Nekromanti Era rollspelsnästen?

Jaggernaut

Hero
Funderade först på att posta det här i rollspelsforumet men kom att tänka på att Dricka?tråden (ungefär samma kategori som den här tråden kan man säga) postades i det här forumet och ingen klagade över det. Så då får ni stå ut med mig med också :gremgrin:

Hur ser era spellokaler ser ut. Vissa verkar ju ha finfina (eller åtminstone speciella :gremtongue:) lokaler som gamla skyddsrum och ladugårdar. Andra, som undertecknad, spelar rollspel hemma hos sig själv eller någon av de andra spelarna. [allmänt pladder] Det kan vara riktigt irriterande om annat folk är hemma och man sitter t.ex. i ett kök där folk passerar stup i kvarten. Det är just typiskt för en av spelarna har ett jääättestort hus där man har flera rum för sig själv och skulle det vara så att någon fått för sig att störa oss så kommer de förmodligen inte ens att hitta igen oss förrän vi redan slutat spelat och letat oss ut till de mer använda rummen. Dock så kan vi inte spela där pga att de har en hund som springer omkring inomhus och en annan spelare är allergisk [/allmänt pladder] Så hur ser eran mysiga spellokal ut?

Den här tråden är mest till för att jag ska kunna vara avundsjuk på er andra med fina spellokaler men sedan kan vi annordna en liten tävling också. Den som har den mest originella/speciella/underliga spellokalen vinner en massa ära som vi andra kommer att ösa över dig :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Vi spelar i stort sett alltid i Gustavs källare, i en lädersoffa, en läderfåtölj och en tygfåtölj. Är vi fler sitter vi nog i vardagsrummet istället, som inte är lika dungeon:ig men nästan mer optad ur sittsynpunkt.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, rollspelsnäste & rollspelsnäste...
Vi brukar sitta hemma i min lägenhet för det mesta & det funkar bra.. Ingen som kommer & stör en dirket, om man säger så.. :gremgrin:
Antar att det är sådär lite småmysig här, jag tycker det iaf.. :gremtongue:

Lite OT åxå: Råkade trycka på en av de länkarna som du har i din signatur & vad ska man säga... :gremgrin:

Muggas

Hero
Vi har haft en massa olika hideouts, men den mysigaste av dem alla var nog en gammal före detta skola ute på landet som hyrdes ut av ägaren för ca 100 spänn dygnet. Skolan var av ett sånt där gammalt slag, d v s att den såg mer ut som en förstorad stuga, rödmålad och med vita knutar. Under vintertid var det riktigt schysst att sitta i det före detta "klassrummet" (som nu mer ser ut som en liten serveringssal) med ett litet kök alldeles intill rummet (vilket innebar att vi ibland slängde ihop en kladdkaka efter att ha tryckt i oss varsin massiv pizza som vi sköljt ner med mängder av cola). Det fanns t o m en liten gymnastiksal (men där var vi nästan aldrig, förutom under den perioden då man fick "lämna rummet" då ens rollperson inte var närvarande under det det aktuella rollspelsskeendet).

Det kändes lite som att befinna sig i en gammal herrgård från början av 1900-talet, särskilt då det var mörkt, blåsigt och snöigt utanför. Huset knakade väldigt mycket och en gammal björk utanför piskade med grenarna mot ett av de stora fönstren. Ibland spelade vi i halvmörker, med stearin och värmeljus som enda belysning.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det är väl inte mitt fel att jag spelar med en hop bönder? :gremgrin:

Nä, ladugården är bra, i och med att den är avskild, innehåller gammalmodiga jordbruksredskap som kan tas för medeltida vapen i svagt ljus och tål att folk röker i den. Dessutom ligger den på slätten inte allt för långt från havet, vilket gör att vinden för det mesta viner sådär lagom mystiskt om knutarna. Enda nackdelen är ju kommunikationerna, missar man bussen när man ska hem får man finna sig i att vänta fyra timmar på nästa. Visserligen sker det också att vi spelar på andra, mer normala platser, men ladugården är den mest uppseendeväckande.

seinet

Swashbuckler
Hmm, när jag började lira med den gruppen jag är med i nu så lirade vi i ett gammalt skyddsrum som hyrts ut till den schackklubb där jag och en till var tränare. Passade sig jättebra då det inte var någon aktivitet där på vår speldag (söndagar). När jag och min polare sedan slutade vara schacktränare så flyttade vi lirandet hem till mig. Annars fungerar väl grupprummen på universiteten och högskolorna som bra spelrum på kvällar för de som lirar (såvida man har tillgång till dem).

