Nekromanti EON Relativt hårdmoddad version av Kingmaker

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Eftersom fästmön spelar, och jag därför inte kan andas ut genom henne, så blir det här jag skriver om vår kampanj. Niklas, Emma, Markus - jag vet att åtminstone en av er är här, det är spoiler för er del. Låt bli.

Jag har fört över äventyret kingmaker i min (alv-, dvärg- och tirakfria) mundanaversion, till ett område öster om ebhron, vilket folk vill kolonisera. Tidslinjen är lite förskjuten, och företeelser ligger alltifrån 1400-1750, med många antika inslag, och starka inspirationer från centralasien och indien. Området som skall koloniseras heter Jaquips (grönbälte, översatt till armeniskan), och befolkas av tre grupper: dels ebhroniter, som lever i städerna, dels gandarer (en livlig mix av Azteker och Ashanti, med goda bitar japan inmixade, framförallt estetiskt och teknologiskt), och slutligen Bhil, vila är ett creolfolk utdrivna från sina boplatser i söder av Coson (ett annat hittepåfolk). Bhil är en blandning av creolkulturen i caribien, det vi vet om hettiterna, respektive om Thailändarna under mötet med europerna.

Kolonialmakterna är i första hand Consaber, handelsimperiet Therne och Melorion, även om många andra stater försöker sända egna expiditioner. Jag fyller i vidare omkring mitt mundana när det blir relevant.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Rollpersoner

Min misstanke är att de flesta rollpersonerna kommer att dö under kampanjen, men denna har jag hållit tyst om. De är väldigt välgjorda - mina komplimanger till spelarna. I den nuvarande (första) generationen, utgör de:

* Shahnaz Satica Xantravius, en piratdrottning av Conankaraktär, tillhörig en synnerligen illa omtyckt del av ätten Satica Xantravius, en av Trax (ersättningen för Tiraker) förnämare familjer i Rhungalariområdet. Hon ser kolonisationsexpiditionen som ett sätt att dra sig tillbaka från piratlivet: även om jagande av infödingar och diplomati i främmande länder är svårt, så är det knappast lika svårt som att administrera halvanarkistiska trax, till att fungera som en piratflotta. Att hon dessutom har åtta levande barn att oroa sig över (varav de flesta visserligen är utflugna), gör att hon är destå mer intresserad av att hitta en boplats dit dessa kan retirera i trygghet.

* Uther Mastravius Deluvien, en sabrisk ädling som är stark som en häst, och synnerligen slug; personlighetsmässigt verkar han likna generalen-frihetshjälten Thomas-Alexandre Dumas. Uthers stora trauma i livet är att hans familj förrådde Consaber under det "pereinska frihetskriget" (vilket i vår version snarare var en uppgörelse om vilken löjligt mäktig adelsätt skulle dominera över Rhung-Alariområdet; slutskedet, där Mastravius Negaid slog ut Mastravius Deluvien, innebär att Consaber effektivt sätt kontrollerar thalamurs östkust). Uther tror inte att familjen kan återta sin position som medtävlare om tronerna i det forna Coloniska imperiet under denna generation, och tänker därför att han skall blidka kung Constantin genom att skaffa honom en lönsam handelskoloni, varefter han skall använda gunsten för att återlösa familjemakten.

* Ignat Otaryan. Ignat är ett lalastiskt universalgeni, som under universitetsåren insåg att det roligaste som finns är att leka med kemi, och att manipulation och social interaktion gick att sätta ur spel genom att agera i enlighet med mentala flowcharts. Efter studierna vid An-thalamurs akademi, där han tog doktorshattar i allt ifrån juridik till geneologi/heraldik/politik och kemi, så begav han sig till handelsimperiet Therne, som då (för kring fem år sedan) stod inför en politisk implotion. Denna kulminerade i ett blodigt revolutionsförsök för ett år sedan, initierat ifrån parlamentets och konungens broders sida, och en republik som överlevde hela fem månader, kom rojalisterna åter till makten. Eftersom Ignat hade ritat krigsmaskiner åt republiken, och fungerat som adhoc-domare, så insåg han att det fanns goda skäl att lämna öriket. Shahnaz låg i hamn för en sista försäljning av slavar, och hyrde Ignat och hans 20 närmaste män (de flesta ingeniörer och ad-hocsoldater) att följa henne i kolonisationsförsöket.

