Nekromanti EON-program

Kena_UBBT

Veteran
Jag har funderat på arr göra ett rollpersonsgenererings program och jag undrar vad ni tycker och vad ni har för ideer om vad som ska vara med i detta program.

Solidin

Veteran
Det är underbart att du gör ett sådant./images/icons/laugh.gif

Familje slumpare måste de finnas för det är så nedrans jobbigt (kanske för att ja är lat) att slå fram far och mor föräldrar.

Duddmannen

Hero
EON-program!

Du måste absolut ha med möjligheten att KÖPA grundegenskaper för poäng. Ibland kan man också behöva slå enligt hjältemetoden (2T6+9). Kanske inte en livsviktig funktion för programmet, men i alla fall sådant som JAG tycker vore bra att ha med.

Möjlighet att själv bestämma Längd och Vikt. I grunden slår man ju 3T6 och lägger på TÅL och STY och modifierar efter kroppsbyggnad. Jag tycker alltid att det är bättre om spelaren får bestämma själv inom gränserna för sina stats och valet av ras. Du kan ju göra typ så att programmet visar inom vilka gränser personen kan välja längd och vikt med de nuvarande grundegenskaperna och ras, samt ett slumpvärde som programmet tagit fram om man är för lat för att bestämma själv.

Kommer inte på mer just nu, men jag återkommer.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Kompletta utrustningslistor ;-) [NT]

Japp. Och jag menade med smileyn att jag bara skämtade, för det är ett... stort... projekt.

Fast det hade varit bra, ingen tvekan om det /images/icons/smile.gif.

Zadrith

Hero
Snygga rollformulär

Att det kan producera ett snyggt rollformulär, annars känns det inte riktigt meningsfullt att använda det.

Kena_UBBT

Veteran
Re: Kompletta utrustningslistor ;-) [NT]

Aha
Skämtare där.
Jag missade smileyn.
Men igentligen är det inte så svårt. Det kan bara ta en liten stund att skriva ner allt men det är ju ingen omöjlighet

Krille

Super Moderator
Flexibilitet

En stor del av rollpersonsgenereringen modifieras om man skaffar modulerna. Det vore dumt att kräva att man måste ha alla moduler för att programmet ska vara användbart, och det vore lika dumt att låsa sig vid grundreglerna. Slutligen tycker jag att det är dumt att hårdkoda allting i programmet, eftersom man då måste släppa en ny version så fort det kommer en ny modul.

Därmed ser jag det nästan som ett krav att större delen av programmets data (bakgrundstabeller, yrken, attributmoddar, sekundära attributtabeller et cetera) finns i externa filer i lämpligt filformat (exempelvis XML) som kan laddas in när de behövs och slås på och av efter behov. Då behöver man bara skapa en "modulfil" när en ny modul kommer, man kan slå på och av modulerna efter önskemål, och man är inte begränsad till att man inte har en viss modul.

Kena_UBBT

Veteran
Re: Flexibilitet

Det är ungefär så jag tänkt. Om man kollar på de program som redan finns så kan man inte själv modifiera eller lägga till olika saker.

Jag hade tänkt mig att först skapa ett "skal" med till hörande moduler, tex yrken, magi osv

DAKRilla

Hero
Re: Snygga rollformulär

Det känns rätt så meningslöst att kunna skriva ut en karaktär vars värden man ändå inte kan ändra. Om det var så du tänkte alltså.

Zadrith

Hero
Re: Snygga rollformulär

Min erfarenhet av rp-genererings program säger mig att jag nästan enbart skulle använda det till att skapa SLP. Där av önskemålet om att få ut dem på vettiga formulär. När det gäller spelarnas rollpersoner håller jag med dig. Men ska man komma igång att spela snabbt är det nog ändå inte så dumt. När spelomgången sedan är avklarat kan man ju alltid föra över dem i lugna och ro.

WHaLe

Hero
Inte så svårt

Det är inte speciellt svårt att skapa textfiler som innehåller prislistorna, t.ex. så här:

<pris i silver> <vikt i kg> <namn>

med ny rad för varje föremål..

Sen skriver man en enkel funktion som läser in textfilerna och då kan man låta även ickeprogrammerare hjälpa till med arbetet..