Re: Förklaring, tack!
"Krille... Nu får du väldigt gärna ta och förklara här: Och det går inte att göra särskilt mycket åt någondera om man inte skär ner antalet finesser hårt och Det är inte de finesserna som stjäl bandbredd och databaskraft."
Vad är problemet? Smileysarna är client side scripting. Det enda som tar bandbredd är när scripten och bilderna överförs, och har de väl överförts så ligger de i din webbläsares cache och tar inte upp bandbredd något mer. Databaskraft tar de inte heller, någonsin. Således är det inte den finessen som gör att det går trögt.
Nej, trögheten beror på en jefla massa jox som sker på serversidan - lista och sortera inlägg, ta reda på om just du har läst inlägget, en gång för varje inlägg i listan, räkna inläggen per forum, ta reda på lite grundläggande data om den som skrev inlägget et cetera. Utöver dessa stora poster så tillkommer sökoperationer, inställningsändringar, instoppandet av nya inlägg - det är alla de sakerna som tar databaskraft, just på grund av alla små finesser som de flesta inte ens lägger märke till (förmodligen på grund av okunskap - databasarbete är för rätt många ett okänt kapitel, men själv arbetar jag med det dagligen).
Själv får jag skrämselhicka när jag tänker på hur mycket arbete som utförs under huven.