Nekromanti EON newbies

Sum_3

Veteran
Jag och ett gäng kompisar har bestämt oss för att börja spela EON, 4 av oss har spelat mer eller mindre rollspel, och det jag undrar är vilka böcker man ska börja med? De böcker vi är säkra på är Spelledare och RPboken, och Magi och Mystik. Det enda vi behöver är ett äventyr. Vi har funderat på Jarla, är det okej för 5 nygjorda RP? Ska man ta en modul om geografin och ta ett äventyr från nätet eller ett renodlat äventyr? Jag ska till Stockholm i helgen, så snabba svar uppskattas.

Ceram

Hero
Grundböckerna är givna som du skriver. Mystik och magi är jobbig att läsa innan du kan resten av reglerna så läs hellre områdesbeskrivningar. Asharien & Soldarn eller Consaber, de flesta internetäventyren utspelar sig i Asharia så den rekomenderar jag. Nu vet jag inte alls vad ni vill ha för stil på spelandet eller hur mycket pengar ni vill lägga ut från början men men...

Äventyr finns på internet som duger alldeles utmärkt. Om du vill kan jag länka till några jag gillar.

Mitt startkitt.

-Grundböckerna.
-Asharien & Soldarn
-Internetäventyr

/Ceram, tycker det verkar bra...

Jaggernaut

Hero
Länkat var det här

Tja eftersom det varit ett ämne som medförde en del diskussion helt nyligen (ganska iallafall) så länkar jag den tråden här .

Jaggernaut som gärna låter andra länka åt honom men hatar att söka på forumet, då skapar han hellre ett nytt inlägg :gremgrin:

Ingtar

Veteran
Äventyr...

Själv så tycker jag att ni ska börja med att spela REGNSYND, det är ett jekligt bra äventyr att börja med och presentera spelarna för världen.

Jarla är också ett ganska bra äventyr men det är inget äventyr som JAG tycker att man ska börja med.

Geografic Mundana är också en VÄLDIGT bra bok att börja med.

Ezping Orm

Hero
Till skillnad från Ceram så tycker jag att de eonäventyr som finns på nätet är ganska värdelösa. Kan däremot rekomendera Regnsynd (för ett lite kortare äventyr) eller De fördömdas sista hopp.

//Jonatan

lijat

Swordsman
Mystik och magi är jobbig att läsa innan du kan resten av reglerna så läs hellre områdesbeskrivningar.
Jag håller med om att mystik och magi kan vara tung att läsa men anser också att det mer eller mindre är den boken som ger eon dess speciella karaktär (den vetenskapliga magin) så jag annser att det är den viktigaste boken efter grundböckerna (före eon 3 kom ut var geografica viktigare)

Ceram

Hero
internetäventyr

Till skillnad från Ceram så tycker jag att de eonäventyr som finns på nätet är ganska värdelösa. Kan däremot rekomendera Regnsynd (för ett lite kortare äventyr) eller De fördömdas sista hopp.
Om man ska dömma alla eonäventyr på nätet samtidigt så blir de ganska värdelösa. Men det finns så pass många som inte är värdelösa att jag tycker man kan träna upp sig lite på dem. Dessutom tycker iallafall jag att det är roligt att modifiera äventyren så att de passar rollpersonerna och min mundanabild.

/Ceram, äventyrens vän...

Gastono

Hero
Regnsynd är som gjord för att börja med (kanske därför den följde med i EON II boxen) så den är jättebra.

Om du spelar EON III så finns det ganska mycket områdesbeskrivningar inkl. ras beskrivningar och sånt men.

Mystik och magi är mycket komplicerad att dra sig igenom och för att förstå allting så måste du läsa många stycken både två och tre ggr antagligen.
Men när man förstår den så ger den en mycket djup och unik insikt i Mundanas magi och även lite utanför det... :gremgrin:

Emil

Hero
Jag har aldrig gillat Jarla-äventyret. Det är krystat och ganska omotiverande. Men det finns säkert andra som ser annorlunda på saken.

Regnsynd är väl sådär, men det har också vissa inledande problem med att knyta rollpersonerna till berättelsen.

Övriga köpeäventyr har jag inte spelat. Men andra verkar tycka de är bättre.

Om ni bara vill testa att spela Eon vill jag rekommendera mitt eget konventsäventyr, Slaget vid Röda floden, som går att ladda ner på webbsidan Eon SE. Det är skapat för visa på vardagskänslan som åtminstone finns i de äldra upplagorna av Eon. Dessutom kan man prova systemet innan man gör klart sina egna rollpersoner.

När det gäller moduler så rekommenderar jag Geografica Mundana. Denna är tillsammans med regelböckerna det enda man egentligen behöver. I övrigt är det tycke och smak som avgör. De flesta modulerna är av någorlunda kvalitet, så vill man veta mer om krigare köper man Vapenmästare och vill man veta mer om magi köper man Mystik & Magi, osv...

/Emil

Marukusu

Hero
Min högst personliga åsikt...