Vilken är den mest whacko spellokal folk spelat i då? Själv skulle jag faktiskt vilja säga skyddsrummet igen, var ju en så skön känsla att traska igenom en 5-metersgång rätt in i berget (eller ja, kullen av solid sten med jordlager och gräs över) och med en tung järndörr som gnisslar när man öppnar och stänger den.

/Seinet Wintermute - Skall lira Diablo 2 nu med en polare

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag blir smått avundsjuk när jag läser om alla häftiga tillhåll. Vår spelplats är väldigt vardaglig. Min fru har införskaffat ett gigantisk matbord till vår lägenhet, eftersom vi ofta har gäster. Det ryms 9 personer runt det utan trängsel och 11 med lite trängsel. Där i matsalen brukar vi sitta och spela. Döttrarna distraheras med en Disney-video, men vi godtar att de springer in under spel; småbarn är ju sådana.

Eftersom vi har vaxduk på matbordet gör det inget om folk slabbar lite med cola eller kaffe. En av spelarna har diabetesproblem och måste äta efter tidtabell. Han micrar mat i köket och mumsar under pågående samtal.

Krille

Super Moderator
I vardagsrummet finns min bäddsoffa med plats för fyra pers (fem om man knör). Det går att rulla dit en och annan stol till, och spelledaren får min schyssta kontorsstol. Det går alltså att spela sju pers inklusive spelledaren, och i teorin så kan man även ordna ett andra lager spelare.

Sen kan man spela vid köksbordet också, men där finns det bara plats för fem pers.

Spelföreningen har ett halvt skyddsrum med ett soffbord med tillhörande soffor för rollspel, två vanliga bord med en klase storlar för brädspel, och ett stort grönmatte-Warhammer-bord för figurknuffande.

Rosen

Myrmidon
Vi spelar i stort sett alltid i Gustavs källare, i en lädersoffa, en läderfåtölj och en tygfåtölj.

Mitt gamla Travellergäng brukade också spela i en källare, runt ena halvan av ett pingisbord - mycket praktiskt att bre ut stora kartor på, och blev man utskuffad så fanns det en bilbana i ett angränsande rum som man kunde sitta och köra. (-: Rummet var iaf rätt stort, så det var klart mysigt om man släckte ner huvudbelysningen och bara hade en lampa ovanför bordet.

I mysighetsfaktor klådde den dock inte "kokongen", ett sovrum där jag lirade Rolemaster med ett annat gäng. Rummets ägare var gothare innan termen egentligen fanns, så i princip allting i rummet gick i svart (jag undrar fortfarande vart hon hittade svarta tapeter på 80-talet). Inget ordentligt bord, men vi bredde ut oss så gott det gick på sängen och fåtöljer och golvkuddar.

När det liras numera är det tyvärr bara i helt vanliga vardagsrum... eller på Dragon's Lair, men det är svårt att hitta nåt lugnt och tyst hörn där.

--
Åke

Targon

Hero
Något som jag länge gått och funderat på är att låna eller hyra en stuga mitt ute i skogen för rollis non stop en hel helg. Övertygad om att det hade varit superschysst.

Fast det är ju också ok att sitta hemma hos Johan K och lira.

Rosen

Myrmidon
Något som jag länge gått och funderat på är att låna eller hyra en stuga mitt ute i skogen för rollis non stop en hel helg.

Vårt WFRP-gäng gjorde det en gång (fast vi hyrde den inte; den tillhörde en av spelarnas föräldrar). Stugan var rätt liten och det fanns inte en själ på flera kilometers håll, så det blev ruskigt mysigt - eller snarare kusligt, men sak samma - när mörkret hade fallit och det började höras konstiga ljud därute... Speciellt när man var nere i mörka dungeons, blev nödig och var tvungen att gå ut med ficklampa till mulltoan en bit bort från huset.

Se bara till att ni har med er ordentligt med käk och dricka.