* Darshana, gandarisk arvprästinna, är den fjärde rollpersonen. Gandarerna har en polyteistisk religion som bygger på att gudarna offrar av sin egen livskraft för att förhindra att mundana sugs in i andevärldens djupaste hörn, kaos och skugglandet. De behöver därför stadiga blodstransfusioner. Resultatet av detta synsätt är veckobaserade människooffer, samt blomsterkrig varannann månad, där aggressionsparten är en kultgrupp (detta innebär att varje kultgrupp organiserar in krigsexpidition en gång vart fjärde år, ungefär).

Som förtonåring fastnade Darshana i ett fientligt blomsterkrigståg, vilket i sin tur överfölls av slavhandlare. Dessa tänkte sälja lasten i Daan Hammal, men avbröts av det fartyg som Uther Deluvien då tjänstgjorde på. Darshana har bilden att Uther räddade hennes liv, och har därför tillbringat de sista tio åren med att tjäna honom i försök efter försök att bli kvitt sina skuldkänslor, allt medan hon praktiserade sin egen religion, enligt det sätt hon mindes den. Detta innebär i praktiken att hon har mördat minst en inidvid varannan månad, sedan hon var 13, skurit ut deras hjärtan, bränt desamma, målat kroppen med heliga tecken ritade i dess eget blod, varefter hon har förtärt delar av resterna av hjärtat. Undertiden har hon hunnit bli baronessa, efter en politisk rättegång då hon anklagades för att ha stört en duell, men vann, och har hunnit utveckla en bastant avsky för den civiliserade världen och alla dess företrädare. Darshanas mål med att återvända till hemlandet, är att ta kontroll över den egna stammen, mörda (och offra) alla individer av den stam som var ärkefienderna när hon blev bortrövad, och i övrigt se till att de civiliserade skriver på avtal som förbinder dem att inte bebygga hennes stams län. Hur hon kommer att utvecklas, när hon konfronteras med mer av sin egen kultur, är en öppen fråga. Efter alla år i den civilserade värld som för henne verkar vansinnig, har hon utvecklat ett lätt autistiskt beteendemönster, vilket hämmar hennes nuvarande allmänna aktivitetsnivå.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Session 1.

Uther Deluvien : UD
Ignat Otaryan : IO
Shadhaz Xantravius : SX
Darshana : D


Scenen står i Arasape, den sista utposten för civilisationen innan Nadistutidalen börjar, och den inofficiella gränsen mot Jaquips.

Rollpersonerna har varit i staden under nästan fyra månader, inackorderaade hos adelshuset Polad, detta eftersom staden ville att de skulle skriva på vissa försäkringar innan de tilläts lämna orten.

De lärde känna varandra på plats: Shahnaz hade hyrt Ignat, och tagit sig till staden med en intension att bluffa sig till rätt att kolonisera, med hjälp av sitt fina efternamn, och sin uppenbara bekantskap med många civiliserade högdjur; tre veckor senare anländer Uther med Darshana i släptåg - han hade lyckats smuggla in ett kolonialfribrev i konungens signeras-hög en morgon, men visste att historien inte skulle hålla för granskning, eftersom han trots allt var konungens formelle fiende för bara en sex år sedan. Uther och Shahnaz slog sig ihop, under Shahnaz devis (eftersom Uther, i egenskap av sabriskt juristutbildad, då vet att han inte är formellt bunden av vad hon skriver på, eftersom han inte är hennes formella underordnade).

Staden de kom till, Arasape, är en väldigt obehaglig stad, som är baserat på 17-1800talets bombay, fast förlagt till en bergig flodhamn. Nästan alla beslut fattas av ett råd av rika köpmän och kvasiadelsmän (signorian), vilka möts i ett kontorskomplex på den bergkam som reser sig, mitt i floden, och som kallas Asalet Ada av lokalbefolkningen.

Det dokument de tvingades signera var en försäkran om lojalitet, en carte-blanche ickeaggressionspakt visavi de andra kolonierna och visavi Arasape, samt vissa allmänna hövlighetsregler. Samma dokument tvingar de alla att signera, sedan staden tröttnade på att kolonialexpiditionerna dog som flugor. Arasape ser gärna att de civiliserade kolonier som överlever sänder representanter för att bevittna nya signaturer, och för att förnya de egna. Detta gör de flesta, om än bara för nöjet att träffa andra civilserade människor.

