Nekromanti Episod-klister

zonk

muterad
Jag letar efter nya sorters episod-klister! Episod-klistret är det där som tar spelarna från en dungeon till nästa, ett uppdrag till ett annat, eller dylikt. Exempelvis:

Fria uppdrag
RPna är en grupp problemlösare, och väljer fritt från olika uppdrag på lokala (elektroniska?) anslagstavlor. Alla uppdrag behöver inte göras - kanske låter de som dåligt betalda eller för farliga. Kanske blir man mer bundis med vissa uppdragsgivar-faktioner än andra. Det kan finnas nån overarching plot, något personligt mål, men det behöver inte göra det.

Ofria uppdrag
Man får nya uppdrag av en uppdragsgivare, men det finns bara ett att välja på, och man förväntas göra det. Ganska, till mycket, rälsat.

Ramla vidare
Som av en slump (hej SL!) så ramlar RPna från det ena trasslet till det andra. Den enda vägen från den grottbemängda ön verkar vara en luftballong, och den dras med vindarna upp till solen, som visar sig vara mekanisk och driven av Modroner. En demonette som gömmer sig där och läser sina böcker kan hjälpa en därifrån, i utbyte mot hjälp med en ond svamp-trollkarl. Osv. En sak leder till nästa. Kan vara mer eller mindre rälsat - det kan finnas flera hooks eller möjligheter från en given situation.

Vilka är era favorit-episod-klister?

luddwig

Lawful evil
Jag är väldigt nöjd med den variant jag använt till min nuvarande kampanj i Världsrymdens vagabonder. Där började rollfigurerna som panka, jagade, ute efter hämnd och med ett rymdskepp som behövde repareras. Vissa problem är mer akuta, andra mer långsiktiga, och det finns alltid något jag som SL kan använda som en naturlig övergång till nästa kapitel.

zonk

muterad
Det är helt klart ett bra alternativ: skepp och besättning med olika motivationer.

Har även funderat på någon variant av fisktank, men tror jag hade velat ha något med lite tydligare episod-struktur.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
zonk;n306109 said:
Ofria uppdrag
Man får nya uppdrag av en uppdragsgivare, men det finns bara ett att välja på, och man förväntas göra det. Ganska, till mycket, rälsat.
Det här är min favorit, alla kategorier. Jag har inget behov som spelare av att driva spelet framåt i någon speciell riktning, och som SL gillar jag att ha ett tydligt ramverk som låter mig fokusera på det jag tycker är roligt - alltså att förbereda och genomföra ganska traditionella och styrda äventyr. Jag bygger numera in den här "uppdragsgivare"-strukturen i typ alla mina spel, just för att den eliminerar så mycket tjafs - jag orkar verkligen inte med fler scener där jag som SL ska försöka muta spelarna att gå med på mitt äventyr. Jag tycker inte att det är roligt att köpslå om belöningar eller att hela tiden försöka hitta på nya ingångar till äventyren.

Bifur

Veteran
Om jag bortser från att jag behöver något som samlar gruppen och ger den skäl att fortsätta ihop så gillar jag egentligen Ramla vidare i någon form. I en etablerad grupp rollpersoner är det som SL ofta ganska lätt att förutse deras val så krokarna kan ändå vara rätt öppna.

(Förutsatt att man inte spelar renodlat karaktärsdrivet alltså, men då kör man ju antingen utan tydliga scenarion eller skräddarsyr dem väldigt hårt efter RPnas drivkrafter. Vilket kanske är en variant på Ramla vidare?)

zonk

muterad
Bifur;n306212 said:
Förutsatt att man inte spelar renodlat karaktärsdrivet alltså, men då kör man ju antingen utan tydliga scenarion eller skräddarsyr dem väldigt hårt efter RPnas drivkrafter. Vilket kanske är en variant på Ramla vidare?
Hur hade du anpassat Ramla vidare till att vara mer karaktärsdrivet? Eller för den delen Fria uppdrag? Jag hade gärna haft mer fokus på vad som driver RPna. Det enda jag riktigt kommit på är typ att ge en eller flera RP något otalt med en faktion, säg t.ex. Red Rooster-triaden. Då vill de helst göra uppdrag som motarbetar Red Rooster, och om de inser att de hjälper RR i och med att de gör ett uppdrag åt någon annan, kanske de frestas att göra avsteg från sin annars hårt hållna hederskod att alltid utföra ett uppdrag.

Det kan förstås ses som Fria uppdrag + lite fisktank.

