Nekromanti Eon & Fenix

Blasphemy

Swashbuckler
Till kommande nummer av Fenix så kommer det finnas med ett 16 sidigt äventyr/platsbeskrivning över Utmark. Det är skrivet av mig (Petter Nallo) och ljusetsriddare (Sebastian Andersson).

Men...

Jag undrar lite vad ni vill se för artiklar i Fenix. Skriver ner några tankar och förslag jag har så får ni gärna kommentera dessa - vilken av artiklarna ni helst vill se och ni vill ha någon särskild infallsvinkel på dem. Om nu dessutom har förslag på egna artiklar ni skulle vilja se så skriv gärna dem.

Döden i Mundana
Artikel om olika begravningstraditioner runtom Mundana. Vad händer när en person dör. Vad sker mellan det att personen dör och den läggs i Jorden? Hur begravs personer i olika kulturer. Har för mig att någon skrev tidigare på forumet att personen ville veta mer om det. Kanske en väldigt smal artikel men det dör ju folk titt som tätt och gravplundrare kan ju vara intresserade.

Esgars droghandel
Artikel om alkemisten och droghandlaren Esgar som reser omkring med sin vagn. Förutom en beskrivning av Esgar och hur man kan använda honom i äventyr så blir det beskrivning på ett flertal olika växter, droger och gifter samt eventuellt nya regler för gifter och hur de fungerar.

Commersium Lamia
Frågor på forumet om mer info om dessa. Eventuellt göra en större överblick på vampyrkulten, hur deras cell är organiserad och hur utbredd den är över Mundana. Kanske en beskrivning av en särskild del av kulten, några viktiga personer, vilka riter som utförs, hur man gör för att bli medlem och så vidare. Samt äventyrsuppslag som berör det hela.

Stad
Beskriva en av Mundanas städer i mer detalj - gå in på personer i staden, platser av vikt, skumma tavernor, organisationer och så en drös med äventyrsuppslag. Och vilken stad skulle folk vilja se i sådana fall.

Äventyrsplats
Mer beskrivning över en direkt äventyrsplats som spelledaren kan slänga in när han tycker att det passar. En övergiven borg. Ett skogsområde. Ett näste med spindeltroll.

Tyklas glädjestuga
En omoralisk artikel om ett stor glädjehus någonstans i Mundana, dess olika rum, dess olika arbetare och dess olika besökare. Dekadens, perversion, skumraskaffärer och äventyrsuppslag.

Kininaé’an oro
Information om den Sanariska enklaven i Pereine och deras fäste, historia samt viktigaste medlemmar. Karta över dalen och dess underjordiska delar.

Kiaz
Information om Tirakernas största fäste: Kiaz. En beskrivning av fästet och de olika stammar som håller till där och deras inre maktkamper. Likaså viktiga spelledarpersoner (allt från Binderakker, Trokkor, stora krigare, schamaner och liknande) samt intriger att använda till äventyr.

Tauper
Mer information om det Taupiska folket, deras kontroll över magikratin Ebhron, deras utbredning över Mundana och den underliga religiösa fraktion som kommer från den taupiska dalen norr om Caserion. Lite information om hur man spelar Taup och liknande.

Återbesök hos Nadiras vapenhandel
Något som egenteligen inte behövs men ändå kan vara kul. Mer vapen till Eon. Många av dem udda och legendariska. Fast denna gång skall kanske varje vapen få ett eget äventyrsuppslag, eller så skulle det kunna följa med alternativa och mer utvecklade smidesregler till Eon?

Nåväl - här var en handfull tankar. Kom gärna med förslag och kommentarer.

antorax

Swordsman
Jag tycker först och främst Commersium Lamia, då vi i våran grupp har en sådan kampanj :p. Så det får du gärna skriva om. Annars är tauper alltid kul, även om dom inte känns som den roligaste rasen så är det väl kul om den blir mer spännande. Jag praoade hos er för typ ett år sedan eller nåt, ungefär när barbarer och människofolk släpptes, och då kom inte darkener med i boken, och jag har för mig att det skulle läggas ut på hemsidan, men jag har inte sett nåra darkener där. Så kanske det?

Men mer lamior åt folket!

G

Guest

Guest
Döden i Mundana
Stad
Tyklas glädjestuga
Tauper
Är de jag vill se, men eftersom jag inte köper fenix vill jag ha dem som modul istället :gremsuck:.

Hartland

Warrior
Esgars droghandel

Speciellt om ni dessutom förklarar varför läkare ska kunna alkemi.

Annars håller jag med Z här nedan, jag köper/läser inte Fenix jag heller.

