Nekromanti Eon - för low?

Johan FG

Veteran
Eon är det absolut bästa fantasyrollspelet som finns. Men...
Är inte Eon lite väl low-fantasy när man tänker på raserna.
Skulle man inte kunna skapa lite fler raser (mörkeralver, drower, hober) raser som liknar dessa skulle enligt mig ge ett mycket bredare spelsätt. Lite mer drakar och allmänna fantasyvarelser skulle inte heller skada. Några synpunkter? För/Nackdelar? Kanske en tilläggsbok vore att tänka på?
Skulle det förstöra eller förbättra srämningen i Eon?
/Johan

DatorX

hatten

Swashbuckler
Vill du ha sådana raser i Eon gör de..
Men vi andra nöjer oss med de varelser som Neo redan har gett oss.

Problemet med värdar med allt för många raser är balansen och hur de interagerar med varandra.
Beskrivningarna är sällan bra och det är extremt svårt att hitta på en fungerande interaktion mellan arterna i en "hig-Fanasy" värd där det kryllar av olika varelser..
Personligen anser jag att närvaron av mörkeralver, ?drower?, och hober, Ankor, andra former av stuvnings bara livsformer bara skulle sänka känslan av Eon. Och om du köper monster boken deras finns det flera varelser att använda sig av bland annat coola wulfens ( ser ut som Hollywods varulvar men är snälla )
Många av dessa varelser är sådana som jag har i min kampanj neutraliserat ( de existerar EJ säger SL )

Någon fördel tja Neo kan börja sälja flera "böcker" det är de enda för oss spelare ser jag gott om nackdelar..

Evil Peter

Hero
Eon är lite konstigt vad det gäller fantasysort tycker jag. Det finns inga uppenbart onda eller goda raser (som t.ex. drow, hober osv) men det finns ändå en del monster. Jag tycker det känns som världens olika samhällen är uppbyggda utan monster och sedan är monstren tillagda för att skapa mer fantasy. Jag tycker ofta det känns lite konstigt när man möter monster i Eon då de känns aningen malplacerade. En klarare ondska och godhet i Eon skulle underlätta monsterklimatet imho men det är väl en av poängerna med Eon att ondska och godhet inte är så självklart. Dessutom skulle jag föredra lite mer klassiska monster i stället för de, ganska dåliga, som finns i Eon. En boll med massa ögon och stor mun känns inte alls rätt i Eons "realistiska" värld.

Min slutsats är att trots att Eon är mitt favoritspel skulle jag helt klart kunna tänka mig en del inslag av DoD.

C

Krille

Super Moderator
"Det finns inga uppenbart onda eller goda raser (som t.ex. drow, hober osv) men det finns ändå en del monster. Jag tycker det känns som världens olika samhällen är uppbyggda utan monster och sedan är monstren tillagda för att skapa mer fantasy."

Tanken är att monster är mer en del av ekosystemet, liksom raserna. I och med att vi utgick från att "ont" och "gott" är subjektiva värderingar av egna och andras moraliska åsikter, istället för att ha en objektiv Ondska som man kan plugga in på som två hål i väggen, så vore det underligt att anse monster som onda. De fyller en egen nisch i ekosystemet, helt enkelt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Som krille säger tänk Monster = Hungrig inte OND så finns dess plats där..
Personligen så har jag inga problem med Filosofi angånda hur ond eller djävulsk ett monster som ett Hyggelmonster är för OM det tänker äta MIG så är det ONT.. OM det inte tänker äta mig är det GOTT..
OM jag tänker äta det är jag DUM..

Enkelt helt klart.. En gång i tiden såg bönder ( några gör det än idag ) vargar som onda djur i skogen..
De speglade sin egen fruktan mot djuret och såg ondska där bara hunger fanns..

Sodivra

Champion
Höhö kul!
Men vi kom av frågan lite! Herr Mäster Charovan ansåg ju faktiskt att om man nu har en värld utan ondska/godhet så är monstren lite malplacerade. Javisst, dom kan oxå sakna ondska/godhet, men jag måste hålla med honom. Dom passar inte helt i EONs värld IMHO. Lite mer jordnära monster hade varit trevligt anser jag. Någon som tagit en titt på Onaqui? (DoD) Kanske mitt favvomonster.. Lagom logiskt, lagom mystiskt. Extra läskig, extra ond, jag menar extra grym!

Men jag håller inte med om att man bör föra in fler raser i EON. Då är det bättre med en helt annan värld. Fast om man som SL stoppar in fler varelser i sin egen EON-värld så är det ju bra!

Konstigt också att alla klagar på att Chronopia inte är "äkta fantasy" när inte EON är det? (Dom gillar inte Chronopia dom borgarsvinen..)

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.

Emil

Hero
Men jag håller inte med om att man bör föra in fler raser i EON. Då är det bättre med en helt annan värld. Fast om man som SL stoppar in fler varelser i sin egen EON-värld så är det ju bra!

Jag har tänkt lite så här: I de hittills kända delarna av Mundana behövs inte alls fler raser. Däremot så vore det konstigt om det inte fanns andra raser i övriga världen - det känns ju lite konstruerat att alla icke-mänskliga varelser skulle vara placerade i en sextondel av världen (eller hur stor del kartan nu utgör)...

Konstigt också att alla klagar på att Chronopia inte är "äkta fantasy" när inte EON är det? (Dom gillar inte Chronopia dom borgarsvinen..)

