Nekromanti Eon romanen drakväktare som teater

Air Moon

Veteran
Hej, jag håller på att skriva om drakväktare, av Andreas Roman till teater... har fått rättigheter och allt/images/icons/doh.gif Och jag undrar om någon som har läst boken vet något som jag verkligen måste bara ha med... jag vill inte ha förslag som 50 alver eller så tack.../images/icons/grin.gif jaja, nu ska jag inte uppta er tid mer nu...

Targon

Hero
Konstig idé, enligt min mening. Man kan ju fråga sig till vilken nytta det är med att skriva om en skräpig fantasybok till en teaterpjäs. Varför inte göra samma sak, fast med en mycket bättre bok, exempelvis Saramagos Historien om Lissabons belägring eller någon novell av Márquez? Jag är djupt skeptisk, men det kanske inte var sådana här negativa synpunkter du ville höra. Strunt samma, nu har jag i alla fall sagt mitt.

Krille

Super Moderator
Nekulturnij [OT]

"Varför inte göra samma sak, fast med en mycket bättre bok, exempelvis Saramagos Historien om Lissabons belägring eller någon novell av Márquez? [snippeti] Strunt samma, nu har jag i alla fall sagt mitt."

Ursäkta min franska, men var inte det där tämligen snorkigt, snobbigt, elitistiskt och nedlåtande? Om det enda du har att säga är en massa skryt om hur mycket mer "kultiverad" du är så har jag faktiskt bara en sak att säga, och det sägs bäst på ryska: nekulturnij! Finkultur är aldrig god kultur om dess fanatiska anhängare inte har vett nog att lära sig lite hyfs!

<small>(Å Gud vad skönt det var att få häva ur sig det där...)</small>

Targon

Hero
Re: Nekulturnij [OT]

Ursäkta min franska, men var inte det där tämligen snorkigt, snobbigt, elitistiskt och nedlåtande?

Man kan inte vara rollspelare och på samma gång fanatisk anhängare av finkultur. Nästan alla av mina mest kära hobbies kan under inga som helst omständigheter placeras under något annat än just vanlig hederlig och bred popkultur. Så det där snacket om att jag skulle vara snorkig, snobbig, elitistisk och nedlåtande håller alltså inte. Möjligen kunde det låta så i inlägget, men det är bara resultatet av en uppriktig vilja att få folk att tänka sig för innan de kastar sig in i enligt min uppfattning onödiga uppgifter, såsom att försöka omvandla Andreas Romans romaner till teater. Det finns bättre saker man kan syssla med. Föreslagna författare nämndes inte av snorkighet utan blott av en medvetenhet om att det är verkligen bra prylar som ändå inte är särskilt svårtillgängliga. Dessutom skulle det IMHO verkligen vara kul att se de föreslagna verken omvandlade till just pjäser. Snorkig, elitistisk och finkulturbög? Nja, det får stå helt för dig i så fall. Jag känner emellertid absolut inte igen mig själv i den beskrivningen.

Air Moon

Veteran
Jag har inget problem med att du skickar ett sådant medelande, jag tackar och tar emot att någon tycket till över huvudtaget. Men som sagt smaken är som baken delad, och jag tycker om historien drakväktaren (speciellt efter att ha läst hela triologin). Sedan har man ju sina drömmar och bilder, och jag tror att den kan bli riktigt snygg och bra. Boken passar riktigt bra på en teater scen och kan bli flopp men likväl succé. Man vet inte förrens man testat. Och att sedan resultatet blir av annan frukt en själva jobbet spelar igentligen ingen större roll. Nu har jag inte läst dom böcker du pratar om men det låter som ganska svåra projekt (men som sagt jag vet inte).

Kritik frågor och förslag allt är välkommet!!

Krille

Super Moderator

"Man kan inte vara rollspelare och på samma gång fanatisk anhängare av finkultur."

Det går alldeles ypperligt.

