Nekromanti Eon experter se hit!

Tsigalah

Veteran
Jag tycker mig ha läst ganska mycket i alla Eon moduler som finns men det finns två saker som jag är helt ställd inför.

1: I mystik och Magi står det om landet Ebhron (sid. 15) att 7% av befolkningen tillber religionen Cragan. Vad är detta? Det står till min vetskap inget om den religionen i Religioner - Gudarnas kamp.

2: I beskrivningen av taupen Apostus i Jarla står det att han talar språket Eirov som med samma färdighetschans som sitt PSY (modersmål kanske?) men jag har inte läst någonstans om att det skall finnas ett Taupisk språk vid namn Eirov. Den enda ledtråden jag har finns i Spelarens Handbok på namnförslag på tauper där det manliga förslaget på bokstaven E är just … Eirov.
Hmmm...

Finns det någon som har någon information om detta? Kanske någon av kreatörerna...

/Marcus

Helmgast
I Religioner finns ett fint register över gudomar i Mundana på sidan 84-86. Kolla på 'Cragan', han finns med. Det står även lite om Cragan på sida 75 i samma bok.

Gällande tauper så kommer det info om dessa i Mundanas Folk (kommer i vår).

Står i Mystik och Magi lite om Taupernas språk. Nämligen att en magikrat som är taup har en titel som betyder magiker på just Eirov.

Tsigalah

Veteran
Jag som trodde att jag hade läst M&M /images/icons/frown.gif

Kommer du ihåg var det stog? Vore kul att hitta...

/Marcus

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Zor", vilket för tankarna till nordöstra Jargien /images/icons/wink.gif.

Det står under berömda magiker, 'nu levande', har jag för mig.

Mogger

Hipsteranka
Ebhron

Var kan man läsa om ögruppen? Och vad innebär det att man delvis har samma panteon som cirefalierna?

Re: Ebhron

I kommande Georaphica Mundana.
Samma panteon som Cirefalierna? Ne ne... Ebhron har ingen statsreligion.
Lite Cragan, lite Daak, lite annat.... Men inte Cirza va jag vet

Mogger

Hipsteranka

"Samma panteon som Cirefalierna? Ne ne... Ebhron har ingen statsreligion.
Lite Cragan, lite Daak, lite annat.... Men inte Cirza va jag vet"

Nu känner jag mig felciterad/images/icons/sad.gif. Delvis samma panteon som cirefalierna var det ju. Jag tänker då på Cragan och Martari. Cirza ingår mig veteligen inte i den mytologin. Sammantaget dyrkar 12% ebhroniter dessa två. Hur kommer det sig?

Kanske pga att de är mer av enskilda individers gudar än hela folks. Martari är ine en cirefalisk panteon, faktum är att det Cirefaliska martari-dyrkans sällskapets heliga bok inte är helt accepterad av de flesta andra martai-kulter.
Dessutom är Martari en intressant religion )enda problemet är att den fått lite av en boffer-stämpel, varför?)