Bolongo

Herr Doktor
zonk;n306215 said:
Hur hade du anpassat Ramla vidare till att vara mer karaktärsdrivet?
Ett sätt är att använda någon slags exit tickets.
I 13th age finns idén om player picks: i slutet på varje spelmöte får varje spelare en lapp, och får skriva ned ett element ur narrativet som den gillar och vill se återkomma. Denna info använder sedan SL för att reinkorporera saker.
Vid närmare eftertanke är det kanske mer spelardrivet än karaktärsdrivet. Oh well.

zonk

muterad
Bolongo;n306221 said:
Ett sätt är att använda någon slags exit tickets.
I 13th age finns idén om player picks: i slutet på varje spelmöte får varje spelare en lapp, och får skriva ned ett element ur narrativet som den gillar och vill se återkomma. Denna info använder sedan SL för att reinkorporera saker.
Vid närmare eftertanke är det kanske mer spelardrivet än karaktärsdrivet. Oh well.
Det där är riktigt nice! & Ja kanske mer spelardrivet, men ändå, gillar det - jag har börjat nå den där punkten där det börjar kännas lite som en kul grej att involvera spelarna mer i världen.

Fast jag hade velat ha nåt bra sätt att hantera RPnas bakgrunder på samma sätt. Ja, utöver att diskutera dem mellan SL o spelare, och försöka väva in dem, alltså.

Jag har lite svårt Ofria uppdrag om man skall spela en längre kampanj, blir ofta att spelarna tappar fart och bara reagerar på SL eller helt tappar motivationen. Ramla vidare, eller fisktank är mina favoriter.

Gruppmål
Sen vet jag inte om detta är ett klister, men i one ring så sätter man upp ett gruppmål som är en s anledning till att äventyra, den gemensamma motivationen driver en framåt. Är väl en modell av spelardrivet i kombination med fria uppdrag kanske.

Bolongo

Herr Doktor
zonk;n306286 said:
Fast jag hade velat ha nåt bra sätt att hantera RPnas bakgrunder på samma sätt. Ja, utöver att diskutera dem mellan SL o spelare, och försöka väva in dem, alltså.
Återigen har 13th Age en slags mekanism som har med detta att göra. Icon Relationships betyder att varje karaktär har kopplingar till en eller fler av settingens maktspelare, och varje session slås lite tärningar för att se ifall någon av dessa relationer kommer i spel och på vilket sätt.

Quadrante

Grisbonde
Det klister jag använt mest är "social klister" och "livsmål". Det vill säga omvärldens förväntningar på en (på rollen/personen/yrket) och den egnes förväntningar på världen (mål/drömmar). Men så har jag mest spelat i en värld där sociala relationer, förväntningar och liknande är det som spelas mest (få strider, få smyga/gömma sig). men det kan väl i och för sig läggas in under ofria uppdrag då spelarna oftast är hårt bundna till samhället och deras position inom det (oavsett vilken del av det eller om de "ställer sig utanför" eller "spelar inom ramen").

zonk

muterad
Swedish Chef;n306287 said:
Jag har lite svårt Ofria uppdrag om man skall spela en längre kampanj, blir ofta att spelarna tappar fart och bara reagerar på SL eller helt tappar motivationen. Ramla vidare, eller fisktank är mina favoriter.

Gruppmål
Sen vet jag inte om detta är ett klister, men i one ring så sätter man upp ett gruppmål som är en s anledning till att äventyra, den gemensamma motivationen driver en framåt. Är väl en modell av spelardrivet i kombination med fria uppdrag kanske.
Hur sätter man upp gruppmålet? Finns det en lista med byggstenar/alternativ/inspirationer? Eller nåt annat klurigt sätt?

zonk

muterad
Bolongo;n306290 said:
Återigen har 13th Age en slags mekanism som har med detta att göra. Icon Relationships betyder att varje karaktär har kopplingar till en eller fler av settingens maktspelare, och varje session slås lite tärningar för att se ifall någon av dessa relationer kommer i spel och på vilket sätt.
Hmmm, det fanns nåt system för att göra nåt liknande i Star Wars: Edge of the Empire. Varje karaktär hade obligations (skulder, eller kanske en bounty, eller jobbig/förföljd familj, etc). Sen var det random vad som aktiverades i varje spelmöte. Jag tyckte det hade två problem
- Det tenderade att mest involvera den spelare vars obligation det var, och inte andra spelare
- Det kom in väldigt slumpmässigt i handlingen nästan alltid, och passade ofta inte in

Hur funkar det här i 13th age? Blir det mer smutt, är de här maktspelarna redan involverade i plotten till dagligdags?