"Så det där snacket om att jag skulle vara snorkig, snobbig, elitistisk och nedlåtande håller alltså inte. Möjligen kunde det låta så i inlägget"

Vilket är det enda jag har att gå efter. Jag känner inte dig privat, så det enda sättet att få ett intryck av dig är just genom dina inlägg.

Hur som helst så håller snacket alldeles ypperligt när man läser följande rader:

"enligt min uppfattning onödiga uppgifter, såsom att försöka omvandla Andreas Romans romaner till teater"
"Det finns bättre saker man kan syssla med."

Finns det bättre sätt att vara snorkig och nedlåtande på? Måhända att du inte känner igen dig i beskrivningen, men med risk för personangrepp...

Äh, glöm det. Ämnet är off topic i alla fall. Airmoon tycker att romanerna är kul, han tycker att teater är kul, dina favvo-författare har inte ett jota med Eon att göra, så personligen tycker jag att din åsikt inte räknas i det här fallet. Skräpförfattare eller inte - om något är kul så är dess existens i högsta grad berättigad, och det gäller även Andreas Roman och eventuella teaterpjäser baserad på dem.

Targon

Hero
Om du tror att det kan fungera och så länge du tycker det är kul så är det väl bara att pröva. För övrigt känner jag helt klart igen mig själv i det du skriver (annars hade jag nog inte yttrat mig i frågan överhuvudtaget). Har jag läst en bok som jag tycker är riktigt bra händer det ibland att jag lägger boken åt sidan, lutar mig tillbaka i soffan och fantiserar över hur boken hade sett ut som film och om det kanske till och med hade varit möjligt att själv omvandla boken till pjäs eller filmmanus. Det är verkligt trevliga små tankeexperiment. Men vad det gäller Drakväktare så ville jag endast få dig att tänka en gång till innan du på allvar kastar dig in i ett dyligt projekt, detta med motiveringen att det finns bättre böcker man kan omvandla till pjäser i stället. Kanske jag gjorde misstaget att exemplifiera med litteratur som inte på något vis kan betraktas som fantasy, varigenom inlägget, såsom Krille mycket riktigt påpekat, föll utanför vad som kan anses vara angeläget på forumet. Men poängen kvarstår: Tänk dig för innan du ger dig in i projektet och fundera på om det är meningsfullt. Det var bara ett tips i all välmening. Finner du projektet alltjämt fruktbart så är det bara att sätta igång. Inte mig emot.

Targon

Hero

Targon: "Man kan inte vara rollspelare och på samma gång fanatisk anhängare av finkultur."
Krille: "Det går alldeles ypperligt."

Ok, har ingenting emot att ändra uppfattning i frågan. Men det hade varit kul med åtminstone något exempel.

Finns det bättre sätt att vara snorkig och nedlåtande på? Måhända att du inte känner igen dig i beskrivningen, men med risk för personangrepp...
Ok, om det nu skulle vara snorkigt och nedlåtande att inte gilla Andreas Romans böcker och dessutom rekommendera sina medmänniskor att inte lägga tid på uppenbart skräp så okej då, då har du väl i det här fallet rätt. Men frågan är om jag just i nämda fall har någon anledning att skämmas för den saken skull. Nää, tror inte det. Jag står för att jag inte gillar Romans böcker och att jag rekommenderar läsning av annat i stället.

dina favvo-författare har inte ett jota med Eon att göra, så personligen tycker jag att din åsikt inte räknas i det här fallet.
Jag kan acceptera att du anser detta samtidigt som jag själv finner den inställningen djävligt trist. Det hela började ju med min omedelbara reaktion på en föreslagen omvandling av Andreas Romans böcker till teater. Och Romans böcker har ju uppenbarligen med Eon att göra. När jag sedan rekommenderar vederbörande att i stället syssla med någon annan bok, anser åtminstone inte jag att jag därmed har rört mig så långt bort från själva ursprungsfrågan att mitt inlägg plötsligt har mist all relevans. Fast om du tycker det så är det upp till dig.

Jag har sagt mitt i den här tråden. Vi ses i någon annan tråd.