Likt Ezping Orm så tycker jag generellt sett att internetäventyr är skit, jag har läst ett flertal och ytterst få av dessa var något att höja på ögonbrynen för.
Å andra sidan så har jag hittat en del äventyr på internet som haft en bra story men som bearbetats på ett sett som jag inte tycker om/inte passar in i mitt Mundana, men dessa har jag inte haft ork till att göra om och spelleda.
Ett äventyr som jag stött på under mina irrfärder på internet var helt mirakulöst bra, men jag har inte spellett det då jag misstänker att någon eller några i min spelgrupp varit framme med sina flottiga fingrar och tjyvläst äventyret (jäkligt irriterande då jag inte kan fråga dem ifall de verkligen har gjort det, för isåfall så kommer de garanterat att tjyvläsa't!). Det bör nämnas att samtliga av mina äventyr jag spellett utom två varit nästan helt improviserade.
Det första var ett überseriöst äventyr på mer än 20-A4 (för hand såklart) som utspelade sig i en borg i Khazimbergen, men då spelgruppen var så jävla dum i huvudet (de dödade två viktiga goodguy-SLP och försökte döda flera andra helt oprovocerat - eller så var det för att tjejen ifråga var MUF-are medens jag som alla vet är kommunist, i vilket fall så hade det inget med rollspelandet att göra...). Jag blåste av det för att rädda det som räddas kunde och äventyret har legat i malpåse sedan dess (säkert 2-3 år nu).

Det andra var Jarla. Inte heller där gick det som planerat då spelarna helst ville mucka gräl och bränna ner hus (helt oprovocerat den här gången). Det misstaget gör jag ALDRIG om.

Så jag rekommenderar alltså egenkomponerade, improvisationsvänliga äventyr framför köpta äventyr och äventyr från internet. Men det är ju jag det...

MVH
Danne, rollspelskåt

Ceram

Hero
Ta aldrig spelarråd...[ANT]

av Danne. Hans spelargrupp är ond och förstörande...

/Ceram, har aldrig spellett någon som har ens närmat sig dessa nivåer i spelförstörelse...

Rygar

Veteran
Jaså? [OT][ANT]

Du vet väldigt mycket för att veta så lite min käre Ceram :gremtongue:

/Rygar, ond och förstörande

Ceram

Hero
kom on [OT]

Du vet väldigt mycket för att veta så lite min käre Ceram
det är ju inte första gången han skriver liknande beklagandeinlägg och då tyckte jag mig kunna skriva ett sådant svar. Inte 100 % seriöst men det verkar det ju som du fattade med tanke på din :gremtongue:smiley.

/Ceram, är aldrig begriplig...

Praetori

Warrior
Ondska föder ondska.

Rp som dödar oprovocerat blir ofta provokativt dödade, gärna av ngt nesligt som ett gäng gûrder eller ilskna bönder, eller varför inte pesten?

Emil

Hero
Problemet med andras äventyr...

Du sätter fingret på det vanligaste problemet med äventyr som andra har skrivit, nämligen att de kanske inte passar läsarens spelgrupp. Ett äventyr som någon annan skrivit kan aldrig vara särskilt anpassat efter de aktuella rollpersonerna, och därför riskerar det inte kännas särskilt angeläget för de. Det gäller även många köpeäventyr.

I allmänhet tycker jag därför att man ska skapa sina egna äventyr. Självklart kan man hämta inspiration eller en plot från någon annan, men detaljerna bör spelledaren själv utforma så att berättelsen känns angelägen för rollpersonerna. Inget är tråkigare än ett äventyr som tvingar rollpersonerna att agera på ett visst sätt, vilket är symtomet för att berättelsen inte är anpassad efter dem.

Om man vill använda andras äventyr rakt av bör man sträva efter att leta upp gamla konventsäventyr, alltså äventyr som innehåller färdiga rollpersoner som är mer eller mindre insyltade i storyn.

/Emil

Jaggernaut

Hero
Tvingande äventyr eller spelledare (OT)

Inget är tråkigare än ett äventyr som tvingar rollpersonerna att agera på ett visst sätt, vilket är symtomet för att berättelsen inte är anpassad efter dem.

Det där har jag varit med om. Vi spelade ett äventyr vars namn hade något att göra med 'varg'. Helt plötsligt så blev för andra obetydliga saker stulna ur vår packning, dock betydliga för att vi skulle kunna komma vidare i äventyret på vårt sätt. Det hela slutade med att spelledaren sa 'nä ni gör inte så' och sedan berättade han vad vi gjorde och det hela blev mer som en högläsning.

Gissa om han fått höra om detta sedan dess :gremgrin:

Marukusu

Hero
Have you ever been in Hell, boy? [OT]

Well, I have. And it's not a pretty place.

"Hans spelargrupp är ond och förstörande..."

Någonsin tänkt tanken att det är i avskräckande syfte jag skriver alla dessa tjat-inlägg om hur jävla kass min spelgrupp är (och ja Rygar, du ÄR ond och förstörande!), dörfbäg?! :gremwink:

"Ceram, har aldrig spellett någon som har ens närmat sig dessa nivåer i spelförstörelse..."

Vilket du kan skatta dig jääävligt glad över. Jag är inte stolt över de som är med i min spelgrupp, även om jagsjälv inte är världens bästa rollspelare så tycker jag ändå att det är helt sjukt att ingen annan i spelgruppen tycker att vi är såpass überkassa som vi verkligen är (för det är vi).

MVH
Danne, börjar tycka att spelledarstolen är detsamma som schavotten (men ändå ack så lockande...).