tiraker
Vandöda & nekromanti och
Vapenmästaren

Vilken/vilka av dessa är sämst? Jag vet, jag har mycket pengar just nu

Pearly*

Veteran
För det första skulle jag inte kasta mig över alla dessa böcker på en gång, oavsett hur mycket pengar jag hade. Risken att man ser högen med böcker som oöverkomlig är ganska stor. Betänk att det är spelledarens uppgift att bygga upp sitt eget Mundana, och således bör denne också skaffa det material som man tycker att man behöver.

Således är ju Eon 3:s båda regelböcker alldeles utmärkta att införskaffa. Vill du kanske sedan bygga på din bild av Mundana är ju Atlasboxen inget dumt köp. Vill du istället kasta in dina spelare i katakomber för att slakta monster, där världsbilden kanske inte spelar så stor roll, kan du kanske fundera på att skaffa Monster i Mundana, Legender & Hemligheter samt Vandöda & Nekromanti. Jag har alltid införskaffat böcker med mina egna kampanjer i åtanke, därför har jag inte behövt vissa böcker.

Sedan är det klart att vissa böcker kanske håller högre kvalitet innehållsmässigt än andra, men om man ska hålla sig till kampanjtänkandet så är det fortfarande upp till spelledaren att göra någonting av materialet och hitta en lämplig plats för det i sin kampanj. Dessutom står det ju en hel del inspiration att finna i alla böckerna, men det gäller att kunna ta tillvara på det som serveras på ett bra sätt, och jag har i alla fall funnit det svårt att göra detta med 40 böcker under näsan. Förmodligen har du en idé om hur du vill spela och vad som är din stil, så låt dig vägledas av den.

- Erik, för det andra...

Bokråd

Rangordnade i nödvändighetsgrad:

1. Eon 3 - supperpt hjälpmedel för spelledaren även om man har tidigare utgåvor. Om du dock redan har Eon 2 är den inte lika nödvändig även om den innehåller en hel del vettig information. Den innehåller enligt mig helt enkelt nästintill allt som krävs för att spela.

2. Atlasboxen - en världsbok till spelet är ett måste. Köp den och du har hela världen i din hand. Alla kartor är helt klart en välkommen bonus!

3. Mystik och magi, Religioner gudarnas kamp, Vapenmästaren - dessa tre är de mest allmängiltliga böckerna till Eon enligt mig. Samtliga berör stora delar av världen och ger en således en hel del information som spelledare. Mystik och magi tilltalar dig om du gillar magi och önskar att nyttja denna ingrediens mycket i dina kampanjer. Religioner säger en hel del om vilka trosystem som Mundana hyser och ger således en hel del värdefull info för den spelledare som vill ge dessa stor betydelse i sina kampanjer. Vapenmästaren är ett måste för alla som gillar vapenröj.

4. Legender och hemligheter, Monster i mundana - Två böcker som inte är fullt lika nödvändiga som de tre ovan men som likväl har mycket att bidra med. L&H avslöjar en hel del om metaplotten i Mundana och är en av de böcker som givit mig som spelledare mest inspiration vad gäller äventyrsuppslag. Monster i Mundana är kul då den helt enkelt talar om vilka läbbiga väsen som befolkar världen.

5. Riddaren, Sjöfarare och pirater - Tänker du låta dina spelare spela riddare eller sjöfarare med stor vikt på deras yrkesgenrer? I så fall är böckerna oumbärliga. Annars kommer du inte har särskilt stor nytta av dem.

6. Tiraker - mycket informativ vad gäller just tiraker. Då de har relativt stor inverkan på världen så blir det lätt en värdefull bok - speciellt om man verkligen tror sig vilja lägga fokus på dem som ras.

7. Vandöda & nekromanti, Drakar - Sugen på nekromantiker, vandöda eller drakar? Kanske inget man återfinner i större allmängiltiga mängder direkt men om tanken lockar - för all del köp. V&N är också en bok som givit mig en hel del äventyrsuppslag som spelledare så den kan jag varmt rekommendera av just den orsaken (dessutom tycker jag Eons vandöda är riktigt mysiga). Drakar är det svårt att uttala mig objektivt om (då jag som bekant har skrivit den) men även om du inte önskar befolka din värld med massa drakar så kan jag rekomendera den då den trots allt kan ge lite nytt perspektiv på saker o ting - drakperspektiv så att säga...

Tre-i-topp trivsamhet att läsa:

1. Drakar, Legender och hemligheter, Vandöda & nekromanti - dessa böcker har jag bläddrat igenom många gånger då de får det att kittla sådär trevligt i spelledarens inspirationsknölar var gång. Hemligheter är alltid trevligt och då dessa tre böcker alla är fullspäckade av dem - ja du hajar nog min mening...

2. Eon 3 - en fröjd att läsa i dess kompletthet

3. Tiraker - likt Alver och Dvärgar är den mycket välskriven och ett absolut måste för den som önskar spela en av dessa fascinerande varelser.

Ljusetsriddare - som gillar de allra flesta av Eons böcker om man ser till själva innehållet

Ceram

Hero
Köp gärna många exemplar av religioner gudarnas kamp så att den tar slut och det görs en ny variant. Den är nämligen knappast värdig, varje religion är en liten spåning men utan djup, mänsklig påverkan och annat som krävs för en bok som är mer än på sin höjd medelmåttig.

/Ceram, gillar religioner men tycker boken är trök.

Madon

Warrior
ok... har nu bestämt mig att inte fixa sjöfarare och pirater, då detta inte ser ut som ett av yrkena någon va mina spelare skulle vilja spela eller jag fixa... så det blir nog ungefär alla utom den... Att läsa igenom är inget probem för mig, jag köper de till stor det för att kunna läsa igenom... Om ni har ytterligare tips skriv gärna dem

Hjalle

Swashbuckler
Sjöfarare & pirater köpvärd!

Den är, trots att det är hedlöst mycket regler i den, en bra modul i mitt tycke - och dessutom väldigt inspirerande. Så även om ingen av dina spelare har nån lust att spela pirat eller liknande nu kommer de definitivt ha ändrat uppfattning efter lite läsning om sjöliv och lite skummande av Sjömanstugget... Den är helt klart värd att köpa, även om man inte vill spela pirat eller sjöfarare - dels så ändrar man sig direkt, och dels är det bra att veta hur en hamnstad fungerar, det finns kompletta handelsregler, det finns tuffa bilder och stämningshöjande (fast det är mycket regler). Att just den skulle vara den enda modul du inte ska köpa är synd - lämna Religioner istället. Tycker jag. Den är tråkig, usel och har fula bilder. Sådetså.

-Hjalle, piratwannabe.

Ceram

Hero
handel

det finns kompletta handelsregler,
Men de räcker ju inte till att skapa ett handelsbolag utan att man hittar på massa själv så de är inte så mycket att ha egentligen. Allt i boken utom hamnstadstjosan och fartygstyperna är ganska tråkigt och inte särskillt nyttigt.

/Ceram, landkrabba