Nekromanti Eon musik

Demolas

Veteran
Ett tips till dom som vill ha musik till sitt eon kan jag rekomendera The Lord of the rings soundtracket.

Magnus L

Hero
ja, den funkar mycket bra till Eon, men även till alla andra rollspel, vi har haft den till både Eon, DoD och N2....speciellt "The Bridge of Khazad-Dûm" och "The council of Elrond".

Nått annat man kan lyssna på är Axel Rudi Pell.

Steeltoe

Veteran
Något jag tänkte prova att spela är musik från tiden 1200-1500 den är mer stämningsskapande än spänningsskapande. Någon som provat detta? Jag har någon skiva men tips mottages tacksamt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nått annat man kan lyssna på är Axel Rudi Pell. "

Qué? Vem/vilka är de?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Någon som vill ha något lite mindre mainstream kan knata sig ner till er lokala välsorterade musik affär och inhandla allmänt album av gruppen "Dead can Dance".

Duddmannen

Hero
Alte Musik

Detta är ju en rätt stor tidsperiod så man får vara beredd på att ganska mycket av det man hittar är astråkigt. Huvuddelen av musiken som finns kvar idag är ju kyrklig musik och det är väl ok, men det är alltid roligare om man kan få tag på "vanlig" musik också.

Jag har haft turen att få tag på några guldkorn med gruppen Oxford Camerata. De har ibland koncentrerat sig på rent religiös musik men med lite tur kan du hitta skivan Medieval Carols (Naxos - Alte Musik/Early Music). Den är förbaskat bra!

Flash Back

Warrior
Jag vill inte rekommendera LoTR till Eon, då den är alldeles för fylld av teman, så man kommer ur spelet istället för in i det. Detta är min personliga uppfattning, och andra kanske inte bryr sig om det.

Däremot vill jag rekommendera soundtracket till 1492, av Vangelis. Passar mycket bra, framförallt vid kuster, på havet och i religiösa sammanhang.

Nero_UBBT

Warrior
Ja absolut!

1492 är ett mycket bra soundtrack för sådant. Spåret Eternity är ju nästan helt perfekt för en hamn eftersom de använder nåt instrument så att man får känslan av att måsar skriar långt i bakgrunden. Jag fick en idé till ett äventyr bara av att lyssna på det soundtracket.

Steeltoe

Veteran
Re: Alte Musik

W. kan vara svåra att hitta i sverige och jag har inte hittat någon bra hemsida till dem, men jag rekomenderar dem varmt till den som söker bra medeltida musik. http://www.wolgemut.com/ är inte färdig än. De håller till i Tyskland Berlin är basen tror jag och de spelar på Tyska medeltidsmarknader, har varit på medeltidsveckan i Visby samt en del i USA. Om ni vill komma i kontakt med dem testa info@wolgemut.com ber om ursäkt för felstavningen i det förra medelandet. http://images.pennsic.net/2001/videos/wolg.mpg
http://images.pennsic.net/2001/videos/wolg_drum.mpg

Steeltoe

Veteran
Klassisk musik givetvis, det enda problemet jag ser med den är att det kan skifta ganska mycket mellan de olika styckena på en skiva i fråga om tempo och intensitet. Då jag föredrar musik som kan ligga som generell bakgrund tycker jag själv att stycken som är ganska lika i sin karraktär passar bäst.

Tex Bachs 6 Cellosviter. Jag kan rekomendera Mischa Maiskys tolkning på Deutsche Gramophon.

En annan klassiker är Carmina Burana, vissa gotiska kyrkokörer etc. Men de kanske börjar bli uttjatade.

Naug

Veteran
Oj oj! Kan man ha mer rätt än så? Har du någonsin testat The Brige Of Khazad-Dûm till ett fältslag någon gång? Vilken stämning. Tidigare hade jag inte testat spela med musik men när jag gjorde det så gick jag o köpe jag LoR skivan direkt

Flash Back

Warrior
Om man gillar fantasy-metal, ja. Eller att använda det rättare sagt. Det verkar finnas en ganska distinkt gräns där: Antingen använder man det inte alls (personligen tycker jag inte att det passar), eller så använder man det hela tiden. Men det finns antagligen undantag.

Mr SL

Warrior
dana dragomir är skön att lydsna på då man är i skogmark!!

lord of the rings får man rysningar av och minnen från filmen. så jag tycker inte att man ska förstöra kännslan i den/images/icons/devil.gif

Blasphemy

Swashbuckler
Det hela beror väl på vilken stämning man vill få fram. Nackdelen med LotR soundtracket är att det är alltför dynamiskt. Om rollpersonerna sitter på ett världshuset så är låten "Bridge of Khazad-Dhûm" helt fel. Likaså är det helt fel med "May it be" av enya under en blodig batalj.

En idé är att samla ihop melodier av ungefär samma tonarter och antingen bränna en skiva eller spela in på ett band. Typ ett band för normalt spelande, resande och liknande. Ett band för mer skräckmusik. Samt ett för strid.

Filmusiken till Serien Herkules eller Xena är faktiskt riktigt bra och ofta kan man hitta dem ganska billiga. Sedan om man gillar Metal som bakgrundsmusik (oftast passar det bra till strider och liknande) så är Summoning bara ett måste. Pompös och monoton BlackMetal musik som är helt underbart skön att ha i bakgrunden. Till Strider är inte Bal Sagoth eller Bolth Thrower fel heller...