Nekromanti Eon forum

Jimmy

The One Ringkvist
Är det inte möjligt att utvidga forumet?

T.ex. så alla frågor om "Köpa Eon", "Regler", "Rollpesoner" etc har egna forum?

Skulle underlätta för nya användare att hitta köp-tipsen som de kommer och söker och som besvaras var tredje dag...

Samma sak med med de andra förslagen ovan..

En idé bara. Genomförbart eller inte önskvärt?

Flash Back

Warrior
Ingen bra idé

Tycker att det fungerar bra som det är. Flera forum skulle bara röra till det och ytterligare sega ner det som redan är segt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är inget vidare. De forum som finns duger gott för det ändamålet du nämner. Kanske ska försöka förebygga sådana frågor på något annat sätt...

Jimmy

The One Ringkvist
Det är ju ingen kritik mot forumet som sådant, utan bara en idé. Och när det nämns, varför är det så segt? Segaste forumet jag varit på...

Det är svårt att förebygga uprepande frågor från nytillkomna besökare, själv tog det mig en (1) hel dag (!) att gå igenom alla gamla trådar för att bilda mig en uppfattning om vad som sagt och diskuterats....

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är inget fel på ideér. *trött* Orkar inte svara nu...varit vaken hela natten...

Krille

Super Moderator
Segt

"Och när det nämns, varför är det så segt? Segaste forumet jag varit på..."

Huvudsakligen på grund av två orsaker:

1) Tung belastning på linan.
2) Tung belastning på databasen.

Och det går inte att göra särskilt mycket åt någondera om man inte skär ner antalet finesser hårt eller stoppar in en kvintiziljon kronor (vilket redaktionen inte har) i ny hårdvara och snabbare lina.

Jimmy

The One Ringkvist
Re: Belastning

Åkej, vad är det för lina vi pratar om?

Och underlättar det inte att "dela" databasen då för att optimera forumet?

Jag är bara en lekman på dessa tekniska bitar, men tycker det vore intressant att se om det gick att göra något överhuvudtaget.

Annars får jag väl hosta upp "en kvintiziljon kronor" till redaktionen. /images/icons/cool.gif

Krille

Super Moderator

"Åkej, vad är det för lina vi pratar om?"

Jag vill minnas att det var en kasse burkar som delade på två megabit.

"Och underlättar det inte att "dela" databasen då för att optimera forumet? Jag är bara en lekman på dessa tekniska bitar, men tycker det vore intressant att se om det gick att göra något överhuvudtaget."

Tja, vi är inte ens i taket för att börja fundera på databaskluster än. Vi ska pressa upp den nuvarande burken i taket först innan det börjar löna sig med sådana saker. Som jämförelse, jag tror att burken just nu kör på en P2 i 300 MHz. Det vore ju iofs klart mycket sexigare med multipla P4-2GHz och ett helt skåp med RAID-diskar, men har man inte råd så har man inte.

Helmgast

Var får ni pengar ifrån? Ideellt rätt av? Får ni lite pengar från SVEROK? Bara undrar.

Helmgast
Smile, you're on candid camera

Och det går inte att göra särskilt mycket åt någondera om man inte skär ner antalet finesser hårt
Varför inte ta bort smileysarna (grammatik). Förr i tiden nöjde man sig med:
:)
;-)
:cool:
Och så vidare.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Smile, you're on candid camera

Man kanske inte behöver ta bort alla smilyz (kan inte stava ordet i plural). De som var i förra forum-versionen dög gott och väl. Vad var det? /images/icons/smile.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/blush.gif/images/icons/cool.gif/images/icons/crazy.gif/images/icons/frown.gif/images/icons/mad.gif/images/icons/shocked.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/devil.gif tror jag...

Storuggla

Champion

Du kan juinte nämna smileysar utan att föevisa den förnämaste av dem alla:
+o<:) Påven!

Storuggla, liturgisk

Jimmy

The One Ringkvist
Sponsra en Pac-Man

Oki, då får helt enkelt alla trogna forumbesöare hosta upp en guldtia eller två...

/images/icons/king.gif

Krille

Super Moderator

"Varför inte ta bort smileysarna (grammatik)."

Det är inte de finesserna som stjäl bandbredd och databaskraft.

Frixeray

Swordsman
Förklaring, tack!

Krille... Nu får du väldigt gärna ta och förklara här:

Och det går inte att göra särskilt mycket åt någondera om man inte skär ner antalet finesser hårt

och

Det är inte de finesserna som stjäl bandbredd och databaskraft.

Krille

Super Moderator
Re: Förklaring, tack!

"Krille... Nu får du väldigt gärna ta och förklara här: Och det går inte att göra särskilt mycket åt någondera om man inte skär ner antalet finesser hårt och Det är inte de finesserna som stjäl bandbredd och databaskraft."

Vad är problemet? Smileysarna är client side scripting. Det enda som tar bandbredd är när scripten och bilderna överförs, och har de väl överförts så ligger de i din webbläsares cache och tar inte upp bandbredd något mer. Databaskraft tar de inte heller, någonsin. Således är det inte den finessen som gör att det går trögt.

Nej, trögheten beror på en jefla massa jox som sker på serversidan - lista och sortera inlägg, ta reda på om just du har läst inlägget, en gång för varje inlägg i listan, räkna inläggen per forum, ta reda på lite grundläggande data om den som skrev inlägget et cetera. Utöver dessa stora poster så tillkommer sökoperationer, inställningsändringar, instoppandet av nya inlägg - det är alla de sakerna som tar databaskraft, just på grund av alla små finesser som de flesta inte ens lägger märke till (förmodligen på grund av okunskap - databasarbete är för rätt många ett okänt kapitel, men själv arbetar jag med det dagligen).

Själv får jag skrämselhicka när jag tänker på hur mycket arbete som utförs under huven.

Helmgast
Gamla goda tiden

Men forumet var ju mycket snabbar under den gamla goda tiden, när det inte fanns lika många smileysar (förutom just idag då jag knappt hann blinka innnan EON-forumet ploppade upp). Jag sitter på 56k-modem och uppskattar därmed ett snabbt forum. Vad var det som gjorde forumet långsammare efter uppdateringen?