Re: Men hur funkar det?
"där rollpersonerna spelar olika inkarnationer av sig själva"
Det låter som en ganska god idé, men frågan är om det inte är vad de gör iallafall då de byter rollpersoner, att spelarna blir en slags själ.
Men jag antar att du menar att rollpersonerna ska spelas på samma vis, ungefär som om de hade samma "hjärna", kanske också liknande värden, men framför allt minnen.
En lustig grej vore, men som kanske inte skulle fungera med tanke på Geminis koncept, om spelarna kunde växla mellan inkarnationerna, dvs. de "väljer" när de vill spela med den ena eller den andra.
Ett exempel:
Spelarna har kommit till Lucerias slätter. De har som uppdrag att söka upp någon (säg en mördare) som försvunnit i den täta dimman.
De får tag i en gammal bok som nämner denna person (vi kallar honom Tespu) det lustiga är att boken skrevs för över hundra år sedan och alltså måste hänröra någon ättling till honom. Vad Tespu har gjort är att han har upprepat precis sin förfäders handlingar i den grad att han förmodligen har en kopia av boken eller har läst denna.
Spelarna söker kanske vidare i dimman (SL blandar i lite av det vanliga, några andra som är på jakt efter mördaren, någon som nämner en profetia iom dimman och en uråldrig spökstad, en mystisk sten från vilken det strömmar ett svagt ljus då det kommer ut i dimman, ett tomt värdshus som verkar ha varit övergivet länge osv), eller kollar boken noggrannare. I det sista fallet finner de en symbol på sista sidan.
Om/då de försöker minnas vad det är för symbol "kastas de tillbaks i tiden". (egentligen inte, deras
minne kastas tillbaka och de är några andra, sina inkarnationer. Hur som helst så blir effekten (för spelarna) liknande tidsresor, men med skillnaden att det inte är några sådana.)
RPs inkarnationer (fr o m nu: "RP", de är ju egentligen samma sak) lever i "spökstaden" som inte var någon spökstad då. Häskaren är mycket grym och lever på folket. Naturligtvis gillar inte RP det, och är mitt uppe i något. Ex. de är hos härskaren, på väg att bli slängd i dennes djupaste fängelsehåla då härskarens emblem (samma som i boken naturligtvis) som han bär på bröstet, blir det första som "spelarna" ser.
Praktiskt: SL: "- När ni anstränger er för att minnas symbolen så tycker ni att ni faktiskt har sett det förr, men det är mycket otydligt. Ni anstänger er mer och mer. Det känns som om värden förändras runt er, men minnet kommer nästan. Ja! Ni ser det klart och tydligt framför er. Härskaren bär det runt sin hals. (Byter spelarnas formulär). Runt er finns vakter och på en tron sitter härskaren. Vad gör ni?
"
Slumpen (SL) avgör när spelarna flyttas tillbaka till sitt "äkta" jag, och bort ur minnet. Men spelarna kan avgöra "när" de vill minnas (spela andra inkarnationen) igen, genom att se på emblemet och koncentrera sig.
Dock kan de inte bestämma vad som har hänt sedan senast de "försvann" ur inkarnationernas värld.
De åker heller aldrig tillbaka i inkarnationernas tid (alltså första gången är inkarnationen 26 år, andra gången 24) så inkarnationerna får aldrig "tidsproblemet", dvs de kan aldrig ändra för sig själv.
Men inkarnationerna kan ju misslyckas med sitt uppdrag? Eller?
Nej, deras enda riktiga uppdrag är att de behövs av spelarna som ett instrument för att klara av sitt "riktiga" uppdrag, att fånga Tespu (som naturligtvis också är en inkarnation).
Vem är Tespu? Jag skulle nog inte låta honom vara härskaren, det vore för uppenbart på något vis. Mer oväntat vore kanske, härskarens halvbror, som begår mord pga sin brors makt, av ena eller andra orsaken. Naturligtvis vet inte spelarna ett smack om det förrän "på slutet" då det ena och det andra går ihop, med det som orsak.
Med anledning av att inkarnationerna inte åker tillbaka i tiden, så får spelarna vara försiktig med dem. Om de dör så är de ju döda, punkt slut och då har de ingen nytta av dem.
Men annars så kan de ju lösa "kunskaps problem" (OBS, det är här jag skulle lägga skillnaden mellan tidsresor och inkarnationer).
Alltså.. spelarna förstår inte varför någonting är som det är, det saknas information; varav de kan resa tillbaka och skaffa informationen.
Jag skulle göra det svårare att överleva i inkarnationernas värld, eftersom de antagligen bara används i detta äventyr och inte är någon jättekatastrof om de dör.
Hur som helst, jag tror att jag har visat vad jag menar..
- Zire, skriver och skriver och skriver...