1. Utanför Signorian. Regnar, skymning. Härold drar sig fram, och kallar in sällskapet. Myller av kolonister. UD (djupt om än odramatiskt daaktrogen individ) samtalar med Alice Randarrian, Spiritus colonin, vilket är en expidition som anlände för omkring tre år sedan, skickade av en moderat faktion inom jargiska kyrkan.

2. Precenteras för olika element av signorian. UD och IO hamnar i samtal med Nesca (ledaren för Qilnic, den etniska och förtryckta minoritet som dessutom utgör stadens stadsvakt) omkring ordonans. D går omkring och matar sin falk, och är allmänt illa sedd eftersom djur vanligtvis inte tillåts inom Signorians väggar. UD:s och IO:s uppmärksamhet påkallas kring detta, eftersom hon antas vara någon av dessas egendom. UD beskriver henne som "i träning", och falken som "ett sabriskt adelsbevis" för att desarmera situationen, och menar att det är imponerande nog att han fått henne att lämna sina tama jaguarer utanför mötet.

3. Ett mindre gräl utbryter mellan Benham Musa och Elsin Hakim (gustav vasa, respektive il magnifico, företrädare för de två största husen i signorian). Zareen Haqim (elsins storasyster, och frimodig äventyrerska i egen rätt) försöker medla.
SX, som känner samtliga efter fyra månaders frotterande bland stadens mäktiga, bryter in och förolämpar både Benham Musa och Elsin, genom att mena att det är deras könsorgan som orsakar konflikten. Benham stormar iväg, Elsin tar situationen bättre, och skämtar bort det.

4. UD känner igen sin ohängde kusin, Neer Deluvien, samtalar med denne. Neer är den rättmätige Coloniske kejsaren, och tänker sätta upp ett exilhov i en egen koloni, dit sabrier och thalasker som är missnöjda med sakernas tillstånd kan fly. Förhoppningsvis skall de bli många nog att ta revanch för nesan i "frihetskriget".
Samtalet blir avbrutet av Gadive Colas Feves, den sabriske ambassadören, som anklagar dem för implicit förräderi. Han utmanar efter en hetsig ordväxling UD på duell; högljutt. På gandariskt maner samlas folket som närvarar i ring omkring dem, och börjar organisera vadslagning och hazardspel baserade på duellens utgång. Feves uppmanar folk att se hans sekreterare som hans lagliga efterträdare, om "landsförrädaren" (UD) till äventyrs skulle vinna.

5. Parallellt med detta fångas IO upp av Perdiccas Colas Dieste (en skolkamrat från Anthalamur, och en totaljock utan intresse för annat än sex och bågskytte), som för honom och SX till Stamatia Negestum (drottningen av Consabers lillasyster - orsakade skandal när hon flydde med sin damariske älskare (perdiccas bror), och gifte sig i främmande land. Stamatia är en oerhört stark och kommersiellt orienterad inidivd, som hanterar det mesta av det gemensamt startade handelshuset OVC - oleg vyapar cauci, döpt efter den förre ägaren till den utpost man använder som bas). Stamatia förklarar för SX och IO att hon vill ingå ett avtal med dem, som ger dem rätt att använda OVC:s resurser under sex månader, i utbyte mot totalt skydd från lokala "skatteindrivare" under samma tid.
Häromkring avbryts de av duellen, som bir till döds, med värjor. Perfekt slag UD tillåter honom att omedelbart ta Gadive av daga, genom en snabb stöt mot halsen. IO vinner pengar, vilka han satsat på kolonialbroderns vinst. Neer är nöjd, eftersom detta sätter hans kreatur (den sabriska ambassadens sekreterare) som ambassadör från landet.

6. D skär mitt på golvet ut hjärtat på den döende/nyligen döda ambassadören, vilket orsakar en scen; än mer eftersom hon därefter försöker lägga det i bålen. Hon fängslas av Qilnic. UD försöker ursäkta henne, men misslyckas. Hon släpas ut, och hamnar i en gruppfängelsehåla på andra sidan staden.

7. De övriga i sällskapet skriver (genom Shahnaz namnteckning) på kontraktet med OVC, efter att Stamatia förklarat att man vill hålla sig neutral visavi staden, men har ett problem med Chaharstammen. Detta är orsaken till att man hyr in colonialister istället för lokala förmågor. Stamatia är nöjd.
Siaset-Bazilic Polad, sällskapets värd under de senaste fyra månaderna (och Shahnaz casual-älskare eftersom hon inte har några attraktiva släktingar i området) möter upp, och lyckönskar UD till en väl genomförd duell. Därefter lyckönskar han generellt till resan.

