Greve Apostus
Veteran
Jag antar att inte jag har den största erfarenheten inom rollspel men jag kommer ändå skriva detta. Disskutionerna om eons verklighets baserade regelsystem och hurvida det förstör fantasykänslan har varit många och långa, många hävdar att DoD har bättre fantasykänsla. Jag håller inte med alls. Denna "fantasykänsla" tycker jag byggs upp av hur meddragen man blir av äventyret och hur verkligt det känns, nu menar jag inte hur verkligt det i förhållande till verkligheten känns, "utan hur verklig fantasykänslan känns". För det är väll vad rollspel verkligen handlar om, verklighetsflykt som skall kännas så verkligt som möjligt. Som i DoD kan man om man är tillräckligt bepansrad stå kvar om någon svingar ett tvåhands svärd mot en, för vadå min hjälm skyddar 20 och ett 2h svärd kan bara göra typ 12 i maximal skada. Medans i eon kan man aldrig vara säker en dolk kan ju slå igenom Gordonpansar och den kan träffa hjärna och man kan dö helt oväntat. Detta ger spänning i varje strid varesig det är en drake eller bonde man möter. En hjälte i eon är en riktig hjälte som har varit livrädd flera gånger ingen pansarvangn som intet har att frukta. Tar gärna kritik bara den är motiverad. Och dette var min åsikt.......