En grej vi testat till nyligen startad kampanj som är tänkt att anta mer episka nyanser efter hand är att spelarna fick ett ''hjälteattribut'' som gav rollen ett rejält plus om det lades på en av de tre grundegenskaperna och ett mindre plus om det spreds ut på två eller tre grundegenskaper. Detta innebär att rollerna har talang för en hel del saker och får ett försprång framför spelledarroller, de vanliga invånarna i spelvärlden, när de skaffar sig en färdighet (vid skapandet eller senare i spelet. De kan också enklare upprätthålla högre färdighetsvärden på grund av sin talang. De fick dock inte fler poäng i övrigt (t.ex. för fädigheter).
Det innebär att de börjar som ovanligt framgångsrika i sin sysselsättning för sin ålder och med en potential att utveckla en bred och hög skicklighet och kunskap. Det kräver dock att rollerna jobbar på det eftersom de bara fått talang gratis. För att få skickligheten att skjuta fart (regelmässigt få nya färdigheter) måste de utöva olika saker som de inte tidigare gjort vilket både skapar en drivkraft och nya situationer.
I övrigt är drivkrafterna de vanliga i våra kampanjer; framgång för den egna familjen, släkten, staden och kulturen. Det är en omvälvande tid med troliga kulturmaktskiften och teknologisprång som rollerna kan bli en del av och eventuellt leda eller bidra till. Antagligen kommer stora konflikter med t.ex. stora krig som drar till sig uppmärksamhet från gudarna men bara indirekt (''Odysseus, remember; the god will not do for man what man has to do for himself.''). Det kommer inte heller vara några stora mängder monster eller dylikt men storskaligt blir det nog ändå -- om inte rollerna drar sig undan förstås, då koommer världen omvälvas som den vill och högaktningsfullt strunta i dem.
Mer illiadiskt än odyséenistiskt kanske man kan säga.