Nekromanti EON verklighet eller fantasy?

Greve Apostus

Veteran
Jag antar att inte jag har den största erfarenheten inom rollspel men jag kommer ändå skriva detta. Disskutionerna om eons verklighets baserade regelsystem och hurvida det förstör fantasykänslan har varit många och långa, många hävdar att DoD har bättre fantasykänsla. Jag håller inte med alls. Denna "fantasykänsla" tycker jag byggs upp av hur meddragen man blir av äventyret och hur verkligt det känns, nu menar jag inte hur verkligt det i förhållande till verkligheten känns, "utan hur verklig fantasykänslan känns". För det är väll vad rollspel verkligen handlar om, verklighetsflykt som skall kännas så verkligt som möjligt. Som i DoD kan man om man är tillräckligt bepansrad stå kvar om någon svingar ett tvåhands svärd mot en, för vadå min hjälm skyddar 20 och ett 2h svärd kan bara göra typ 12 i maximal skada. Medans i eon kan man aldrig vara säker en dolk kan ju slå igenom Gordonpansar och den kan träffa hjärna och man kan dö helt oväntat. Detta ger spänning i varje strid varesig det är en drake eller bonde man möter. En hjälte i eon är en riktig hjälte som har varit livrädd flera gånger ingen pansarvangn som intet har att frukta. Tar gärna kritik bara den är motiverad. Och dette var min åsikt.......

neuter

Swordsman
det är inte reglerna som gör fantasysttämmningen det är SL.

"Soylent Green is people!"

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Regler..

..kan inte skapa en stämning överhuvudtaget (förutom en uttråkad sådan, då).. /images/icons/laugh.gif
Men jag håller med om att spelet i sig kan var hur bra/dåligt som helst; det är ändå SL som 'avgör' hur bra det blir.

//MiDNiGHT.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>

Jag lyckades en gång att med min slp tränga igenom ett gordpansar. Med en kastkniv! Jag lovar det var skitskoj. Dvärgen som lyckats få tag på ett gordpansar var hur självsäker som helst. När kastkniven trängde igenom och gav dvärgen atärblödning så blev han jäkligt förvånad. Han dog. Jag älskar eons regelsystem!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Krille

Super Moderator
Re: Regler..

"..kan inte skapa en stämning överhuvudtaget (förutom en uttråkad sådan, då).. "

Regler kan däremot sätta gränserna för stämningen. Vad vore Vampire utan dess regler för Humanity? Vad vore Star Wars om man körde det med Phoenix Commands regler? Och så vidare. Reglerna talar om vad som är möjligt. Sedan är det upp till spelledaren att följa det eller inte. En spelledare som förväntar sig grus i rymddräkten och realistisk SF kommer bli mäkta besviken på Star Wars regelsystem. En spelledare som förväntar sig tunnelröj och odödliga rollpersoner kommer inte att bli nöjd med Eon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vampire.

Vampires regler är rätt kassa, (humanity reglerna är bra dock) men spelet är fruktansvärt bra. Mycket bra spelkänsla.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Greve Apostus

Veteran
Re: Vampire.

Jag menade aldrig att reglerna är det viktigaste det är bara ett verktyg som underlättar. Självklart är det spelledaren som i slut ändan ser till om det blir ett bra äventyr. Men i dom flesta fallen följer spelledaren reglerna och om dom är bra blir även stämminigen bättre.

spelledaren är ett annat kapitel helt enkelt, det spelar ingen som helst roll hur bra reglerna är om spelledaren är kass, eller?????

Vindhand

Myrmidon
För det är väll vad rollspel verkligen handlar om, verklighetsflykt som skall kännas så verkligt som möjligt.

Det är inte en allenarådande sanning. Många DoD-spelare skulle nog säga att målet är en verklighetsflyckt som känns så sagolik som möjlig. Därav gnället på Eons bristande Fantasykänsla (tm).

Som i DoD kan man om man är tillräckligt bepansrad stå kvar om någon svingar ett tvåhands svärd mot en, för vadå min hjälm skyddar 20 och ett 2h svärd kan bara göra typ 12 i maximal skada.

