Nekromanti Eon III - Skadesystem

Big Marco

Läskig
Tjillevipp,

Längre ned tog jag upp en del faktorer som är ändrade/uppdaterade i stridssystemet i Eon III. Jag tänkte ta upp den kanske största förändringen av dem alla – skadesystemet.

Termen extraskador finns inte längre (en av de mest … konstruerade termerna någonsin). I Eon III finns det två typer av skador; ytliga respektive allvarliga. En ytlig skada är så gott som obetydlig för offrets hälsa och tillfogas om reducerad skadeverkan är mellan 1-9. Effekten är oftast något kryss Trauma och Smärta. Ytliga krosskador ger ingen Trauma utan bara Smärta – detta gör slagsmål mindre dödligt.

Ett offer får en allvarlig skada om reducerad skadeverkan är tio eller högre. Observera att ett offer inte får flera allvarliga skador, utan bara en. En allvarlig skadas natur slås fram med 1T10 på en tabell. Effekterna i form av Trauma-, Smärt- och Blödningskryss kommer från den allvarliga skadan samt från den reducerade skadeverkan. En skillnad i Eon III är att högre reducerad skadeverkan alltid är bättre. I tidigare utgåvor av Eon spelade det bara roll att komma upp i ”tiotal” när det gällde reducerad skadeverkan – 20 var precis lika bra som 29. Det finns fyra koder som ger antalet kryss, dessa är; /10, /2, x1 och x2 (x5 finns för blödning i hjärtat). Ett exempel kan vara ”Lungträff Tx1, Sx1, B/2”. Om reducerad skadeverkan var 14 innebär det att offret får 14 kryss vardera som Trauma och Smärta och 7 kryss Blödningstakt.

Utöver kryss så har de olika allvarliga skadorna övriga skadeeffekter, som att offret riskerar att tappa föremål/grepp, faller till marken, bryter kroppsdelen, får ärr, tar emot en inre skada, etc. Den allvarliga skadan ger också risk att vapen fastnar (stickvapen gör detta i betydligt högre grad än andra typer av vapen).

De allvarliga skadorna är både farligare och lindrigare än de tidigare extraskadorna – förut slogs flera extraskador vid hög reducerad skadeverkan, men nu slår man bara ett slag för allvarlig skada. Detta slag påverkar i större grad och om slaget är högt så blir effekten lindrigare än tidigare, men ett lågt slag medför en dödligare effekt än förr. Detta ger att sannolikheten att överleva skador som kommer från en hög reducerad skadeverkan är något högre än tidigare, vilket jag anser vara bra.

Detta blev en kort sammanfattning av basen i det nya skadesystemet. Koderna kan ses som krångliga (alla hatar vi divisioner) men är gjorda för att vara så enkla som möjligt (att halvera eller bara ta tiotalssiffran (/2 resp. /10) är inte så svårt). Den reducerade skadeverkan blir helt plötsligt viktigare och varje extra steg påverkar utfallet. Detta gör också det möjligt att använda ett förenklat skadesystem som fortfarande ligger ”innanför” det system som är basen – mot dussinfiender kan man enkelt skippa alla extra slag på träfftabeller och allvarliga skador och helt enkelt köra med att halva reducerade skadeverkan sätts som T- och S-kryss (om reducerad skadeverkan är 16 så får offret 8 kryss Trauma och 8 kryss Smärta).

Ymir

Liten kantbaron
Detta gör också det möjligt att använda ett förenklat skadesystem som fortfarande ligger ”innanför” det system som är basen – mot dussinfiender kan man enkelt skippa alla extra slag på träfftabeller och allvarliga skador och helt enkelt köra med att halva reducerade skadeverkan sätts som T- och S-kryss (om reducerad skadeverkan är 16 så får offret 8 kryss Trauma och 8 kryss Smärta).
Mot dussinfiender gör jag själv alltid tvärt emot det där, egentligen, genom att ta i beaktning precis vilken eller vilka extraskador de åsamkats. En skada i hjärtat, inre organ eller lungan innebär i regel en döende eller halvt om halvt dödsdömd dussinfiende, en bruten arm innebär en utslagen dussinfiende, ett långt sår innebär en utslagen dussinfiende enbart om han är väldigt mesig eller träffades i något känsligt område. Visst, det är kanske väldigt friformigt och så, men det relevanta är helt enkelt om fienden är utslagen eller inte, och det går mycket fortare än att räkna traumakryss, smärtkryss och slå döds- och chockslag. Nåja, jag antar att den metoden lär fungera i stort sett likadant i Eon III...