/Hartland - "Kolskägg sa: - Du behöver inte titta efter, det är som du tror, benet är av."

haltageten

Dum inuti huvudet
Kininaé’an oro.
Eftersom det finns väldigt lite skriver om just sanari-alverna så tycker jag att det hade varit väldigt trevligt att läsa lite om just dem. Deras hemligheter och intriger, hur ser staden ut? Vad gör de egentligen under marken?

Tyklas Glädjestuga.
Dekadens, pervositet, skumraskaffärer och sex är riktigt lattjo. Särskillt när stället är fullt av intriger!

Esgars droghandel.
Vad finns egentligen under disken, vad är det som han inte visar alla?

Återbesök i Nadiras vapenhandel.
Framför allt är jag unte efter att få inspiration till så väl äventyr som till vapen.

Dessa fyra artiklar är något jag hade velat läsa om.

- Jocke, talar om.

Avslagen_Cola

Warrior
Döden i Mundana känns viktig, lite mer vardagliga men viktiga händelser såsom begravningar, bröllop och dop i olika kulturer skulle behöva ett lyft.

Sen håller jag med om att Växtlära + Djurlära + Alkemi måste få någon slags koppling regeltekniskt! Ska verkligen alkemi behövas eller räcker det med matlagning?

Sist men inte minst vore det ju spännande med mer vampyrer... tycker att dessa varelser är allmänt häftiga och har dessutom börjar lira World of Darkness. Tycker att deras tolkning av vampyrer är rätt cool också, med blodet som kraftkälla och demonen inuti dem... jaja, vampyrartiklar vore bra iaf!

Perenna

Swordsman
Jag läser helst om:

1. Drunok (artikel om hela landet)

2. Fler äventyr

3. Äventyrsplats (Mithera eller Vita skogen)

4. Commersium Lamia

5. Stad (helst Arlon i Drunok, kanske något från Soldarn)

6. Döden i Mundana

7. Tyklas glädjestuga

LordTengel

Swordsman
Jag läser väl det mesta, men i första hand vore det trevligt att se något om Döden i Mundana (briljant idé!) och Commersium Lamia.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Som icke eonspelande fenixläsare tycker jag att "Döden i Mundana" låter som den klart intressantaste artikeln. De rollspelsartiklar som brukar bli intressantast är de som är regellätta och istället ger en omfattande beskrivning av ett smalt ämne på ett sådant sätt att man som spelledare får intressanta idéer och känner sig sugen på att låta ämnet dyka upp i spel. En artikel om begravningstraditioner skulle kunna ha den effekten.

Sedan bör ni skriva om den berömde, blonde, tirakiske härföraren Dameron Kiaz som namngett tirakfästet...

/tobias

k7e9

Hero
Jag röstar för:
Döden i Mundana
Esgars droghandel

Sedan skulle jag även görna se en artikel om tjuvar, rånare och andra från samhällets "baksida"... Det hade behövts med lite specialutrustning för tjuvar och sådant... Hade vart mycket trevligt... :gremwink:

Även Tyklas glädjestuga hade varit intressant att läsa om!

Hjalle

Swashbuckler
Fint initiativ - ser fram emot nästa nummer av Fenix! :gremlaugh:

Det jag helst skulle vilja se är;
Kiaz - Då det är en plats som är mycket viktig, rent storpolitiskt och också för tirakernas historia (och dvärgarnas, och alvernas, och människornas). En plats som man gärna skulle vilja veta mer om men som man också vet inte kommer komma i någon modul - Asharina har beskrivits, så också Tiraker. Såvida det inte kommer någon äventyrsmodul eller så, men det betvivlas. Att det är väldigt Mundanaspecifikt (äh, okej, stort orchfort är det kanske inte, men... Möp.) hjälper till - Commersium Lamia, något väldigt gäspstandard, ligger inte på listan öht.

Esgars droghandel, Jen. Detta är dels det mycket spännande förslaget om droghandeln, och dels en sammanslagning av Stad och Tyklas glädjehus. Och det ska vara skrivet av Ymir. Och det ska finnas perversion, dekadens, ångest, droger och Tusen och en Natt och Gomorra när det är som bäst, med mûhadinsk och kinesisk touch (eller, ja, det första är väl mer än en touch antar jag) och... vi ska älska det!

Kininaé'an oro - såvida det inte beskrivs i nya Alvboken. Något som kan bli fruktansvärt bra, men som jag ite direkt har några åsikter om från början - vilket är spännande!

De övriga känns måttligt intressanta, och Äventyrsplats är förvisso väldigt öspåigt, men så brett att det är svårt att säga något specifikt om det.

-Hjalle, Nallo is the shit!

Jambu

Swordsman
Som alltid så förespråkar jag en stor del stämningsfull beskrivning, kryddat med en liten del regler, inte tvärt om. Mina åsikter...