Alla regelsystem har sina brister... DoD felar ibland mot överdriven tålighet, Eon gör tvärtom... Det är mest en smaksak vad man tycker är värst; att inte dö för att hjälmen (som måste vara mäkta magisk för att skydda 20) absorberar hugget eller att tvärdö för att någon stuckit en gaffel i ens hand (för att... hmm... tja... man är en mes?)

Man kan f.ö. döda någon i DoD, oavsett rustning, m.h.a. en perfekt träff. Systemet är kanske inte världens bästa, men man kan vara rättvis mot det i.a.f. :)

Kullendorff

Warrior
Storytelling ...

White Wolfs Storytelling system bygger ju, som namnet kanske kunde peka på, just berättandet och inte på regeler. Därför har de ett fåtal regler som går att applicera på allt och är lätta att korrigera för att just berättandet ska gå smärtfritt och inte behöva bry sig om regler.

Just det systemet är IMHO förbannat bra och är bland det bästa system för rollspel jag sett till dags datum.

MvH
Kulllendorff
*döm inte Lasombran efter hans skugga*

Greve Apostus

Veteran
Jag tror du delvis har rätt i det du säger, i DoD är det lättare att bygga upp en fantasykänsla p,g,a att hela systemet är mer "fantasy". Men! när man lyckas bygga upp en bra fantasy känsla i "eon", som kan ta ett tag p,g,a dom många reglerna blir den bättre än i DoD tycker JAG.

Jag menar på inget sätt att DoD är dåligt, men jag tycker att EON ger mycket mer för en bra spelledare och erfarna RP.
Visserligen kräver det mer också!

MVH
APOSTUS ERA KRONO....

Vindhand

Myrmidon
smaksak

Men! när man lyckas bygga upp en bra fantasy känsla i "eon", som kan ta ett tag p,g,a dom många reglerna blir den bättre än i DoD tycker JAG.

Det är väl bra... Alltid roligt att folk har kul :)
Personligen tycker jag inte att de många reglerna är någon fördel... de tar onödigt mycket tid och ansträngning för väldigt liten (om någon) vinst. Realismen i dem är diskutabel och stridssystemet känns inrutat och stelt.

Jag menar på inget sätt att DoD är dåligt, men jag tycker att EON ger mycket mer för en bra spelledare och erfarna RP.
Visserligen kräver det mer också!

Jag kan inte hålla med. Det finns massor av erfarna spelare och bra spelledare som föredrar DoD framför Eon och detta innebär inte att de är missledda. Jag föredrar själv DoD för att det är ett så mycket lättviktigare och grovkornigare system och därför mycket öppnare för husregler och improvisation... dessutom är det robustare mot buggar tycker jag /images/icons/smile.gif

Evil Peter

Hero
Alla regelsystem har sina brister... DoD felar ibland mot överdriven tålighet, Eon gör tvärtom... Det är mest en smaksak vad man tycker är värst; att inte dö för att hjälmen (som måste vara mäkta magisk för att skydda 20) absorberar hugget eller att tvärdö för att någon stuckit en gaffel i ens hand (för att... hmm... tja... man är en mes?)

Alla regelsystem jag känner till behöver lite husregler för att fungera bra för just den gruppen man spelar i. Själv föredrar jag Eon då striderna känns lite farligare och man inte känner sig lika säker. Enda gången i nutid jag har varit lika skrämd i DoD var när vi spelade unga vanliga äventyrare. Då var man så kass så det blev väldigt spännande. Dessutom tycker jag det är roligare om tjuven med dolk har en liten chans att sticka ner riddaren i rustning. I DoD är det lite tråkigt att vad man än gör så gör dolken endast skada med ett perfekt slag. Lägger man till reglerna för blottor och så blir det lika tidskrävande som Eon.

Det som enligt mig gör att DoD fortfarande kan konkurrera med Eon är sin speciella känsla och den kultfaktor som kommer av att man spelat det så mycket. Regelmässigt tycker jag Eon vinner ganska klart, om det inte vore så lätt att fumla.

