Nekromanti Eons Antiken

Weilyn

Veteran
Jag tycker att det verkar som om cirefalierna befinner sig i antiken... fast det baserar jag ju bara på de grekiskliknande kläderna och arkitekturen, så de kan ju vara inne i en rennäsans eller nåt...

Ymir

Liten kantbaron
Cirefaliernas kläder är karbonkopior av byzantinskt mode från senantiken och övergångsstadiet mot medeltid. Jag skulle inte säga att cirefalierna i övrigt känns särdeles...antika, dock - snarare är de en väldigt snyggt designad kultur i det att inga överdrivna paralleller rakt av kan dras till något jordiskt dito. De har en del drag av antikens Grekland och Byzans, visst, men långt mycket mer av renässansens Genua och Venedig, liksom Heliga Romerska Riket ('Kurfurstar)', med mera. Många här på forumet har ju dessutom velat likna dem vid Brittiska imperiet.

Vad gäller vilket utvecklingsskede de befinner sig i, sedan...de har en så livkraftig stadskultur och borgerlighet och kommersialism att jämförelser med Antiken knappast kan komma på tal, snarare befinner de sig i någon evig, stagnerad ungrenässans...där de har potentialen att förändra världen, men somehow aldrig kommer till skott och gör det. Kanske för att de är kulturchauvinistiska på Kina-nivå, och helt sonika skiter i alla andra.

Nej...faen, jag älskar cirefalierna. Det går verkligen inte att jämföra dem för mycket med historiska kulturer och folk.

- Ymir, hävdar

Regmolar

Swashbuckler
Hur skulle DU föreställa dig att Mundana såg ut i sin period som bäst motsvarar vår Antiken?
Utan att ens hinna försöka svara fastnade jag genast på den mycket värre frågan; vilken period i Mundanas historia skulle motsvara vår Antiken, och skulle den inte spänna över minst 2000-3000 år?

Och med "såg ut", menar du politiskt, geografiskt, kulturellt, arkitektoniskt, alltihopa eller något helt annat? ^^

(Försöker inte vara jobbig utan bidra ^^)

Absolut ! Det osar verkligen Antiken om Cirefalierna. Samma sak tycker jag det gäller Jargierna.
Men Cirefalierna är helt klart bland de coolaste fantasykulturerna jag läst om !

Jag kollade på Troja häromdagen och blev ruggigt inspirerad att köra en Eon kampanj i liknande stuk. Jag sitter och funderar på vad man skulle kunna hitta på med Melorion på ett tidigt stadium. Vill man kopiera Greklands statsstater kan man ju göra det utan några direkta problem, det känns bara lite trist.

Utan att ens hinna försöka svara fastnade jag genast på den mycket värre frågan; vilken period i Mundanas historia skulle motsvara vår Antiken, och skulle den inte spänna över minst 2000-3000 år?
Motsvara var ordet, inte exakt kopiera.

Och med "såg ut", menar du politiskt, geografiskt, kulturellt, arkitektoniskt, alltihopa eller något helt annat?
Alltihop, skriv ner det du tycker är väsentligt om Mundanas "Antiken".
Coloniska Imperiet kanske inte riktigt nått sin höjd ännu (150 F.D), utan håller kanske på och klättrar som kraftigast. Samma sak när det gäller Jargien.
Hur ser övriga Mundana ut ? På vilket sätt skulle man kunna få en Antik fantasy känsla i Mundana ?
Osv. Det är sådana frågor jag brottas med.

Regmolar

Swashbuckler
Motsvara var ordet, inte exakt kopiera.
Vilket också var vad jag läste ut i det (kopiera går väl inte utan att modifiera Mundana?), och jag funderar fortfarande. Den klassiska antiken definieras ju mer eller mindre av antika Grekland och Rom, alternativt historien före medeltiden (vilken väl blir typ 7-8000 år i Mundana...). Så jag får väl göra så gott jag kan utifrån min egen tolkning ^^

Eftersom vår egen Antik mer eller mindre definieras av två riken som haft mycket stort inflytande på Europa tror jag att Mundanas Antiken bäst definieras av de två för Mundana ganska motsvarande rikena Danarth och Colonan.