8. Generellt sett noterar folk att Arasapes signorias hall har frusit i två konstalationer, kring husen Haqim respektive Musa. En mindre grupp samlas kring Xeyriy Oruc, en mindre adelsman, som slarvat bort större delen av familjens pengar. Sarangerel (en av Shahnaz slavar, och Ignats älskarinna) har ägnat kvällen åt att stjäla, medan Cosimin (en annan slav, en tidigare barbrawler och skicklig mafioso) har druckit i baren. Detta innebär att ingen av dem har samlat in information åt sällskapet, till Shahnaz förtret.

9. I fängelset har D blivit överfallen av en figur som förmodligen tänker våldta henne. Hon nedkämpar honom med möda, och med hjälp av en stor och sedemera blodig sten avrättar hon honom. Många av de andra deltagarna satsade pengar på saken, och är därför tämligen nöjda. D behåller stenen som ett slags talisman.

10. UD och IO vandrar gemensamt över till fängelset. Det är sent, de går förbi några av de större monumenten, och blir antastade av försäljare. De inser att Qilnic inte är lätta att muta. IO uttrycker sin allmänna avsky inför det han uppfattar som den slående bonnigheten hos Arasape.

11. UD och IO har en audiens med Urufo Kishin, som i utbyte mot Darshanas liv kräver två tjänster av UD. D tvättas och förs upp, och ger Urufo stenen hon hållit kvar, när han meddelar att det uppenbarligen var fel gandarflicka, och att han skall hitta en annan att avrätta innan gryningen. Urufo kastar ut stenen genom ett fönster, på en vaktpost för att se hur uppmärksamma dessa är; han är högljudt missnöjd med resultatet. Sällskapet återsamlas, och är i ljuset av Urufos sätt att hantera saken glada över Stamatias tidigare insisterande på att de reste redan nästkommande morgon.

12. Transporten till OVC. Floden. D etablerar att hon har kommit Malika (en av Shahnaz döttrar) nära under tiden. Zeke (Shahnaz kusin och vapenmästare) etableras som lat. Trummor indikerar konflikt mellan Visan och Kirad (två stammar i området), men detta förstår endast D, och hon håller det för sig själv.

13. Anländer till OVC. Agaton Dieste - Stamatias enstörige men skicklige make - kommer och hälsar, liksom daaknunnorna som man har anställt som roddare, samt lärarna till Agatons och stamatias två barn. En mindre konflikt mellan prelaten, Leon Xandros till Daakkyran och UD, till den sabriska daakyrkan. UD backar i ljuset av Leon Xandrus uppenbara fanatism.

14. UD och IO börjar planera för en belägring, framförallt baserat på skyttelinjer. UD konstruerar ett synnerligen hållbart men för hög skyttegång längs murens översida, för att staga upp den palissad som omger handelsstationen. Agaton klagar på förändringarna, mest för sakens skull. Palissaden finns för att förhindra björn och tiger att ta sig in, och är bara en och en halv manshöjd hög, och relativt gles; däremot är den välbyggd.

15. Under kvällen innan belägringen erbjuder sig SX att (i egenskap av formell prästinna bland trax) Välsigna trupperna. Leon Xandros, som redan är djupt provocerad av att folk är hedningar, hotar SX för att få henne att backa; han viftar med ett kortsvärd i ansiktet på henne. SX försöker slå honom utan vapen för att undvika en scen, men IO ingriper och skjuter svärdet av honom.
Leon tar detta som ett angepp, och attackerar IO med dolk. Han hugger honom i axeln, men träffar inte vidare bra. IO halshugger honom med sabel.

16. Efter skottet kommer folk utstormande. I en kortare, men brilliant, oration förklarar SX vad som hände, och lyckas lugna sällskapet, och till och med framställa rollpersonerna i ett fördelaktigt ljus. Detta neutraliserar, internt, det onda blod som väckts av Xandros’ död.

--- CUT ---


• Tid förfluten fem solnedgångar.
• Döda Gadive Colas Feves, Consabers ambassadör.
Namnlös Gandar.
Leon Xandrus, den lokale ledaren för den jargiska daakkyrkan.