Hög prioritering

Döden i Mundana
Oändligt med möjligheter... Har inte en massa eon moduler, men om det inte finns med någonstans så känns det viktigt.

Commersium Lamia
Vampyrer... Ja tack.

Mellan Prioritering

Tyklas glädjestuga
Håhå! Kan bli intressant.

Äventyrsplats
Alltid bra att ha något att slänga in.

Återbesök hos Nadiras vapenhandel
Vapen är ofta kul. :gremsmile:

Låg Prioritering

Stad
Kan naturligtvis bli såväl intressant som användbart, men det finns inget stort behov utav det...

Esgars droghandel
Känns som en slp+nya örter. Inte så extremt eftertraktat.

Resten
Jag kan inte mycket om de andra kategorierna, och är inte så vetgirig om dem heller.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror, att lite av hemligheten med att skriva en bra artikel är att hitta ett precis lagom stort ämne. Jag gillar därför Hjalles ide om en sammanslagning av Esgars droghandel och Tyklas glädjestuga; men en hel stadsbeskrivning finns det knappast plats för i Codex-formatet. (Eller okeeej, en sanning med modifikation, med tanke på hur obscent mycket text jag lyckades trycka med i kamorfartikeln...).
Men, likfullt...en idé jag har, är att man skulle kunna skriva om en -del- av en stad, till exempel dess undre värld; och där ta upp saker som droghandlar och glädjestugor. Jag kan tänka mig att skriva om Jens eller Alkharzans eller Chadarians undre värld, tex.

Men det är klart, en artikel om en specifik inrättning hade också kunnat fungera. Jag kan tänka mig att skriva om det med, men då ska det helst vara en lyxig muhadinsk bordell/opiumhåla...i typ Daval eller Ciremelo.

'Döden i Mundana' och 'Kiaz' låter som grymma artikelidéer i sig; och därtill saker jag hade kunnat tänka mig att skriva, om intresse finns. Blasphemy har nog rätt i, dock, att min idé på en hel artikel om kamorfernas skriftspråk är lite väl nördig :gremcrazy:

'Commersium Lamia' är töntiga och ingen höjdaridé på artikel tycker jag, men jag antar, att ska någon skriva det så är det väl bäst att jag gör det så det blir rätt gjort :gremsmirk:

Nadiras vapenhandel är jag inte så glad i. Det känns som det konceptet redan utforskats någon annanstans... :gremwink:

Tauperna...hmm...kunde kanske vara intressant, men det har ni redan material om väl? Det känns som att darkenerna också behöver publiceras någonstans, isåfall; och jag är inte så tänd på artiklar om folkslag att jag vill se dem ta upp utrymme i Fenix. Fast darkenerna kan säkert bli väldigt intressanta de med, förstås, och folkslagsartiklar är alltid bättre än färdigskrivna äventyr...äventyrsplatser är heller ingen höjdare.

Konceptet med inspirerande uppslag som den här raunländska-thalaskiska handelsplatsen är dock mycket bra; sådana artiklar gillar jag. Jag antar att det gränsar till 'äventyrsplatser', men det kan visst göras bra.

- Ymir, sugen på att skriva fler artiklar, om det inte framgick

Boldtaar

Warrior
Min top 5

1. Esgars droghandel
2. Döden i Mundana
3. Tauper
4. Stad (Risk för egen modul tycker jag)
5. Äventyrsplats/Commersium Lamia (En riktigt stor mörk borg med vampyrer och intriger)

Blasphemy

Swashbuckler
Hallå där. Klart att du skall köpa Fenix, det finns massor med bra jox i den :gremsmile:

Du kan ju alltid annars propagera för att Eonartiklarna skall bli upplagda som PDF nån gång senare - fast när det händer har väl San Trope fryst till is.

Blasphemy

Swashbuckler
Håller med om att Kiaz förtjänar en större beskrivning det är trots allt en mycket viktig plats. Ett alternativ är ju att göra ett äventyr som kretsar kring Kiaz och göra det till en 16 sidig äventyrsbilaga - fast då får man ju vänta ca ett år på den artikeln.

Kininaé'an oro kommer att beskrivas i den kommande alvboken, men den ser vi tidigast till jul.

G

Guest

Guest
Som pank har jag inget val, ibland lyckas jag skrapa ihop pengar till moduler, men att skrapa pengar på regelbunden basis för en tidning har aldrig funkat förut tyvärr.

Blasphemy

Swashbuckler
Det är sant men det finns ju alternativ. Om du har en förening så kan du ju få den att prenemurera på tidningen eller så kan du prata med ett bibliotek och be dem ta in den...

mithrandir

Veteran
döden i mundana

Det mest intressanta av förslagen. Vill ha!!!

kiaz

Blev hemskt besviken att det inte fanns mer av det i tiraker.