Nekromanti Eon=B5 (Varning spoiler, spoiler...)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi diskuterade i helgen och kom fram till saker som vagt påminde om varandra i Eon och Babylon 5. Jag inte för att Eon utspelar sig i rymden. Men det var det där med det stigande mörkret var xxxxx år och vissa visa individer och drakarna och och...

Maken föreslog att jag skulle lägga fram alla tankebubblor vi gjorde och alla likhetstecken vi såg, men jag tycker det är elakt, både för konstruktörerna och mot spelare.

Men som sagt, det är ju det där med mörkret...

Shadows=Mörkret

... jag skulle ju inte göra en uppräkning och nu var jag nära att göra det. Ni kan ju göra en jämförelse själva och svara på inlägget. Ni kommer säkert på fler liknelser. Iofs tror jag att likheterna bottnar i "klassisk" "klyschig" storyline. Men fundera lite innan ni skäller på mig/oss.

Blasphemy

Swashbuckler
Well...
Håller med om att det finns många likheter mellan Eon & B5. Krille i synnerhet är ju en B5 fanatiker (förståeligt nog eftersom det är en av de bästa, om inte den bästa, SF serier som gjorts). Ser dock inte att The Shadows skulle vara mörkret.

Tycker däremot att Vorlonerna påminner mycket om Lumiandrakarna och att Shadows påminner mycket om Mortuachdrakarna. De har båda olika metoder för att förberede de "yngre raserna" på vad som komma skall.

En annan liten rolig B5 punkt är att det alviska ordet för ambassadör är Delenn.

Finns nog mer om man gräver djupare...

Pendragon

Swashbuckler
Finns nog mer om man gräver djupare...
Jojomen... Alverna över lag har hämtat en hel del från Minbari.

Sen kan man ju jämföra orsaken till det första kriget mellan Alver och Dvärgar med orskaen till kriget mellan människor och Minbari som skildras i "In the beginning" om jag inte minns fel.

/Joel

Eva Florén

Swashbuckler
Jaja, tänk vad huvudet skriver när det inte är i samspråk med förnuftet. :gremfrown:

Givetvis är inte mörkret = shadows utan snarare shadow wars... Jag säger då det.

Det var när vi kikade i Nya Drakboken som diskussionen kom fram. Vi funderade vidare vilka folkslag som kan jämföras med Narn osv. Det finns ju lite att välja på.

Blasphemy

Swashbuckler
Well att det går så långt att man kan jämföra folkslagen i B5 med dem i Eon är nog blott önsketänkande (eller mardröm). Men om man tolkar allt på olika sätt så kan man nog få in det mesta... Alver – Mimbari, Dvärgar – Narn?, Misslor –???

Hmmm

Eva Florén

Swashbuckler
Jag säger ju att om du börjar titta så hittar du likheter, förvanskningar och aningar om sammankopplingar som du inte ens ville veta. :gremsmile:

Fast, jag var ju inne på det först. Det är nog bara floskler att dessa likheter uppstår, att det hela är baserat i att vi aldrig kan komma på något helt nytt och allt baseras på gammal skåpmat eller?

Narn skulle jag snarare jämföra med Tirakker om det inte vore för att Narn är patriarkaliskt och Tirakker Matriarkaliskt typ...

Misslor verkar vara den där urtypa "vi måste skydda dem innan någon tar dem" och i B5 känns det inte som om jag hittar någon sådan ras. Så där skiljer det kanske och bekräftar mina tankar...