Nu var det ett bra tag sedan jag första gången bekantade mig med Eons värld och köpte de första grundläggande modulerna. Glad i hågen gick jag hem för att sätta mig in i världen. Genast insåg jag vilka oändliga möjligheter Eonvärlden erbjöd och hur mycket man kunde göra som rimmar bra överens med mina pretentioner. Nåväl, några dagar senare demonstrerade jag Eon för två rollspelande bekanta och fick nästan en utskällning för att jag köpt spelet. Fick i en lång predikan höra att reglerna var alldeles för komplicerade, att konstruktörerna var idioter och att jag minsann hade kastat en massa pengar i sjön. Till en början tog jag inte någon speciell notis om kritiken som polarna hade levererat, men efter att ha varit spelledare ett tag så har jag nu insett att den grundläggande kritiken mot Eons regelsystem faktiskt är berättigad. Det är alldeles för många tärningar i omlopp, och man kan ju verkligen fråga sig om Eon framför allt är till för tärningsfetischister och endast i andra hand för de som tycker själva rollspelsvärlden är cool. Jag har gång på gång blivit föreslagen att helt skippa de obegränsade tärningsslagen till fördel för en enkel T20. Jag har dragit mig för det, men så småningom insett att det tål att prövas. Frågan är nu denna: Finns det ett utvecklat system för hur man omvandlar Eons obegränsade slag till ett T20-system likt det som finns i t ex DoD vad det gäller färdighetsslag? Om det inte finns, så är det väl ingen katastrof. Då är det väl helt enkelt upp till spl att i samråd med rp modifiera de befintliga färdighetsvärderna på rp-formulären i nödvändiga fall och köra på som vanligt, fast med T20 i stället.