Nekromanti Eon: Det Stora Djupet (spoiler L&H)

Krille

Super Moderator
Med tanke på allt pladder om eterseglare, vad tror ni om att stilla nyfikenheten på den punkten, och utforska en eterseglare i detalj?

Någonstans i det Stora Djupet finns de, de gigantiska eterseglarna, hem för tusentals alver. Där, i djupet mellan stjärnorna, har de funnit det mest otroliga av allt: liv. Andra släkten har också funnit sin väg ut, groteska varelser från hårda och brutala världar, vackra svallänglar som lever av turbulensen i svallet från eterseglare, köpmän från hundratals världar som köper och säljer de mest underliga saker.

Men någonstans där ute finns också något annat. Ty Mörkret drabbar inte Mundana, den förlorade hemvärlden för alverna i deras eterseglare, utan alla ställen där liv finns. Och alverna, med sina långa liv, är smärtsamt medvetna om att Mörkret närmar sig.

Nu är det dags att samla styrkorna. Nu har tiden kommit för att renas igen. Nu är kriget mot ett bortglömt Mörker här igen.

Men vad hjälper det när ingen vill lyssna?

Tanken med kampanjen är inte så mycket att kämpa mot Mörkret som att försöka förbereda sig inför dess ankomst. Det finns hundratals civilisationer där ute, och de flesta är inte intresserade av att störas av någon skum profetia. De vill bara hålla kommersen flytande.

Inspiration kan komma bland annat från Dune, men även från andra skumma källor: Linda&Valentin är en tänkbar källa, Tenchi Muyo! en annan, Babylon 5 en tredje och rätt given mtp temat, och det finns säkert ett skitlass andra intressanta källor.

hatten

Swashbuckler
Re: Under Katastrofen äventyrs idee (spoiler L&H)

En idee jag har är detta.

En grupp äventyrare som söker fristad under mörkrets anfall.

Värdshuset glada grisen TID Kväll efter middag och det börjar mörkna..
Injura: "Thurbark vad gör du ?"
Thurbark: "Injura funderar lite på vad den galna prästen sa och läst lite i boken han gav oss om att mörkret är här och samlar sina styrkor i det fördolda inte som förra gången genom direkt invasion !"
Injura: "Han var galen det finns inte några löspringade demoner eller något mörker Dvärg prästernas påstånde om att invasionen var på väg motbevisades ju redan för över femtio år sedan när den svarta månen kom och inget hände !"
Thurbark: "Jo jag vet min far berättade om den natten och lättnaden som kom men jag har tänkt enligt legenderna anlädne skurkarna i full fart tänk om de denna gång smyger sig in och börjar med att skaffa alierade innan de börjar slåss ?"
Injura: "Så vad rör det oss ? Jag menar om de verkligen ÄR här och ska samla styrkor så borde det vara över eller hur det har gått femtio år"
Tharbark: "Om jag har fattat texterna i den gamla boken som den galna prästen sa att vi skulle studera så har mörkret ungefär 100 år sedan stängs portarna. Tänk om de planerar att använda sig av mänskliga kulter som krigare i kombination med demoner och annat hemskt ?"
Injara: "och det berör oss hur ?"
Tharbark: "*Skrattar* det berör oss inte alls för det här är bara myter och legender från gamla böcker, MEN om det vore sannt så tekniskt sätt med över 50 år på sig att samla dödliga krigare och starta spion organisationer så borde mörkret vara väl förberädd och OM de ska starta ett krig så är nu den bästa tiden innan portarna stängs och de inte kan skaffa förstärningar från sin sida utan måste hålla sig med de trupper som är här"
Injara: "Så du menar att mörkret kommer anfalla oss precis som prästen sa ?"
Tharbark: "Nej och OM det vore sant vad jag sa nyss sa så enligt boken som jag läste det ifrån så skulle gudarna skicka en varnings symbol i form av en röd måne".
Injara: "röd månde ?.. Tharbark vänd dig om och titta ut månen har gått upp och den är full trots att det ska vara nymåne och den lyser röd som blod"

Något senare ser äventyrarna hur kultister inom staden börjar slåss plundra och bränna medans stadsvakten är fullt upptagen med att slåss emot de egna hinner dom inte stoppa de horder med demoner odöda och demoniska hybrider som anfaller staden från utsidan.
Äventyrarna tvingas fly ifrån staden som nu sitter i klorna på en demon och hans kultister barnoffer och våldtäckt har blivit en standard av liv.
Landsbyggden plundras fritänkare magiker präster dödas utan pardon om de inte svär lydnad till en demon furste.

