Nekromanti Eons känsla fångad på bild?

DanielSchenström

Swashbuckler
De flesta rollspelen brukar ha någon eller några bilder som perfekt återskapar känslan i ett spel. För mig personligen är det Åke Rosenius Khelataarteckningar som ger rätt stämning och Paul Bonners mossiga träd är perfekt till Drakar och Demoner. Vad jag undrar är om Eon har någon sådan speciell bild. Jag håller på med ett projekt där jag ska försöka fånga andan i olika svenska spel,det är därför jag undrar.

Dock om ni tänker säga omslagen så gör inget inlägg överhuvudtaget då Keith's bilder varit omslag till andra produkter långt innan de fanns på Eon.

Daniel "Warduke" Schenström

Organ

Out of time, out of mind
>Dock om ni tänker säga omslagen så gör inget inlägg överhuvudtaget då Keith's bilder varit omslag till andra produkter långt innan de fanns på Eon.

Varför funkar inte Keiths bilder bara för att de använts i andra sammanhang? Vet inte om du sett det, men det finns en tidigare tråd som handlar om att flera av de tidigare DoD-illustrationerna använts som skivomslag, och jag tror inte det finns någon som tycker sämre om dem för det.

/Anders (som för tillfället gungar i baktakt till "Fly Me To the Moon" med "Burning Spear".

Targon

Hero
Håller med! Jag tror dessutom inte att det bara är jag som anser att man verkligen får leta efter bilder som är bättre än det mäkta fina omslaget till grundregelboken och sl-skärmen såsom framkallare av Eons känsla. Skit samma om det har förekommit i andra sammanhang.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Watchman

Warrior
Konstigt. Jag tycker inte att bilden på regelboken får en att tänka "det här är Eon" på något sätt. Inte så mycket känsla alls i den bilden faktiskt. Fast det är ju vad jag tycker...

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

DanielSchenström

Swashbuckler
De räknas alltså inte in för att jag tycker att fånga andan i de svenska spelen också i mitt fall innebär att jag vill fånga de svenska tecknarnas anda, det är alltså en bild jag håller på med. Och det är inte Elric DoD bilderna som jag använt där heller men jag var inte ute efter att fånga andan hos ett gäng amerikanska konstnärer.

Så det är inget påhopp på valet att ha Keiths bilder på omslagen, bara frågan om vad jag sökte, men jag förstår rollspelaren otroliga tvångsmåsten att läsa in och ta strid för minsta anledning utan att ta reda på vad som ligger bakom. Det är vad man lär sig av rollspel. Slåss av minsta anledning. ;)

Daniel "Warduke" Schenström

Rosen

Myrmidon
Varför funkar inte Keiths bilder bara för att de använts i andra sammanhang?

Det handlar till stor del om var man såg dem först. Keith's 'Northwatch' var en välbekant bild för D&D-spelare innan Eon kom ut, så har man väl förknippat den med Forgotten Realms så är den lite knepig att koppla till en helt annan värld med ett helt annat stuk sedan.

Då är det enklare med interiörillustrationer, då de är gjorda direkt för spelet ifråga (ibland tar man bara nån gammal bild som tecknaren har haft liggande, men ändå) och risken för att associera dem med nåt annat är rätt liten.

Vet inte om du sett det, men det finns en tidigare tråd som handlar om att flera av de tidigare DoD-illustrationerna använts som skivomslag, och jag tror inte det finns någon som tycker sämre om dem för det.

DoD-omslagen var gjorda för Moorcocks romaner innan Target Games eller Cirith Ungol hade köpt in dem, och hade man läst Elric innan och tycker att Young Kingdoms inte känns Ereb så...
Samma sak med "Monster och män i Ereb Altor" - Serek den Mörke ser för mig ut som Frank Frazetta's 'Death Dealer' och inget annat. Och Conan av Cimmeria var ju rätt ofta omslagspojke på modulerna till DoD3.

--
Åke

Kherzam-Roghan

Veteran
Jepp, den stora striden är också en favvo bild till mig! Jag gillar också den snygga kvinnan på kapitlet för Karaktärsdragen. =)

Tirakens död...
Dvärgens bröd...