Nekromanti Eon Saga

antorax

Swordsman
Det var på tal för ett tag sedan om en lättare version av Eons regelsystem, men med samma värld. Och då var det Sagas regler som var på tapeten, då de även har gjort Trudvang Saga (så detta kanske borde heta Mundana Saga..)

I vilket fall så blev jag rätt så nyfiken på det, kanske ska jag börja klura ihop det.

Men i vilket fall så skulle jag gärna vilja veta vad ni skulle vilja se i en Eon light version. Vad är viktigt att det finns med? Stridskonster? Tabeller? Tänk också på att det ska se ungefär ut som detta: http://www.sagagames.com/filer/regler/sagatrudvang.pdf

Botulf

Hero
hmm jag tror att det jag skulle vilja se i ett Saga Eon är konvertering av raser, magi (besvärjelserna konverterade till (Saga) och vapentabeller. Kanske bakgrundtabeller också men om man vill ha dessa borde man ju kunna använda de som finns i Eon.

Arfert

Facit
Konvertera raserna är inte så svårt, magin kanske är mer pyssel med. När det gäller vapentabeller kan man ju nästan använda de i Saga direkt, och lägga till de vapen som inte finns. I Saga så gör man ju inte så stor skillnad regelmässigt på varianter av liknade vapen. Om man vill ha bakgrundstabeller så kan man ju använda de i Eon rakt av... eller göra en förenklad variant.

Fienden

Hero
Det svåraste med hela detta är ju magin,
eftersom hela grejen med improviserad magi försvinner.
Annars tror jag inte att det skulle vara för mycket problem... TROR JAG.
Det där med grundegenskaper/raser kan bli lite pyssel också.

//Kraetyz, improvmagiker

Fienden

Hero
Men inte så väldigt detaljerad från vad jag minns.
(har inte boken längre, dock)

I Eon är den improviserade magin ganska så detaljerad.
Det jag minns från Sagas improvmagi var det att spelaren sade vad han ville göra,
och SL går med på/säger nej till det.

Visst, det är ett sjukt kul system, men det kan bli jobbigt för SL ibland. <.<

//Kraetyz, kanske har fel?

Arfert

Facit
Sagas improviserade magi är enkel, som du säger... för mindre, enklare typer av besvärjelser, inte stora grejer.

Fienden

Hero
Lite därför det blir svårt.
Har en extemporatör i en Eonkampanj.
Han kastar omkring AoE-blixtar med improviserad magi.
Det blir... Jobbigt att fixa i Saga.

Det här en kul ide, för jag gillar Saga. ^^

Botulf

Hero
Konverterade monster är också en grej man borde ha med. Det vore väl inte allt för krångligt? Eon har ju ganska generella fantasymonster men speciellt dom som är lite egna borde man försöka få med i en konvertering. Typ Jordbest, Hyggelmonster(jag älskar det namnet), Helmgastar, Mundanas troll osv....

Arfert

Facit
Tja, det går väl att fixa.. bara att bestämma ungefär hur mycket man kan skada/förändra/påverka.. och sedan sätta nån slags olika svårighetsgrad på det.

Botulf

Hero
Det enda man borde behöva till ett Saga Mundana vore Sagas grundregler plus Geografica Mundana(eller den äldre Mundana). Man kan ju även göra det möjligt för dom som vill att använda sig av bakgrundstabellerna i Eon grundregler som kompliment (jag gillar faktiskt dom tabellerna även om vissa anser dem vara hädelse mot karaktärsbyggande).

En hyfsat god genomgång av raserna.

Konverterade monster.

Kulturspecifika vapen och rustningar.

Ett icke sifferknutet system för karaktärsdragen ungefär såsmo i DoD Trudvang. Tänk istället för Generositet 14 så har man karaktärsdrag "Generös" (kanske redan finns inbygdt i Sagas regler dock med för- och nackdelar).

Konverterade besvärjelser och någon enkel anvisning(eller regelförtydligande) om improviserad magi.

Regler för shamanism.

Regler för cermoniell magi för prästers ritualer eller konverterade ritualer/cermonier till Sagas regler.

Lite världinformation såsom valutasystem och kulturella saker.

Förenklade regler för alkemi?

Om man vill krångla till det så kanske strdskonster skulle kunna läggas till men inte helt nödvändigt (detta vore överkurs men kanske).

Om man överkursa lite till när andra saker är färdigt så kan man slänga till förenklade regler för exempelvis bataljer och kanske en del skeppsregler. Detta skulle dock kunna vara mer kampanjmaterial snarare än regler.

Jehorius

Veteran
Hyggliga monster? Jo då, en favorit här med. Gillar idén, men själv tycker jag om Eon som det är. Kanske borde prova Saga, dock...

- Baronen, grubblar

Arfert

Facit
Har för mig mig att min Saga-kollega Johan Danforth skrev fältslagsregler till Saga för läääänge sedan.. men vet ej om han har de kvar... eller om de funkar med senaste versionen av Saga.