Nekromanti Eon III SL-skärm

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tycker det skulle vara gött om NeoGames skulle lägga med lösblad med träfftabellerna i dom nya SL-skärmarna. Det var nämligen sånna med när jag köpte n2 sl-skärmen och det är mycket smidigt, så man slipper sitta och bläddra i boken hela tiden.

Förövrigt sitter jag och funderar på vad som skulle kunna ändras på sl-skärmen. Sitter inte med Eon2's sl-skärm framför mig, men jag kan inte minnas att nått fattades på den.

Skulel vara en uppdatering av bilden i sånna fall.
Och appropå bilden på SL-skärmen så skulle jag vilja veta vad det är för typ av drake på EON 2's. För nått spelmöte sen så satt vi och diskuterade vad det skulle kunna vara. Ena sidan hävdade att det var en horn drake medans den andra sidan hävdade att det var en drake som ritades inann drakar tänktes på så mycket i eon och därför inte är nån "existerande" drake.

Magnus L

Hero
Angående bilderna på drakarna på omslagen/SL-skärmarna så är väl det enkla svaret att bilderna är köpta av utomstående illustratörer som inte hade Eon i tankarna när det ritade bilderna. D.v.s det är ingen horndrake på bilden.

Likaså..vad är det för monster på omslaget till Mundana? Vad är det för drake på omslaget till Alver? osv.

Kort sagt, bilderna är köpta och är itne direkt Eon-relaterade.

Honken

Hero
Förövrigt sitter jag och funderar på vad som skulle kunna ändras på sl-skärmen. Sitter inte med Eon2's sl-skärm framför mig, men jag kan inte minnas att nått fattades på den.

Det gavs aldrig ut en SL skärm till Eon 2, så det är SL skärmen till Eon 1 du håller i din hand.

/Honken - Som har lite att göra.

Jake Steele

Warrior

Kort sagt, bilderna är köpta och är itne direkt Eon-relaterade.

Vad som stör mig är när man tar bilder som inte är relaterade till boken och sedan kränger in något för att få boken att passa. Sorgernas brunn och första Dräparboken är de främsta exemplen på det här.

Sedan så kan man ju bli mer fundersam på EON 3 omslaget, jag har aldrig tänkt mig eons alver på det sätt som de framstår där och vilken stad är det i bakgrunden? Å boken som romanen kommer ifrån där är de väl människor och inte alver... (ännu mer förvirrring, inte för att det har något med saken att göra) Men jag tycker att det är bra att grundreglerna har liknande omslag, även om jag föredrar horndraken och mundana omslaget och Atlas omslaget...

Vi borde ha en omröstning på forumet om bästa omslag eller en betygsättning.

...varför började jag tänka på Atlas framsidan, nu kom jag på att jag så gärna ville veta var de där stenstoderna står, men om de lagt med det i boken så skulle jag bestrida min första punkt i inlägget. eller... nä, inte egentligen, det beror på hur det görs.

F.ö. har en kompis som älskar avslutningen på första Dräparboken, men så har han dålig smak oxå...

-A

Draken på omslagsbilden

Och appropå bilden på SL-skärmen så skulle jag vilja veta vad det är för typ av drake på EON 2's.
Omlsagsbilden föreställer en horndrake. Visserligen är det inte fråga om något beställningsjobb (dvs att bilden skulle ha skapats för att gestalta just Mundana) men jag misstänker att den inspirerat till raunernas vana att använda sig av horndrakar.
Dessutom ta och jämför omlsagsbilden men siluetten för horndrakar i Drakarbokens storleksjämförelse så finner du nog en del likheter... :gremwink:

Sebastian - som tyvärr hittills inte fått använda sig av horndrakarna i någon av sina kampanjer :gremfrown:

Pendragon

Swashbuckler
Sedan så kan man ju bli mer fundersam på EON 3 omslaget, jag har aldrig tänkt mig eons alver på det sätt som de framstår där och vilken stad är det i bakgrunden?
Se det så här. Bilderna visar samma plats i olika tidsåldrar, dels ruinstaden med "vanliga människor" som antagligen ska föreställa Mundanas nutid. Den andra bilden visar samma plats långt tider, kanske eoner tidigare tilsammans med.. tja, vem vet vad det är för varelser? Ur-alver kanske? De kanske såg så ut innan de blev uppblandade med människor? Är det måhända innan de lämnade Mundana första gången?

/Joel - inspireras hellre än irriteras

rax

Swordsman
Se det så här. Bilderna visar samma plats i olika tidsåldrar, dels ruinstaden med "vanliga människor" som antagligen ska föreställa Mundanas nutid. Den andra bilden visar samma plats långt tider, kanske eoner tidigare tilsammans med.. tja, vem vet vad det är för varelser? Ur-alver kanske? De kanske såg så ut innan de blev uppblandade med människor? Är det måhända innan de lämnade Mundana första gången?
För den delen, var står det att det är alver i en alvstad det rör sig om? Om detta inte fastslås officiellt av Neogames, så kan man helt enkelt konstatera att omslagen inte behöver ha något med Mundana i sig att göra. Samma sak för omslaget med människor - det blir precis vad du gör det till.

