Nekromanti Eon

Neptune

Veteran
Eon är ett av de allra bästa rollspelen jag har spelat!
Jag har spelat rollspel i snart 6 år,det blir bara roligare.
Men det är lite svårt att komma ihåg alla tärningar och tabeller i strid! Har nån lite tips om hur man kan förenkla det hela lite grann?
Tack! /images/icons/hairy.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Har du Monster och Varelser ?
Innan alla monster listas så finns det ett förenklat skadesystem.
Man läser av mängden extraskador kollar i tabellen och kryssar skada. Inget slående mot mängder av tabeller.
Detta system är ypperligt när man slåss mot dussin-motståndare. Däremot, om RPna slåss mot en större antagonist eller siktar på en specifik kroppsdel så får man använda dom vanliga reglerna igen.
För att få RIKTIGT flyt så borde du spela övningsstrider. Ta någon spelare som har en krigar karaktär och ställ upp honom (styrd av din spelare)mot lite fiender(naturligtvis är det inofficiellt från äventyrandet, dör han så dör han i just den striden osv). På så vis så kan man lära spelaren stridssystemet samt själv få flyt i det.

Freelancer

Warrior
Det är väldigt svårt att göra stridsreglerna med alla dessa tärningsslag enklare. Näst intill omöjligt. Våran spelgrupp har inte lyckats, vi har inte ens brytt oss speciellt om det. Men det är avancerat och oxå väldigt bra skadesystem. Men många tärningar blir det. Speciellt när man ska till o göra avancerade manövrar. Det man kan göra är att sätta sig ner med sin spelgrupp o försöka, tillsammans, att göra det enklare med alla slag
Så jag har egentligen inget bra tips till dig tyvärr.
Lycka till!

WolmerX

Warrior
Metoder jag använt för att snabba upp spelet:
Skriv ut tabellrena -Mindre att slå upp och man spar tid och bok
Använd medelvärden om tärningarna är för många -Mindre slump men det går snabbt
Om någon har en täknare ex. TI -83, använd den till Ob slag och skador. Det e nån på forumet som gjort ett sånt program vilket är aningen snabbare än att titta i tabeller

Till sist men bara i nödfall: Improvisera lite snabbt och smidigt -brukar bara spelledaren märka

Tack för mej