Chronopia är inte äkta fantasy! Det är någon sorts kommersiell fantasyvariant där vad som är coolt och häftigt går långt före vad som är logiskt... Dessutom är ju kompatiblitet urusel mellan modulerna. Hade bara spelsystemet varit bättre kunde man kanske ha spelat det lite då och då.

/Emil

Kolla gärna in Eon SE på <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>.

Helio

Veteran
Chronopia=borgerligt

Yo, det är chronopia som är borgerligt så det knakar om det. IMHO! (eller förresten "In my proud opinion").
Inga mer meckiga raser i EON. Det är balanserat som det är.
( Vacker utan spackel! jag förvånar mig själv ibland)

"may the blood of your enemies stain the ground"

Johan K

Gammal & dryg
jag för min egen del tycker att det är helt klar finns raser så att det räker. Men vill man ha mer, så kan man väll lägga till & hitta på själv.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Sodivra

Champion
Jaja.

Jag bara dummar mig lite. /images/icons/crazy.gif

Krigaren Arvidos' motto.

William_Besario

Warrior
IMHO tycker jag jag att allt sånt med Gott o Ont är fjolligt, det är ju inte realistiskt! ta t.ex. du säger att en hobbit är alltid god och en svartalv ond, va ä dä för larv egentligen? en viss del alver och lite dvärgar och orcer ( tiraker ) går väl bra, jag menar ingen av dom är antingen ond eller god. att säga att en speciell ras är ond är som att säga att vi svenskar är goda och alla från t.ex. japan är onda, ganska patetiskt vad jag tycker, vad tycker ni!

Ner med high fantasy upp med low fantasy!

MWH Sir William Besario

För mig i tiden!

Sodivra

Champion
Citatkrig!

Jag har tänkt lite så här: I de hittills kända delarna av Mundana behövs inte alls fler raser. Däremot så vore det konstigt om det inte fanns andra raser i övriga världen - det känns ju lite konstruerat att alla icke-mänskliga varelser skulle vara placerade i en sextondel av världen (eller hur stor del kartan nu utgör)...

Japp, instämmer.

Chronopia är inte äkta fantasy! Det är någon sorts kommersiell fantasyvariant där vad som är coolt och häftigt går långt före vad som är logiskt... Dessutom är ju kompatiblitet urusel mellan modulerna. Hade bara spelsystemet varit bättre kunde man kanske ha spelat det lite då och då.

Nu är jag förbannat trött på att Chronopia inte är äkta fantasy! Kommersielt och ickelogiskt? JA MEN DET ÄR JU ALLA BÖCKER AV EDDINGS (Utom Belgariaden, den är bra. IMO.) OCKSÅ! Fet-kommersiella och inte logiska alls! Men! Det är fantasy! Jag vill ha riktiga argument till att Chronopia inte är fantasy, inte samma gröttjafs att det är dåligt konstruerat. So? Det har väl inte med saken att göra!

Vad sägs om det här?

Chronopia är slarvigt konstruerat. (Det håller jag med om.)
Chronopia är fantasy. (Det kan inte förnekas. Och inget tjafs om att det är slarvigt konstruerat, det är faktiskt irrelevant.)
Chronopia går att ha kul med. (Se på Sleepwalk's äventyr. Bra! Det går att göra vad man vill med världen. Om man inte vill det, då kan man alltid spela koboldigt. Om du inte gillar det... Spela det inte då. JAG säger inte att DU spelar på fel sätt. Även om jag inte gillar att spela koboldigt heller.)
Chronopia är inte logiskt (Det håller jag med om. Men det är inte mot lagen.)

Krigaren Arvidos' motto.

Sodivra

Champion
Re: Ähum

Om jag inte missförstod vår gode vän så sa han att EONs monster passar inte i en värld där inte invånarna är uppdelade i ont och gott alltså att EON inte är uppdelat, vilket är trevligt. Men att lägga in stereotypiska monster passar inte med resten av världen.

Eller har jag tolkat det fel?

Krigaren Arvidos' motto.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ähum

<I>Eller har jag tolkat det fel?</I>

Tja, om jag har förstått det rätt, så var slutsatsen av hans resonemang *inte* att man skulle ta bort monstrena ur Eon, utan snarare att man skulle ha kvar monstrena, och dessutom slänga in lite mer gott-ont konflikt i Mundana.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Sodivra

Champion
Jävlar! Förlåt!

Jag måste blandat ihop detta med Mäster Charovans inlägg.. Ooops! /images/icons/crazy.gif

Krigaren Arvidos' motto.

Sabelkatten

Swordsman
Skapade varelser?

Med tanke på att flera av de raser som finns i Mundana är skapade på magisk väg, borde det inte vara så svårt för en SL att införa en ny ras när han vill.

Min första karaktär var en "konstruerad" humanoid, skapad av en magiker i Thalamur.

/Sabelkatten

hatten

Swashbuckler
Re: Hollywood-varulv [OT]

Hollywood varulv = Människa med generande hårväxt samt "hundliknande" käft där ansiktet borde ha varit..

Till skillnad från Legendens varulv som klart säger att det är en man som förvandlas till EN VARG i några böcker nämns det att han blir en Trebent varg dessutom...
( som människa så saknar han svans till och med i varg form.. SÅ Varulven för att inte de andra vargrna ska skratta åt honom håller ett av bakbenen ut så att de ska tro att han har en svans. Där av tre bent varg... )