Medans hjältarna flyr så ser de att demoniska horder anfaller stad efter stad och försöker aktivt förstöra varje källa till civilisation och eventuelt motstånd.
SÅ får de höra talas om att i bergen finns en bepansrad stad som fortfarande håller stånd och där mostånds trupper samlas inför framtida strider.
efter många strider så har hjältarna tagit sig från till fortet där de tillsammans med andra förväntasfulla varndrar in bakom murarna i trygghet.
Men väl frame råkar en av vakterna nämna till de nykommna att tyvär så är ingen av demon furstarna här och tills det han anländer och ni kan svära era själa löften till honom så måste vi sätta er i inspärningen. Det är enda sättet vi kan vara säkra på att ni all är lojala..
Okeej omgivna av fortets vakter tillsammans med andra unga demonkultister är det FEL tillfälle att slåss utan rätt tillfälle att vandra in i inspärningen och vänta på chans att få fly.

SL Tips: Låt spelarna få reda på att många av dessa unga i buren inte tycker om vad de måste göra utan tror att det här är ENDA sättet.. Men låt även en av dom säga att HAN tänker bli demon lakej för att få hämd på fristaden och då de aktivt slåss emot demonerna i fristaden så tänkter han hjälpa demonera för HAN VET ungefär den finns.

SL Tips gör flykten hård..

Väl ute ur demon dyrkarnas fort låt dom bli jagade bekämpade men även få gudomlig hjälp som räddar deras liv just när det ser som mörkast ut. Låt även andra grupper av mixade folk slag komma och sluta upp sig till dom i jakten på fristaden..

Efter många äventyr och demoniska fällor låt spelarna äntligen hitta fristaden och där slut upp med de som slåss emot mörkret....

Lord Avallach

Veteran
Hur ungefär ser en eterseglare ut, stor och med segel står det i L&H, vilket inte säger mig så mycket. Skulle inte du Krille som är insatt i ämnet och konstnärligt begåvad kunna rita en snabb skiss.
Dessutom är jag lite nyfiken om Mundanas rymd har samma egenskaper som vår egen rymd. Läste i någon gammal sinkadus en artikel om rymden av Anders Blixt, som jag direkt kom att tänka när jag läste om eterseglarna

"After all, how can we be less then our dreams"

DanielSchenström

Swashbuckler
Spelljammer kanske vore en lämplig källa att kolla upp då det är fantasy i rymden vilket inte borde vara alltför annorlunda mot fantasy i etern.

Rosen

Myrmidon
Dessutom är jag lite nyfiken om Mundanas rymd har samma egenskaper som vår egen rymd.

Om eterseglare är något som inte skulle funka i vår egen rymd kan man nog tryggt utgå från att Mundanas är lite annorlunda.

Läste i någon gammal sinkadus en artikel om rymden av Anders Blixt, som jag direkt kom att tänka när jag läste om eterseglarna

Blixt är gammal Space:1889-fan - fast olika spelvärldars rymder är förstås olika varandra. Det var en lång och tidvis het diskussion på Gondica-forumet (där folk också har haft eterseglar-liknande funderingar) för ett tag sen, om hur rymden i Gondicas solsystem är beskaffad. Den landade i stort sett på att olika spelledare kör på sin egen rymd-variant i sina egna kampanjer.

--
Åke

Glittergrus

Veteran
Av någon konstig anledning tänker jag mer på skiv vrärlden än på mundana när jag läser krilles inlägg, i alla fall vandrar en hel del tanker ditåt.

Sabelkatten

Swordsman
Dessutom är jag lite nyfiken om Mundanas rymd har samma egenskaper som vår egen rymd.

Om eterseglare är något som inte skulle funka i vår egen rymd kan man nog tryggt utgå från att Mundanas är lite annorlunda.

Eterseglare fungerar alldeles utmärkt i den "riktiga" rymden. Man måste bara bortse från namnet och läsa "solseglare" istället.

Problemet är att en solseglare får en accelleration som ligger fånigt nära noll (så det tar flera evigheter att komma någonstans interstellärt). Det löser man med en riktigt maffig ritual som minskar skeppets effektiva massa (a=F/m, om m=0 blir a oändlig).
Lite mer magi för att fixa problemen med atmosfär och föda under flera år och det är bara att resa!

/Henrik