Temrek_UBBT
Veteran
Hej, jag undrar om det bara är jag eller försöker EON verkligen att vara realistiskt när det gäller strid men misslyckas totalt? Bör dock nämna att jag inte har den bästa förståelsen för EONs regler efter jag inte spelat det så länge så om jag har misstförstått en regel så ber jag om ursäkt.
Först har vi hur styrka påverkar skada, en katt med 20 rörlighet och 2 styrka har mer grundskada för stick vapen än en vanlig människa kan ha utan övernaturliga medel. Känns fel, likaså för den 50 meter långa jätten vars grunskada för stick vapen mycket möjligt är lägre än en människas! Smidighet och explosiv styrka är inte samma sak, och jag ser inte hur skadan på dom 3 olika attacksätten kan baserade på så olika sätt.
Sedan har vi VINNit saken, av min erfarenhet så fungerar inte (väpnad) strid så. Visserligen är min erfarnhet endast ett halvår av fäktning men man tycker att det borde räcka för att förstå lite grunder i väpnad strid i alla fall.
Dessutom har eons stridssystem ingen support för riposter, när jag fäktades så var det vanligast att man träffade på en ripost (en ripost är när man parerar ett anfall och sedan anfaller som en del av paraden när fiendens vapen inte kan parera så lätt). Om man antar att ens moståndare endast gör ett anfall så är det fortfarande 5t6 på motanfallet! Även om själva paraden var svår så var det mycket lätt att få in en träff på riposten enligt min erfarenhet, och tänk på min färdighet i EON termer är troligen inte högre än 6 eller 7. Jag har ingen erfarenhet av hur medeltida vapen och rustningar integrerar med varandra i verkligheten men det känns som om rustningar i EON ger lite väl mycket skydd i alla fall (även om dom tyngsta sena medeltida rustningarna var näst intill omöjliga att slå igenom).
För att inte verka allt för negativ så nämner jag dock att jag gillar hur eon hanterar skadar efter rustningen, även om dess träfftabeller är lite för detaljerade
Först har vi hur styrka påverkar skada, en katt med 20 rörlighet och 2 styrka har mer grundskada för stick vapen än en vanlig människa kan ha utan övernaturliga medel. Känns fel, likaså för den 50 meter långa jätten vars grunskada för stick vapen mycket möjligt är lägre än en människas! Smidighet och explosiv styrka är inte samma sak, och jag ser inte hur skadan på dom 3 olika attacksätten kan baserade på så olika sätt.
Sedan har vi VINNit saken, av min erfarenhet så fungerar inte (väpnad) strid så. Visserligen är min erfarnhet endast ett halvår av fäktning men man tycker att det borde räcka för att förstå lite grunder i väpnad strid i alla fall.
Dessutom har eons stridssystem ingen support för riposter, när jag fäktades så var det vanligast att man träffade på en ripost (en ripost är när man parerar ett anfall och sedan anfaller som en del av paraden när fiendens vapen inte kan parera så lätt). Om man antar att ens moståndare endast gör ett anfall så är det fortfarande 5t6 på motanfallet! Även om själva paraden var svår så var det mycket lätt att få in en träff på riposten enligt min erfarenhet, och tänk på min färdighet i EON termer är troligen inte högre än 6 eller 7. Jag har ingen erfarenhet av hur medeltida vapen och rustningar integrerar med varandra i verkligheten men det känns som om rustningar i EON ger lite väl mycket skydd i alla fall (även om dom tyngsta sena medeltida rustningarna var näst intill omöjliga att slå igenom).
För att inte verka allt för negativ så nämner jag dock att jag gillar hur eon hanterar skadar efter rustningen, även om dess träfftabeller är lite för detaljerade