Nekromanti EON redundant?

Mad_UBBT

Veteran
En titt på Neogames hemsida ger vid handen att EON-sviten ligger på knappt 2000 sidor, komplett. Då räknar jag inte med romanerna eller första upplagan av regelboken. Neogames säger att spelet är bakåtkompatibelt, och det stämmer säkert. Jag kan dock konstatera att vissa moduler (t.ex. Krigarens väg) innehåller "nyheter" som står att läsa i regelboken (andra upplagan). Inte så konstigt med tanke på att EON II publicerades efter Krigarens väg.

Jag upplever alltså att det är väldigt mycket upprepningar -- samma sak står att läsa i flera olika böcker. Det är säkert bra för de som bara vill ha en eller ett par moduler, men om man har allt blir det svårt att överblicka.

Ett större problem är att vissa produkter (t.ex. spelledarskärmen) verkar bygga på första upplagans regler. Rätta mig gärna om jag har fel. Självklart kan man som SL välja vilka regler man vill använda, men det skulle ändå vara intressant att veta vad som är de "senaste officiella reglerna". Det bästa vore om Neogames (eller någon annan) sammanställde en lista på regler som finns i mer än en modul, och vilka bitar som är inaktuella. Då skulle man slippa läsa exakt samma text om t.ex. stridskonster 15 gånger. Någon som känner sig manad?

- MAD

Emil

Hero
Du har rätt i vad du säger, men dessa upprepningar är i realiteten inget problem eftersom de håller på att försvinna.

De enda moduler som jag kan komma på innehåller samma material som andra moduler är Krigarens Väg och Mundana, och båda dessa böcker är slutsålda och kommer inte att nytryckas. Istället ersätts de av andra moduler, vilka inte lär innehålla upprepningar (annat än av sådant som fanns i de båda slutsålda modulerna).

Spelledarskärmen. Visst den innehåller det gamla skadesystemet, men det är fullt kompatibelt med det nya eftersom det nya bara är en förenklad version av det. Dessutom kan man enkelt komplettera spelledarskärmen på egen hand genom att skriva ut de nya skadetabellerna från nätet - tre sidor med tabeller skulle ändå inte fått plats på själva skärmen.

/Emil

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Kanske inte exakt vad du är ute efter, och du kanske redan känner till den, men här kommer den officiella erratan från NeoGames.

Annars kan jag bara råda dig att sätta dig ner och läsa/skumma igenom böckerna för det rena nöjets skull. Det har jag gjort och jag har den mesta informationen från böckerna i bakhuvet. Jag kan inte böcker exakt, men om någonting kommer på fråga så vet jag vart jag ska titta upp det.

Jimmy

The One Ringkvist
Re: EON men D&D då?

Kan någon göra det till D&D åt mig ;)

Jag är nyfiken gul, men vågar inte ens titta åt böckernas håll i spelbutiken. Vet liksom inte var man ska börja...

Jag håller mig till min svenska röda box...

Å gållande EON: Sånt är omöjligt att det inträffar. Gör som de gode här ovan säger, håll räkningen från och med nu istället.

Mad_UBBT

Veteran
Tack för ditt svar. Du har säkert rätt i att det inte är så mycket inkonsekvens och upprepningar i praktiken, det är snarare en känsla av var-ska-jag-börja-någonstans när jag sitter framför mina 2000 sidor. Kommer själv ihåg hur Drakar och Demoner svällde över alla breddar, och med det i bakhuvudet är EON riktigt föredömligt.

En konkret fråga: Mundana ska alltså ersättas av Atlasboxen, och i viss mån breddas med modulen om det Jargiska Kejsardömet. Men hur är det egentligen med Krigarens väg? Kan man säga att allt viktigt redan finns i EON II, och att resten kommer i modulen om Riddaren? Och sedan kan man göra sig av med Mundana och Krigarens väg?

- MAD

Emil

Hero
Tack för ditt svar. Du har säkert rätt i att det inte är så mycket inkonsekvens och upprepningar i praktiken, det är snarare en känsla av var-ska-jag-börja-någonstans när jag sitter framför mina 2000 sidor. Kommer själv ihåg hur Drakar och Demoner svällde över alla breddar, och med det i bakhuvudet är EON riktigt föredömligt.

Har du köpt allt på en gång? Det känns som en stor satsning! Jag skulle råda dig att börja läsa Mundana och kolla igenom regelboken. Dessa ger dig en komplett iblick i spelet. Sedan kan du läsa mer om det som intresserar dig mest.

En konkret fråga: Mundana ska alltså ersättas av Atlasboxen, och i viss mån breddas med modulen om det Jargiska Kejsardömet. Men hur är det egentligen med Krigarens väg? Kan man säga att allt viktigt redan finns i EON II, och att resten kommer i modulen om Riddaren? Och sedan kan man göra sig av med Mundana och Krigarens väg?

Så som jag förstått det så kommer Mundana ersättas till fullo av Atlas-boxen. Däremot så lär inte Krigarens Väg ersättas helt av Riddaren - tror inte att fältslagsregler och kompletta regler för stridskonster passar i den modulen.

Angående göra sig av med: Det finns ingen som tvingar dig att köpa varken Atlasen eller Riddaren. Jag har sagt många gånger att Eon blir ett komplett rollspel genom Regelboken och Mundana-boken. Allt därutöver är visserligen trevligt, men inte livsnödvändigt.

/Emil

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: EON men D&D då?

D&D? Enkelt.

Du börjar med Player's Handbook, som har allt du behöver för att börja spela.

Du kompletterar med Dungeon Masters Handbook som har en del alternativa regler, magi, skatter, äventyrsmakartips, världsbyggartips och reglerna för erfarenhet.

Du skaffar Monster Manual om du vill skicka massa färdiggjorda monster på dina spelare.

Du köper Forgotten Realms om du vill ha den värld som får mest stöd från bolaget.

Du köper Greyhawk om du vill ha grunden och göra resten själv.

Har du fler frågor så hör av dig.