Ett spel som jag aldrig riktigt spelat men gillar skarpt är Rävsvans förlags Västmark som ganska mkt påminner om Eon, förutom att det bitvis utspelar sig i den riktiga världen. Jag tycker om feodalism, riddare mm och tänkte därför kombinera de båda spelen.
Eons stora fördel är dess detaljer, regler för allt, förläningsregler, stora spelvärlden mm. Västmark har däremot ett antal charmiga regelmässiga komponenter.
Det jag tänkt konvertera till Eon från Västmark är figurskapandet då jag tycker att Västmark på allvar gör en djupdykning i karaktärernas bakgrunder och personer, något som Eon mest lämnar åt slumpen. Sedan tänkte jag införa Livsmåls reglerna från västmark också. Bara att det ger förbättringsslag istället, typ per var 20 poäng eller något, kanske 50 poäng för att få höja attribut. Livsmål gör att karaktärerna börjar sträva efter att agera efter sina personligheter mer. Många gånger har de som egentligen spelar hedersfulla krigare, huggit ihjäl fiender utan att visa barmhärtighet t ex. Något jag vill begränsa genom att man har ett livsmål som går plus eller minus utifrån detta. Jag tar också mycket inspiration från Västmark vad det gäller hur en feodal värld fungerar och dylikt.
Vidare söker jag efter andra bra system att införliva mer djup i karaktärerna. Noir är ju ett bra exempel men jag vill inte att karaktärerna i Eon ska ha riktigt så mkt kontroll. kanske personlighetssystemet från Viking där man väljer vilken motpol i ett visst karaktärsdrag man står närmast (ex. modig-feg eller humoristisk-tråkig). Några förslag?
Btw har jag gjort en Eon-konvertering av äventyret "En bro för mycket" från Västmark. Jag är osäker om jag får lägga upp det.
Eons stora fördel är dess detaljer, regler för allt, förläningsregler, stora spelvärlden mm. Västmark har däremot ett antal charmiga regelmässiga komponenter.
Det jag tänkt konvertera till Eon från Västmark är figurskapandet då jag tycker att Västmark på allvar gör en djupdykning i karaktärernas bakgrunder och personer, något som Eon mest lämnar åt slumpen. Sedan tänkte jag införa Livsmåls reglerna från västmark också. Bara att det ger förbättringsslag istället, typ per var 20 poäng eller något, kanske 50 poäng för att få höja attribut. Livsmål gör att karaktärerna börjar sträva efter att agera efter sina personligheter mer. Många gånger har de som egentligen spelar hedersfulla krigare, huggit ihjäl fiender utan att visa barmhärtighet t ex. Något jag vill begränsa genom att man har ett livsmål som går plus eller minus utifrån detta. Jag tar också mycket inspiration från Västmark vad det gäller hur en feodal värld fungerar och dylikt.
Vidare söker jag efter andra bra system att införliva mer djup i karaktärerna. Noir är ju ett bra exempel men jag vill inte att karaktärerna i Eon ska ha riktigt så mkt kontroll. kanske personlighetssystemet från Viking där man väljer vilken motpol i ett visst karaktärsdrag man står närmast (ex. modig-feg eller humoristisk-tråkig). Några förslag?
Btw har jag gjort en Eon-konvertering av äventyret "En bro för mycket" från Västmark. Jag är osäker om jag får lägga upp det.