Jobbigt att behöva välja mellan mina två favoritrollspel... /images/icons/smile.gif

C

Johan K

Gammal & dryg
Visst så har du en poäng där !! man ska ju inte vara helt säker när man går omkring i sin megarustning. man får göra som vanligt, och slå ett slag för logiken och hemmets regler.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Re: smaksak

Allt är en fråga om smak som du sa. Vi spelade också DoD innan men har gått över till Eon nu. Jag menar inte att DoD skulle vara sämre än Eon. Den frågan besvaras bäst om man kan bestämma sig för vad man är ute efter.

Trots alla regler m.m så måste jag säga att Eons magisystem är bättre än DoDs. Visst, det finns mycket mäktigare besvärjelser i DoD men Eons magi är konsekvent och använder samma mall överallt. DoD har oändligt med varaktigheter och räckvidder. Eon har tre räckvidder och fyra varaktigheter. I DoD så kan ett PSY-poäng i princip innehålla oändligt med kraft, jämför Eld med Eldstorm. Båda använder lika mycket PSY men kraften har en milsvid skillnad. I Eon kan man utan att överdriva säga att ett filament är ett filament.

Fast sen har vi ju som du säger striderna. Minuterna går som sekunder.

Radin

Vindhand

Myrmidon
brrr

I DoD så kan ett PSY-poäng i princip innehålla oändligt med kraft, jämför Eld med Eldstorm.

Ah, det låter som du använder Magikerns Handbok... då får man nästan skylla sig själv. Den totalförstörde magin i min ringa mening.
Använd Magiboxen i stället... mycket bättre :)

Vindhand

Myrmidon
Lägger man till reglerna för blottor och så blir det lika tidskrävande som Eon.

Nja... jag har sett exempel på husregler som både fixar problemet med den ofarliga dolken och snabbar upp spelet (så att det blir ännu snabbare än reguljära DoD)... men detta är inte precis rätt forum för sånt :)

SirDr

Veteran
regler & co

sant att speledaren gör stor bit av kakan.. men att påverka stämningen går ju på många sätt... det roligaste möte med DoD jag varit med på utspelades på en brygga där man med jämna mellanrum fick dyka efter tärningar.
Eon däremot har jag perssonligen fått uppfattningen som ett lite mer allvarsamt spel vilket kan vara en bra effekt då man vill få ned en grupp till mer intrikata nivåer av spel, själv har jag upplevt det som handbok till tänkande rollspel. Att välja mellan spelen bör man inte.. bara se till vilken form av spelgrupp man har, samt hur m tid man kan lägga. Eon tar sig bäst (i min mening) med väl förbereda intriger och stämningsfull miljö. medans Dod är mera ett 'skal vi spela RPG? -Ja.. det kan vi ju göra.' och samlar lite folk som spelar 3-4 h för chansen att latja lite.

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Lycan

Hero

Vad Vampire skulle varit utan Humanity?
Rejält mycket bättre. Humanity är något av det sämsta jag stött på inom rollspel, hamnar på samma nivå som alignments och kp ^^

Krille

Super Moderator

"Rejält mycket bättre. Humanity är något av det sämsta jag stött på inom rollspel, hamnar på samma nivå som alignments och kp ^^"

Poängen är att Humanity reflekterar dualiteten mellan odjur och människa inom vampyren. Utan Humanity (eller motsvarande regel) skulle den konflikten inte alls vara lika tonsättande för Vampire som den är.

- Krille

Krille

Super Moderator
Re: brrr

"Ah, det låter som du använder Magikerns Handbok... då får man nästan skylla sig själv. Den totalförstörde magin i min ringa mening.
Använd Magiboxen i stället... mycket bättre :)"

Den gjorde det inte mycket bättre. Jämför nekromantins alla Skräck-besvärjelser, till exempel. Vi har samma sak där: en PSY kan motsvar allt mellan en kall kår längs med ryggraden till instant hjärtattack, beroende på om man väljer att använda Skräck eller Terror.

- Krille