Summa: 3 stycken, 2 namngivna, 1 statist.

• Romantik Inga egentliga romantiska utbyten.

• Relationer
Nesca, ordf Qilnic
Zareen Hakim, society adventuress
Elisn Hakim, en av regenterna i Arasape
Perdiccas Dieste, dropout
Stamatia Negestum, handelsmästarinna
Neer Deluvien,rättmätig kejsare
Siaset-Bazilic Polad
Xevrey Oruc, ledare ntral
Sarangerel, slav SX, mätress IO
Cosimin, SX slav.
Urufo Kishin, andreman Qilnic
Malika, dotter SX
Zeke, SX slav, vapenmästare och kusin.
Agaton Dieste, ägre OVC

• Diplomati
o Öppet förolämpat och alienerat Musa
o Alienerat de sabrier som stödde Feves
o Allierat sig med OVC, och därtill undvikt att alienera dem, när deras religiösa frontfigur togs av daga.
o Försiktig relaiton etablerad till Neer.
o Polad bekräftat i relationen till gruppen.
o Urufo Kishin har en anledning att hålla ett öga på gruppen – därmed också blårockarna i allmänhet.


• Konsekvenser
o Leon Xandros frånvaro spelar roll. Han hade framgångsrikt missionerat bland Gandarerna - dessa kommer att sakna sin ledare.
o Musa och Hakim ligger i konflikt
o Den nye sabriske ambassadören är en Deluvienlojlaist, och kommer att dölja det som Neer vill. Detta innebär att RP:s brev hem kommer att läsas.


• Utdelade XP Bas: 5 Extra perfekta slag: 3 var till IO, UD och SX.

Reflektioner:
• Det är tydligt att UD och IO har blivit goda vänner.
• D hade knappt någon fungerande screentime. Vad göra?
• Camon och Neer vill åt samma område. Båda har en lojalitet i spelgruppen (Camon är i en on-off-relation med IO; Neer är UD kusin). Varför inte använda detta för att spänna situationen mellan spelarna? - Will do.
• Leon Xandros hade flertalet följeslagare, även bland infödingarna. Låt oss spela på de reaktionerna.
• Kan relationen till blårockarna (qilnic) bli något som är värt att fokusera på?
• Shahnaz har en del tendenser att fungera som en tjur i en glasbutik. Bra, i allmänhet, men vilka är konsekvenserna?

Planer inför nästa session
• Visa upp dagligt liv på OVC, inklusive begravningen av Leon Xandrus. Tursamt nog har UD med sin egen daakpräst, upplockad på den sabriska missionen i Arasape:
o Agni Gajjar, lokal inföding, ättad av snickare/ingeniörer, baserad på prästen i Tosca. Kallar sig för Eberhard StVitome, sedan han döptes. Kommer att predika på gandariska.

• Vem skall undervisa ungarna i teologi, och världshistoria? Vilka roller kan integreras bland SX slavar?
• Skattebegären. Förhandling kring skydd. Vad mer? Hur reagerar folk på ordonans? Det är nytt bland Gandarerna. Detta är ett större anfall, och rollpersonernas första betydelsefulla konfrontation i äventyret propre.
GANDARER I OMRÅDET kommer att tro att det är trummor, vilket leder till flockande av representanter.

• Medhakstammen (den närmaste stammen, i norr, och den som D har ett problem med) har den illvilliga drottningen från Red sonja som ledarinna, och motsvarande fäste, vilket hållit sedan megalitisk tid (jämför Derinkuyu, antag kontinuerlig anvädning). Deras domän är 12 rutor stor. Hur hanterar man passage genom ett folk, när gruppens enda kontakt bland infödingarna ogillar den stam man vill passera genom?


ANDRA INDIVIDER PÅ OVC
o Tasia & Thanasis Colas Ulthari Tvillingarna till paret Negestum-Dieste. Brillianta. Förtonåringar. Konfrontativa. Idoga i sina studier.
o Paraskeve Pavlosung nunna/LC-magus kryotropi/alkemi. Lärarinna geografi, magi, läkekonst, idéhistoria, filosofi. Håller sig med ett hov av 9 novisnunnor, samt 3 fosterbarn. Nunnorna dubblerar som roddare.

o Petra Covos Moranxi lärarinna i adelsskap, fäktning och handel. Nte generationen Mande, syns i en lätt mörkare hudfärg.
 
Top