Men blödningstakten då? Har något gjorts åt den? Blöder man fortfarande som en fontän av ett papercut? Är en hyfsat allvarlig blödning fortfarande stört omöjlig att stilla med ett förband?

Fast jag är inte vidare förtjust i att sitta och behöva dividera 29, 17 eller 13 med 2. Jag är helt enkelt för kass på matte. Nåja...det får vara dagens gnällkvot.

- Ymir, undrar lite, och fyller sin kvot

Krille

Super Moderator
"Jag äger själv ingen av dom gamla bökerna och har planerat att köpa eon III, så jag undrar om det av nån konstig anledning skulle vara bra att ha eon II boken också."

Självklart är det bra att ha Eon 2 också. Det ger Neogames mer pengar, så att de kan utveckla fler bra moduler till Eon 3. Dessutom ökar det konsumtionen i Sverige, vilket sätter fart på landets ekonomi.

...fast jag tror inte att du behöver Eon 2 för att förstå eller använda Eon 3.

Duddmannen

Hero
Fasen vad ni är smarta!

Det där systemet låter ju toppen! Jag kan knappt bärga mig!

Ett av gnällen i mina spelgrupper har varit just den här biten med skadeverkan. Jag har försökt komma runt det på olika sätt, men nu ser jag ju här hur det löser sig utan att jag behöver jobba mer. Tackar, tackar! :gremsmile:

Sååå....

När kan man tänkas hitta dessa mästerverk i handeln?

EDIT: Never mind! Jag såg att ni redan svarat på detta i en tidigare tråd.

Ezping Orm

Hero
Fast jag är inte vidare förtjust i att sitta och behöva dividera 29, 17 eller 13 med 2. Jag är helt enkelt för kass på matte. Nåja...det får vara dagens gnällkvot.
Håller med. Därför föreslog jag för Petter och Anton att man skulle ha med en enkel lathund. De verkade gilla idén, så jag hoppas att den kommer med.

//Jonatan, som hoppas på buffé ikväll.

Helmgast
Men blödningstakten då? Har något gjorts åt den? Blöder man fortfarande som en fontän av ett papercut? Är en hyfsat allvarlig blödning fortfarande stört omöjlig att stilla med ett förband?
På de nya formulären (som har sina brister, menmen) så finns det två fria rader för Blodförlust. Det gjorde blödningar lite mindre farligt. I Eon III läker man dessutom Blödningstakt snabbare (ett per minut).

Jag antar att du nämnt dessa just för att det är udda tal. Lösningen är att subtrahera med ett först. Kanske är det lättare att dela 28, 16 och 12 med 2? Dessutom finns en lathund (tack vare Ezping Orm) gällande reducerad skadeverkan och faktorer/divisorer.

Big Marco

Läskig
Givetvis kan du fortfarande använda ditt "friformiga" system. =)

Ndg huvudräkningen så finns en lathund med alla resultat mellan 10 till 50 med, med alla koder (som kom med tack vare observanta och kreativa speltestare). Denna finns intill skadetabellen så den är lätt att hitta.

Ndg huvudräkningen generellt så finns det med ett flertal "visionsrutor" där vi ger en del tips hur man kan tänka för att snabbt nå resultatet. Just udda tal gör det svårt, men med tanke på att alla decimaler i Eon trunkeras så kan man lika gärna dra bort ett från alla udda tal och nå samma slutresultat - 29/2 = 14,5 = 14. Samma resultat nås om du halverar 28. Detta var det moment vi fruktade mest då det kunde vara en "deal breaker", men efter test med utomstående så visade det sig att efter två till tre exempel gjorde att det gick, till min förtjusning, som ett rinnande vatten.

Blödningen är uppdaterad - dels har du två fria rader i blödningssektionen, dels helar blödningstakt mycket fortare nu - ett kryss per minut jämfört med ett per tio minuter som tidigare. Detta gör att småblödningar mycket riktigt blir just småblödningar och att man inte blöder ihjäl efter ett barslagsmål.

