Nekromanti Episka äventyr!

Krille

Super Moderator
Om sisådär tio spelmöten (give or take) så lär väl vi vara klara med Rise of Tiamat. Då lär rollpersonerna vara ca lvl 15 eller så, och med en maffig önskan att lägga världen under sig eller i alla fall levla lite till.

Så finns det några hyfsat bra episka D&D5-äventyr där ute?

Ram

Skev
Ehm, finns det några episka D&D5-äventyr förutom Rise...? Princes of the Apocalypse finns tydligen, men det har jag inte ens läst. Någon som har?

Till tidigare finns det an liten bunte hårda skapelser dock.

anth

Vetefan
De officiella äventyren går ju bara till level 15 och jag tror inte tredjepartsproducenter hunnit producera någon större mängd högleveläventyr ännu.

Och till tidigare versioner av DnD var de flesta högleveläventyren ganska dåliga så jag har inget gammalt att rekommendera heller.

Ram

Skev
Pratar vi de gamla så gillar jag Age of worms och Storm lords keep är rätt ok. Sedan har jag hört en del bra om The Drow war, men har inte hittat den själv.

Krille

Super Moderator
Ram;n82175 said:
Princes of the Apocalypse finns tydligen, men det har jag inte ens läst.
Jag har fått för mig att Princes of the Apocalypse är en lvl 1-15-kampanj, på samma sätt som Tyranny of Dragons.

Så det är väl mest tredjeparts- och inofficiellt grunks jag är ute efter, och det har jag asdålig koll på. Hence frågan.

Ram

Skev
Krille;n82192 said:
Jag har fått för mig att Princes of the Apocalypse är en lvl 1-15-kampanj, på samma sätt som Tyranny of Dragons.
Stämmer, det är 1-15.

chrull

Stockholm Kartell
Titta åt 2nd eds håll kanske? Vecna-sagan kanske det går att göra något vettigt av på hög level?

Staffan

Myrmidon
Det finns inte så mycket tredjepartssaker till 5e än, av den enkla anledningen att det inte finns någon officiell licens att publicera dem under. En del har doppat tårna med att helt enkelt släppa saker under OGL, men det hamnar som jag ser det i sektionen "prata med en advokat innan du gör det."

En sak som finns är Quests of Doom, en äventyrsantologi från Frog God Games, där en del av äventyren är för level 13+. Den är dock inte helt billig, $20 + $12,50 för de två volymerna i PDF (det dubbla, plus frakt, om man vill ha dem i pappersformat). Om du vill köpa den, se till att du köper 5e-versionen, då den även finns i versioner till Pathfinder och Swords & Wizardry.

Om du vill konvertera saker från äldre versioner är det nog enklast att göra det från AD&D, då 3e och 4e ändrade en del antaganden om högnivåspel som 5e ändrade tillbaka till mer 2e-liknande. I 3e kan du t ex vara säker på att en wizard på level 15+ har tillgång till de flesta "problemlösarspells" av level 6 eller lägre (antingen via scrolls eller via limited wish), och att hela partyt kan flyga på ett eller annat sätt. Sådana antaganden stämmer inte nödvändigtvis i 5e. Jag är dock lite osäker på tillgången på äventyr på riktigt höga nivåer, framför allt som inte är kulmen på en trilogi eller liknande. Ett par exempel från sen 2nd ed är Axe of the Dwarvish Lords (som inte verkar finnas på dndclassics), eller Return to the Tomb of Horrors (om du vill ha ihjäl rollpersonerna).

.113

Swashbuckler
En tanke kan ju vara att köra sådana äventyr ändå, i teorin finns det väl inget som stoppar (och i det läget faktiskt bokstavligt talat INGET SOM STOPPAR) äventyrare på hög level att spela lågnivå äventyr.. Man kan ju ha kommit till ett nytt land och helt enkelt på vägen genom en by råkar stöta på lite småtrubbel som man lätt löser åt byborna eftersom de ändå var på vägen, så vips har man löst ett level 1-3 äventyr utan att ens börja svettas.. Och tänk på den stackars kultledaren på level 4 som var en utmaning för gruppen på level 3, som stöter på en hel grupp med level 12 äventyrare, vad snopet!

Och poängen med det hela var väl i stort sett att även om det är låg nivå på det så kan man säkert rollspela en del på vägen, medan man ganska snabbt borde klara sig igenom själva storyn för att komma till de bitar senare i storyn som faktiskt är spännande.

Profeten till de utvalda äventyrarna "Ni måste ta er igenom domedagsbergen för att nå Falkurions klippa och hämta Ödesstenen, det är ett långt och svårt uppdrag som.. Vad sysslar er magiker med?" *Teleport* "Jaha.. Som jag sa, det är ett långt och svårt uppdrag som.." *Poff (magikern kommer tillbaka med Ödesstenen i ena handen)*