Bolongo

Herr Doktor
zonk;n306339 said:
Hur funkar det här i 13th age? Blir det mer smutt, är de här maktspelarna redan involverade i plotten till dagligdags?
Ja, alltså det är Ikonerna som är settingen och plotten. Åtminstone om man kör på den impro-stil som regelboken föreslår.

luddwig

Lawful evil
zonk;n306335 said:
Hur sätter man upp gruppmålet? Finns det en lista med byggstenar/alternativ/inspirationer? Eller nåt annat klurigt sätt?
Mitt bästa tips är att använd spelvärlden som utgångspunkt. Som exempel: I vagabonderna är ett rymdskepp centralt, och det drog jag nytta av när jag tämligen enväldigt byggde upp målen för gruppen. Skeppet är belånat så gruppen måste ordna pengar till ränta och amortering. Vidare är skeppet trasigt så gruppen måste ordna reservdelar. Dessutom har skeppets kapten (och rollfigurernas vän och arbetsgivare) blivit mördad under mystiska omständigheter. Det ger gruppen a) en del administrativa problem kopplade till licenser och dylikt samt b) skummisar att försöka spåra upp och utkräva hämnd på.

Så, vad finns det i din spelvärld att bygga gruppens mål kring? Kan gruppen vara korsriddare som vill återta den heliga staden från demondyrkare, medlemmar av ett hemligt sällskap som letar efter de mystiska stormstenarna, eller en greves hantlangare som skickas på det ena uppdraget efter det andra för att skydda grevskapet och sin dekadenta herres rykte? Jag tänker mig att detta är sådant som spelarna gärna kan få bidra till när det är en ny kampanj på gång. Ägna ett par timmar åt att prata om spelvärlden och vad där i som spelarna tycker verkar spännande innan de får göra sina rollfigurer. Med lite tur får du då så mycket klister att det räcker kampanjen ut.

zonk;n306335 said:
Är en session zero grej, men att man ska göra det skapar krokar. Man gör det ihop med SL på första mötet för att skapa en grupp som vill spela SL:s kampanj, eller för SL att skapa en kampanj till dessa RP.

Man skall besvara: Hur träffades ni? Varför är ni vänner och hur ser era relationer ut? Varför äventyrar just ni ihop?

Rangertheman

Myrmidon
Swedish Chef;n306383 said:
Är en session zero grej, men att man ska göra det skapar krokar. Man gör det ihop med SL på första mötet för att skapa en grupp som vill spela SL:s kampanj, eller för SL att skapa en kampanj till dessa RP.

Man skall besvara: Hur träffades ni? Varför är ni vänner och hur ser era relationer ut? Varför äventyrar just ni ihop?
En grundlig session zero är min favorit. Fate Cores "Phase Trio" fungerar utmärkt, gärna i kombination med att gruppen diskuterar igenom en bakgrund til kampanjen, kanske viktiga NPC, vissa platser, m.m.

zonk

muterad
Rangertheman;n306405 said:
En grundlig session zero är min favorit. Fate Cores "Phase Trio" fungerar utmärkt, gärna i kombination med att gruppen diskuterar igenom en bakgrund til kampanjen, kanske viktiga NPC, vissa platser, m.m.
Vad är nyckel-delarna Fate Cores session zero, och vad är poängen med dem? Vad är USP:en / USP:arna?

Rangertheman

Myrmidon
zonk;n306415 said:
Vad är nyckel-delarna Fate Cores session zero, och vad är poängen med dem? Vad är USP:en / USP:arna?
Det som fick mig såld på upplägget är att gruppen tillsammans skapar en stor del av ingångsvärdena till kampanjen och sedan inte bara krokar in sina rollpersoner i den utan även krokar i dem i varandra. Det finns även formulär som kan vara till hjälp om man behöver dem. Vill man göra det riktigt avancerat kan man köra The Spark in Fate som är ett utbyggt "skaparverktyg".

Vi hade grymt kul när vi skapade den post-apokalyptiska settingen "Nya Pangaea 2.0", karaktärerna JB, Granola och Ålen och staden Elisyum, som styrs av Elis kult. Fast ännu så länge har spelarna mest utforskat vägcaféet och gengasgruvan. Som SL var det busenkelt att dra lite i de krokar som vi skapat under session zero.

Mogger

Hipsteranka
Jag föredrar något av följande:

Ringens brödraskap
Ett långt, svårt uppdrag som kräver att RP övervinner en massa hinder, faror etc. Gott om sidospel, utforskande och egna agendor.

Tjuv och polis
Du har ett jobb att göra. Du är mer eller mindre fast i dina åtaganden och de drar dig framåt. Det är order uppifrån, familjeproblem, egna trubber, hot utifrån etc. Gärna i en tydlig genre så spelarna begriper upplägget utan att det måste förklaras. Funkar lika bra som tjuvar i Lankhmar, jediriddare eller palatsvakter i antikens Grekland.

Firefly
Ja, en besättning på ett coolt skepp. Funkar även som vilken annan rörelse som helst. Handelshus i Kopparhavet, legosoldatskompani i rymden. Nyckeln, anser jag, är att se till att det är rörelsen som driver spelet. RP behöver dra in cash.

The Wasteland
Det råder brist på allt och om inte RP ser till att fixa det som behövs för att överleva så, ja, då dör de.