Nekromanti Eon -namnet halv[SPOILER]

På omslaget till L&H står det att man i boken ska få reda på varför Eon heter Eon. Jag har inte hittat det men har en aning om att det kan ha en koppling till Aeon och Eo. Stämmer detta?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Arvid

Warrior
Varför.. [spoiler]

..skriva skriver man en så avslöjande rubrik? Jag blir faktist riktigt irriterad då folk inte kan tänka efter lite. Väldigt dåligt!

Ezping Orm

Hero
Re: Varför.. [spoiler]

Vad är det som är så avslöjande?? Om man inte har läst Legender & Hemligheter så lär man knappast förstå något av det Sereg skrev som rubrik!

Arvid

Warrior
Re: Därför...[spoiler]

"Om man inte har läst Legender & Hemligheter så lär man knappast förstå något av det Sereg skrev som rubrik!"

..nej men om man någon gång spelat äventyr där man antar att någonting händer i Mundana och man sedan läser orden eonerna och mörkret.. eller snarare ordet mörkret. Man kan lätt få aningar om vad som menas med just det.

Lontryuin

Veteran

Eller också tror man att det handlar om den stora ondskan, eller något liknande... Det var vad jag trodde första gången jag såg rubriken på det kapitlet.

Arvid

Warrior

"Eller också tror man att det handlar om den stora ondskan, eller något liknande... Det var vad jag trodde första gången jag såg rubriken på det kapitlet."

Precis vad jag syftade på. En gång råkade en av mina spelare läsa ordet "mörkret" i något inlägg där en oförsiktig typ "glömt" skriva spoiler. Han fråga sedan mig om det, turligt nog lyckades jag prata bort det mesta av det men ändå.. Genom att läsa ett ord, just ordet mörkret dessutom, misstänkte han vad det handlade om.

Lontryuin

Veteran

Fast det betyder bara att man antar att det finns någonting stort och ont inte att man vet vad det handlar om, no? Spelarna borde dessutom kunna bortse från det när de spelar sina roller...

Arvid

Warrior

"Fast det betyder bara att man antar att det finns någonting stort och ont inte att man vet vad det handlar om, no?"

Ett antagande på gränsen till vetande. Det förstör i alla fall förvåningen över att finna något medan man spelar, som tyder på ett mörker.

"Spelarna borde dessutom kunna bortse från det när de spelar sina roller... "

Det där är ett riktigt störande och dumt argument. Visst kan spelarna bortse från det när de spelar i den mån att de inte "spelar som att de vet" någonting. Det är inte det, som det handlar om. Det är snarare om spelarens personliga del.. svårt att förklara slänger fram ett exempel.
1. Vi säger att en spelare redan läst igenom äventyret som skall spelas. Spelaren kan fortfarande spela som om han inte vet något men blir äventyret lika roligt att spela? Nej.
2. En spelare har råkat få veta att deras uppdragsgivare i själva verket lurar dem (märk spelare inte rollperson). Han kan dock spela sin rollperson som om han inte vet något. Sen blir de plötsligt förråda, det går upp för dem att uppdragsgivaren står där med inkvisatörsmärken på sig. Blir det lika roligt för spelaren som redan vet? Nej.

litleme

Warrior

genom att bara diskutera ordet " mörker" så har ni nog väkt bra många mers nyfikenhet än vad seregs rubrit gjorde ....... fy schäms

Arvid

Warrior

"genom att bara diskutera ordet " mörker" så har ni nog väkt bra många mers nyfikenhet än vad seregs rubrit gjorde ....... fy schäms"

Eftersom inlägget är märkt med spoiler är det väl ingen fara. Ingen kan ju se att vi disskuterar ordet mörkret bara genom att läsa rubrikerna. Själv skulle jag tro att det är den första rubriken som disskuteras.