Nekromanti eon skadan?

sholi

Veteran
Jag bara undrar en grej om eon som nån kanske kan förklara...

När man har tagit skada i eon tycker jag är konstigt att man kan med massa trauma och smärta tillfogar lika mycket skada som när man e frisk... Har jag bara missat att det finns en minskning eller finns det inte?

Jag funderar på att låta smärta och utmattning ökningen symbolisera en minskning i den skada man borde ha gjort. dvs att om man har +2t6 på att träffa så får man -2t6 skada när man träffar... men detta blir dubbel sorg för de med smärta och utmattning. hur ska man göra?

"kirianska vapenmästaren"

Duddmannen

Hero
Jobbigt att vara skadad

Högre svårighetsgrad tycker jag är tillräckligt för att simulera effekten av skador. Om personen som träffar med sitt tvåhandssvärd är frisk eller skadad, spelar ingen roll när han väl träffar. Däremot har den skadade svårare att faktiskt få in en träff.

/Duddmannen

Xzarjo

Warrior
Re: Jobbigt att vara skadad + ändringsförslag

Om personen som träffar med sitt tvåhandssvärd är frisk eller skadad, spelar ingen roll när han väl träffar.
Jo om du är väldigt trött orkar du helt enkelt inte ta i så mycket som när du är utvilad. Är man skadad har man ibland svårt att fokusera sig dvs man säger aj i stället för att slå tillbaks. Fast smärtan fungerar som en katalysator hos en del så dom slår ännu hårdare och säger aj efteråt. Så det är rätt svårt att säga hur reglerna skulle kunna symbolisera detta, men jag håller med om att man borde kunna märka av det på någe sätt.
Kanske att man gör 2 poeng mindre i skada för varje ObT6 i smärta samt utmatning man har, men alldrig mer minus än ens grundskada? Det är ju trots allt grundskadan som påvärkas, svärdet blir inte slöare för att du är trött. :gremwink:
Fast då uppstår väll problemet att efter att fått en del smärta och dansat runt en del har den genomsnitsliga soldaten -2ObT6 (en från smärta och en från utmattning) svårare att träffa och gör -1ObT6 i skada dvs hans genomsnitsliga grundskada (1ObT6) försvinner. Som tur är läker smärtan rätt fort.

Om detta görs på ärkehjältar får dom -2ObT6 i skada (troligtvis hela deras grundskada) när dom upplått -4ObT6 i allt dom gör.
Självklart bryr sig personer som är i bärsärk (fortfarande utan korj och luva) eller av någon annan anledning inte bryr sig om smärta och utmattning om denna skademinskning.

Mvh Vätten

Det är en intressant idé.

Du borde nu fråga dig om det känns så viktigt att du vill hålla på och pilla med det, så att saker tar ännu lite längre tid.

En tanke skulle ju kunna vara att man gjorde en symbolisk sänkning av STY med 1 för varje sån nivå, och om han inte uppfyller kravet...ja...och eventuellt kan man sänka grundskadan också på det viset.
Detta är inget jag rekommenderar, men det är en tanke.