Hrrrm...

Mundanas antik inleds kring år 6000 (Obs: pga osäkerheten i källor gäller en felmarginal på ca 500 år) före Daak med de så kallade kronokraternas statskupp i riket Danarth (från tiden innan kronokraterna finns i bästa fall legender kvar; mycket information förstördes systematiskt vid maktövertagandet, och det som behölls förseglades för alla andra än de mest betroddas ögon), vilket inledde dess uppgång som handelsvälde och dess långa dominans av Rhung-Alari-området, och Colonans invasion av Tokon, som mer än fördubblade riket storlek och inledde dess oöverträffade expansion och på sikt totala dominans över östra kända Mundana.

Antikens slut är omdiskuteras, men placeras av olika historier någonstans mellan de raunländska kriserna och framväxten av många nuvarande stater kring det trejde århundradet efter Daak och Colonans slutgiltiga splittring år 1330 (men undantag för jargierna, som hävdar att Reningen år 0 betecknar antikens slut).

Perioden kännetecknas av en nära världsomspännande geografisk expansion och av hårda och bittra konflikter mellan olika stater i Rhung-Alari, Asharien och det blivande Jargien, raunländska invasioner och av de stora krigen mellan alver och dvärgar, men också av handel, idéutbyte och framväxten av många av Mundanas framtida nationer. Nya nationer ser dagens ljus, upptäcker varandra, befäster sina gränser och omväxlande samverkar och bekämpar varandra till sjöss och till lands, raunländska invasioner varvas med guldåldrar och uppkomsten av flera av Mundanas ledande religioner. Den coloniska magiteorin formaliseras, delvis tack vare ett stort akademiskt utbyte med Ehbron, som enas och stabiliseras under perioden, och framväxten av länder som Momolan och Melorion etablerar handelsrutter som används än idag.

Det är en tid av expansion och handel, av erövring, krig och konflikter, då riken uppstår, växer, uppslukas, splittras och förgörs då det nuvarande Mundana sakta tar form bland de nyfödda och sönderfallande nationerna. Städerna är kulturella smältdeglar för stolta Meloriska handelsmän, vars rike just konsolideras då tirakerna drivs ut ur arkipelagen, danarthiska och coloniska månglare på jakt efter lyxvaror och slavar att byta sina enorma resurser mot, människor från de ständigt växlande rikena i Jargien och Asharina, och besökare från avlägsna platser som Ziu och Ehbron, alla en del av Mundanas dåvarande utveckling.

Allt är stort, häftigt och imponerande när Mundanas stora "clash of cultures" försiggår, innan den politiska stagnation som alltför oftast präglar dagens Mundana.

Och nu hinner jag inte skriva mer :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle vidhålla att Mundana saknar motsvarighet till den klassiska antiken. När man talar om 'Mundanas antik' syftar man snarare helt enkelt på Mundanas hela fornhistoria.

Mundana är nämnligen så otroligt uråldrigt att en dylik epokindelning inte enkelt låter sig göras. Problemet som det är för närvarande är inte att historien är -statisk-, det är inte en orimlighet i sig, utan att allt för lite hänt under de 10 000 år som gått. Om jag får råda inför eventuella ändringar i världen inför Eon IV, ska rikena och kulturerna som kommit och gått vara så många att inte ens mundanas historiker kan hålla koll på dem allihop; somliga var så obskyra och gamla att inga spår ens återstår.

Danarths och Colonans historia liknar snarare Kinas än Europas, med tydliga upp- och nedgångsperioder, men en nästan oändligt lång och i stort obruten kulturell kontinuitet, där oräkneliga krig, farsoter och revolutioner egentligen inte förmådde förändra särskilt mycket. Ska ni jämföra Mundana med vår världs antik, jämför inte med Romarriket eller Grekland - jämför med Egypten eller Hánimperiet.

Att jag sedan tänker mig att det Coloniska imperiet ur många andra aspekter (kultur, samhällsskick, språk, teknologi) påminde om Grekland och Romarriket är liksom en helt annan femma; de processer, situationer och strukturer som utmärkte den klassiska antiken i vår värld saknar fortfarande direkta paralleller.

- Ymir, säger som det är