Nekromanti Eon IV Utmattning?

z33r0x

Veteran
Någon som spelar Eon IV, i så fall, hur gör ni med utmattningen för handlingar, kör ni by the book att man får en utmattning vid en handling? Eller kör ni enbart utmattning vid skada? Lite jobbigt att en krigare kan bli helt utslagen bara på några anfall... o lite förflyttning.

LordTengel

Swordsman
Menar du utmattningen man får för val av anfalls-/försvarsteknik? Annars ger, mig veterligt, inte handlingar utmattning.

PalMer

Warrior
Observera att utmattning som fås från taktikval inte kräver Chockslag, Chockslag slås när du får utmattning av skador. Förvisso kan du först bli utmattad av handlingar, ta en skada och då misslyckad med chockslaget.

Det är ju bara kraftfulla, snabba eller grupp anfall som kostar utmattning, samt kontring och defensivt försvar. Vi kör efter boken vill krigaren inte få utmattning får han hålla sig till standard anfall och försvar. Eftersom utmattning återfås snabbt efter striden fungerar det bra tycker jag.

Ymir

Liten kantbaron
Folk går onekligen ned väldigt fort av utmattning i Eon IV, men det är också en mekanik som håller tempot uppe och striderna spännande och dynamiska, och gör att rollpersonerna kan bli utslagna utan att de dör. Det tycker jag är fördelar som väger upp känslan jag stundtals får, att folk blir utslagna lite för fort.

Rhodryn

Hero
Vi följer boken, utmattning från skada, special omständigheter, och från att göra special manövrar/handlingar i strid (standard anfall och försvar ger ju ingen utmattning, som någon nämnde... åtminstone om vi tolkat det rätt).

Så om ni har gjort så att standard anfall och försvar ger en utmattning, och sen special handlingar lägger på sin kostnad på det, så kan jag förstå om folk går ner i strid snabbt... för att ni har lagt till mellan 50-100% utmattningskostnad (beroende på handling) på allt ni gör. Så mer eller mindre effektivt ca halverat alla karaktärers uthållighet i strid. Fast... det är kanske vad vissa vill ha, att striderna går ännu snabbara. Jag är ju dock inte en av dem, föredrar strider som tar lite längre tid

Dock så har jag en tendens att överanvända Snabba Anfall, så mina karaktärer kan vara lite på gränsen till förlust just pga att de oftast samlar på sig en hel del utmattning från dem... men jag har helt enkelt kommit fram till att snabba anfall är antagligen en av de mest viktiga handlingarna man kan göra som anfallare... den handlingen funkar i nästan alla situationer som man är i när det gäller strid... tycker jag i alla fall. Den är oerhört bra på att sätta upp andra saker, och den gör chansen att man förblir anfallare större... och om någon skulle köra ett motanfall... ja då har man plötsligt effektivt 2 tärningar extra att vinna in övertag med, varpå man har chans att kraftigt minska motståndarens förmåga att åstakomma effektiva anfall när de är anfallare, varpå om allt går väl så är man tillbaka som anfallare rundan därpå. Där är få naturliga saker som funkar bra som försvar mot snabba anfall... rustning till viss del, men specielt någon med sköld har störst chans att vinna över någon som använder snabba anfall som sin huvud typ. Men även där så tenderar snabba anfall vara en av de bästa sätten att motverka efekten av en sköld.

Gillar att Eon alltid har representerat sköldar på ett bra sätt... att de är en bra ide t.ex... XD Svärd och sköld, med tung rustning på det, har ju alltid varit min favorit kombo... så det är roligt när min fix ide med det (eller delar av det) belönas på något sätt. :D

z33r0x

Veteran
Okej jag har bara fått lära mig via nätet hur de fungera. Väntar fortfarande på Eon IV boken :D väntat 10 dagar nu o de e jobbigt. Men glad man blev att vanliga handlingar inte kosta utmattning. Tack för alla svaren.