/Rax

Hjalle

Swashbuckler
För den delen, var står det att det är alver i en alvstad det rör sig om? Om detta inte fastslås officiellt av Neogames, så kan man helt enkelt konstatera att omslagen inte behöver ha något med Mundana i sig att göra. Samma sak för omslaget med människor - det blir precis vad du gör det till.
Men hallå? Nej, det står ingenstans att det är alver i en alvstad det rör sig om. Det är juh bara spån, eller för den delen vad Pendragon gör det till. Skulle jag tro.

-Hjalle, anar.

rax

Swordsman
Well, duh! :gremsuck:

Såklart Pendragon bara spånar, det gör ju jag också. Poängen med inlägget var dock inte främst riktat till Penndraken, utan till alla som sökte förklaringar på varför bilden inte stämde överens med vad man tyckte sig veta om Eons alver. Alltså, jag håller med Pendragon om att det är fritt fram att tolka, kände för att presentera ytterligare belägg för att det är OK att göra det, samt erbjöd en (något vag) alternativ tolkning av omslaget.

/Rax, tror Pendragon klarar att föra sin egen talan om så behövs

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Eon III SL-skärm + GothCon XXIX

Pratade en del med Carl-Johan på GothCon om saken. Han hade tankar om en liggande SL-skärm, alltså 3 st liggande A4. Bilden med horndraken kommer nog inte vara med, skulle kunna tänka mig bilder med hjälter. CJS hade dock tankar på ett utseende liknande Encyklopedia Mundana. Det skulle finnas med diverse lösa papper som skulle innehålla skadetabeller och annat skoj

Hartland

Warrior
Om detta inte fastslås officiellt av Neogames, så kan man helt enkelt konstatera att omslagen inte behöver ha något med Mundana i sig att göra.
Och om det inte har något med mudana att göra så liger mina pengar på att bilderna kommer från fantasyserien Minne, Sorg och Törne och att det är psudo alver aka sitier (eller nått sånt var ett tag sen). Sen ser man det väldigt fina fröna ängelns torn i bakgrunden också vilket tyder på att platsen de befiner sig på är slottet Hayholt.

/Hartland - Ser utanför eon3-boxen =p

Oreh

Warrior
Angående framsidan på SLG:n så har jag från första stund alltid tänkt att det var Tauper. Kanske mest på grund av deras vita hår men även på de märkliga ögonen. Antagligen är det bara jag efter som jag alltid tyckt att Tauperna varit ett mystiskt folkslag som skiljer sig från de övriga människorna.

//OGP

Blasphemy

Swashbuckler
...varför började jag tänka på Atlas framsidan, nu kom jag på att jag så gärna ville veta var de där stenstoderna står, men om de lagt med det i boken så skulle jag bestrida min första punkt i inlägget. eller... nä, inte egentligen, det beror på hur det görs.
Stenstoderna på framsidan finns på Luberos... Se "Fjärran riken".

Blasphemy

Swashbuckler
Tankar om omslag

EON 3 omslaget är tänkt att dels föreställa Jargien (den snöiga delen av bilden). Den andra bilden föreställer Ebhron och Tauper... deras bleka hy må vara något gyllene men detta får antas bero på solljuset.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tankar om omslag

Asch, jag som hade tänkt mig det som att det ena var nutiden, och det andra en svunnen Eon. Personernas ansiktsform är så konstig på den icke-snöiga delen, och den är så...high fantasy.

- Ymir, tycker och tänker

Pendragon

Swashbuckler
Re: Tankar om omslag

EON 3 omslaget är tänkt att dels föreställa Jargien (den snöiga delen av bilden). Den andra bilden föreställer Ebhron och Tauper... deras bleka hy må vara något gyllene men detta får antas bero på solljuset.
Äsch, jag gillar min egen idé bättre, och struntar därmed högaktningsfullt i vad du har att säga. :gremwink:

/Joel - med kreativa skygglappar

malmkvist

Warrior
Re: Draken på omslagsbilden

Horndrakar är tuffa saker, jag klarade precis av en i strid, och jag är en full bepansrad riddare.

Jag skall plocka hem några till Consaber och bepansra dem i fronten. Inget kan stoppa dem då...

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Draken på omslagsbilden[lite OT]

Horndrakar får mig att tänka på senaste spelmötet då min karaktär Elasaid Nomarian besegrade en horndrake helt själv. Det var lite maffigt. Ni kan läsa lite om historien i slutet på den här tråden.