Nekromanti Eons fältslagsregler

Targon

Hero
Efter en lyckad spelkväll till sent på natten vill jag nu rikta en eloge till skaparen av Eons fältslagsregler! Enkelt, roligt och spelbart. Underbart! Systemet kan naturligtvis förenklas ännu mer, men reglerna är så upprättade att en sl utan förbehåll tilldelas friheten att göra som han själv vill utan att systemet för den skull demoleras. Exempelvis tog jag bort räknandet av utmattningspoäng utan några som helst problem. Inte minst uträkningssystemet av antalet döda, sårade och tillfångatagna är värt högsta betyg. Enkelt, smidigt och trovärdigt.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Utmattningsreglerna är faktiskt rätt användbara om du inte vill att styrkorna ska slå ihjäl varandra på en dag. Men jag håller med dig, fältkampanjsreglerna är skitbra.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Jake Steele

Warrior
Jag håller med, Eons fältslagsregler är underbara. Men hur gör man för att allt inte bara skall bli en stor smet?

Ex. Svärdskämparna skyddar Bågskyttarna och Riddarna med Generalen ligger längre bak (för att kunna göra en kavallerichock).

Tirakerna tillsammans med Binderakken och hans Trukh-livvakt anfaller.

Bågskyttarna får skjuta en gång mot fi medan denne anfaller. De siktar på de stora Trukherna som går i mitten och kan således inte slå ut några av Tirakerna som går jäms med.

De lyckas slå ut några trukher innan närstriden tar vid, tiraker och trukher mot Svärskämparna. Bågskyttarna som inte kan skjuta längre går också in i närstrid.
Trukher slår Svärdskämpar
Tiraker slår Svärdskämpar
Tiraker slår bågskyttar
(obs varje trukh kan bara möta fyra fiender)
Svärskämpar slår Trukher
Svärskämpar slår tiraker
Bågskyttar slår tiraker

Nu anfaller Riddarna och Generalen som vill möta Binderakken spränger sin häst mot Trukherna (som är mitt i smeten)

Alla slåss mot alla...

Gurd vargryttarna som kommit på avvägar i sin kringgående manöver dyker upp i fiendens rygg och bestämmer sig för att falla Riddarna i ryggen.

Alla slåss mot alla i en enda stor smet...

Tyvärr så är den enda lösningen att rita upp fältslaget alt. sätta upp figurer och det är ROLLspel inte Warhammer som skall spelas.

_öRn, som rekommenderar Västmarks fältslagsregler för de som vill rollspela fältslag.