Kvalitetsregler
Exempellistan på sid. 288 radar upp föremål (och husdjur) med olika egenskapskombinationer. Till exempel, egenskapen 'Seghärdad svärdsklinga' ger lite högre BRYT, men minskar Huggskadan något. Egenskapen 'Lätt spjut' minskar vikt och STYK, men samtidigt också BRYT.
Det handlar alltså om att kombinera egenskaper hos ett föremål så att det blir som du vill ha det. Nackdelar medföljer alltid. Om du sedan vill att hantverkaren (uppfödaren) ska ta bort en nackdel så blir det dyrare (svårare på slaget för djurträning?/hantverk).
Det jag saknar är dock fortfarande regler för exakt HUR svårt det egentligen är att göra det och det föremålet. En enkel kniv är säkert lättare att göra än en sabel. En helrustning borde va lite svårare än ett enkelt läderharnesk.
Det kanske kommer någon gång
Boken (eon 2) i övrigt är alldeles underbar. Det är nästan så att jag tar med den var jag än går bara för att kunna bläddra lite, titta på de fina bilderna (första bilden efter pärmen...*morr* va mysig, mer MiG åt folket!).
/Mikael