Förbanden har blivit effektivare och effekten av Läkekonstslag har blivit viktigare (märks speciellt när det gäller bandagen och tryckförband, där nu dubbla effekten gäller).

Edit: Jag såg just att avatarex redan hade svarat, men men. .-)

Honken

Hero
...fast jag tror inte att du behöver Eon 2 för att förstå eller använda Eon 3.

Det är väl det som är iden med en grundregelbok (böcker i det här fallet). Att man inte behöver andra böcker för att spela... i de flesta fallen i alla fall.

/Honken

Helmgast
Det är väl det som är iden med en grundregelbok (böcker i det här fallet). Att man inte behöver andra böcker för att spela... i de flesta fallen i alla fall.

Och ännu mer gäller det Eon III än Eon II, då Mundana och värden för hästar är inkluderade Eon III. Bland annat...

Ymir

Liten kantbaron
Blödningen är uppdaterad - dels har du två fria rader i blödningssektionen, dels helar blödningstakt mycket fortare nu - ett kryss per minut jämfört med ett per tio minuter som tidigare. Detta gör att småblödningar mycket riktigt blir just småblödningar och att man inte blöder ihjäl efter ett barslagsmål.
Men hur funkar alvernas blödning då? Läker de ett kryss på en tiondels minut, eller vad?

- Ymir, nyfiken

Big Marco

Läskig
Alvernas blödning tas inte upp i Eon III, utan kommer säkerligen med i den nya upplagan av Alver. Innan det är definierat kör jag med ett kryss per runda läks. På lättare skador går det fort, på allvarligare spelar det inte så stor roll. ,-)

Pendragon

Swashbuckler
Det finns flera saker jag gillar här.

Skadeverkan är viktigare än att man får "rätt" extraskador. Ett maffohugg är ett maffohugg oavsett var.
Detta stöder också målpunktstänkandet lite. På vissa ställen kan man ju se extraskadorna (ett uttryck jag får vänja mig av med :gremwink:) som nästa steg efter delområdena, vilket kan komma tillanvändning vid situationer som dolkstötar och pilskott genom hjälmspringor och dylikt.

Alltså, jag blev inspirerad att skriva om hur tekniken "målpunkter" fungerar för att fira det här. Håll ögonen öppna inför nästa uppdatering av Drunoks Drängar för det och ännu mer stridskonstsmeckande! (Ja vi vet att det dröjer, men nätdrängen renoverar både hem och och sajt, trösta er med att det kommer tonvis med nytt material när det väl kommer).

/Joel - blev såpass inspirerad att jag glömde hälften av berömmet. Marco kan utgå från från att jag tyckte allt var jättebra och dunka sig själv i ryggen för det tills jag påstår motsatsen.

Big Marco

Läskig
Tack, tack. Givetvis har T10:an för vilken allvarlig skada det blir en stor påverkan - en 10:a är alltid "Kött T/10, S/10, B/10" för en huggskada, medan en 1:a ofta är tämligen dö.

Hatir_UBBT

Veteran
Mycket intressant, och jag tycker precis som Pendragon. Har man gjort ett jättehugg så har man gjort ett jättehugg. Regelrytteriet blir lite väl när man sitter och hoppas på att den reducerade skadeverkan hela tiden ska kravla sig över varje tiotal.

Lysande jobb!

// Hatir

JensSvärd

Veteran
Eon III - Skadesystem och VANDÖDA?

Har ni tagit hänsyn till Vandöda när ni kostruerat de nya skadesystemet, eftersom det gamla som precenteras i modulen vandöda blir väll inaktuellt i och med EON III?

/Jens

Big Marco

Läskig
Re: Eon III - Skadesystem och VANDÖDA?

Systemet som finns med i Vandöda & Nekromanti gäller fortfarande och är kompatibelt med Eon III.

Gormasus

Veteran
måste ge beröm! de ser ut att bli ett riktigt bra skadesystem, bra balanserat.

Jag har en annan fråga angående EON III. Kommer alla hantverksfärdigheter beskrvas mer? eller får jag nöja mig med de som finns nu?(inget fel på de som finns nu, de jag saknar r lite kanske om effekter på de jobb man gjort och sådant)

Ser fram emot realesen