--
Åke

Lambi

Swordsman
Stugor i skogen

En herre i vår spelförenings familj har en stuga i ingenstans i Norge. Den verkar utomordentligt bäst för rollspelande, men den ligger som sagt utanför alla former av civilisation. Ingen el, inget vatten etc. Man får hyra skjuts av någon av dom lokala i närheten så dom skjutsar dit en med skoter. Jagmenar, det vore ju så jävla kanon, om man nu tar sig dit >_<

Är otillgänglighet en fördel för spelandet? Kanske blir så, då alla vet hur strandsatt man är, så det är bara att lira vidare i stearinljusens sken.

Foggmock

Myrmidon
En av salarna på Sydcon 10 vinner med hästlängder. Den var typ stor som mitt dass (fyra kvadrat med god vilja) och man var tvungen att möblera om före och efter eventuell öppning/stängning av dörren för att allt skulle få plats. Där var inklämt en tvåsitsig lädersoffa, två brassestolar och en vanlig dator/skrivbordsstol. Salen låg lääängst bort från all action borterst i en korridor.

Att jag spelledde ett ärkerälsat skrotäventyr med en grupp där en av spelarna var klädd i läder och en annan hade en stålhjälm av andravärldskrigsstuk gjorde inte situationen normal precis.. men det var goa gubbar ändå. De tröttnade halvvägs när de frågade om inte de fick bestämma vad de skulle göra. Jag sa att varken jag eller äventyret kunde göra något åt saken. De sa åt mig att lämna äventyret så att de kunde dissa det och att jag kunde gå och göra nått annat istället. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Re: Stugor i skogen

"Är otillgänglighet en fördel för spelandet?"

Nej. Pizzabudet tar så tokmycket extra då.

seinet

Swashbuckler
Tja, jag satt i en diskussion på #rollspel (DalNET) för några år sedan och där kom idéen upp med att hyra en yacht en sommar och ge sig ut och spela rollspel med ett antal personer, Fogge har även haft idéen att några strandsätter sig vid hans sommarställe för att lira. Helt klart trevliga idéer alla dessa tre.

/Seinet Wintermute - Är fortfarande intresserad av något sådant

Gordeg

Hero
Vi har tyvärr inte längre tillgång till det f.d. skyddsrummet jag nämnde i en annan tråd. Det användes som hobbylokal i ett lägenhetshus där mina föräldrar bodde tidigare. Det var avdelat i flera rum, bland annat fanns ett pingisbord som användes under de "tidiga åren" genom att spelare som tillfälligt inte var med i spelet gick ut och slog några bollar. Pingistraditionen upphörde när vi slagit bort alla bollarna.
(Hmm... vi kunde iofs ha köpt nya bollar...)
Mina föräldrar flyttade för ca 4 år sedan. För oss innebar det att en epok gick i graven. Nu sitter vi hemma hos varandra som rollspelare gör mest. Dessutom har vi spritt ut oss över södra Sverige så ibland åker vi 30 mil för att låsa in oss i någons lägenhet en hel spelhelg. Om man måste, så måste man.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
>Mitt gamla Travellergäng brukade också spela i en källare, runt ena halvan av ett pingisbord

Även jag har erfarenhet av pingisbord och det funkar riktigt jäkla bra. Ett minus med just det pingisbord jag pratar om var att det stod i en källare som var kall som 17, vilket gjorde att man var tvungen att ständigt ha på sig extra raggsockor.

Men vad gäller spelutrymme har jag aldrig haft det så bra som jag har det nu. I det rum i min lägenhet som jag benämner "biblioteket" (vilket alla andra kallar "rummet som är fullproppat med alla de grejor Anders inte vill ha i något annat rum") har jag ett rejält köksbord som i stort sett bara används för spelrelaterade ändamål. Så för första gången i mitt liv har jag ett designerat spelrum :gremgrin: Så om min fru så småningom hävdar att rummet bättre kunde användas till något annat ändamål kommer hon stå inför sitt livs hittils största kraftmätning. (Hon är rollspelare hon också så hon tycker dock precis som jag att det är en jäkligt bra idé med spelrum.)

/Anders

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Stugor i skogen

Min flickväns släkt har ett hus i norra Finland i närheten av Kemi och Rovajemi (där Tomten bor) Det är extermt ödsligt och man kan inte ens ta sig dit vintertid då det inte sker någon snöröjning. I alla fall så har jag aldrig varit där då jag är en extrem stadsmänniska som älskar stadens bekvämligheter och tillgängligheter. Dock kan jag gärna spela/spelleda spel där jag utsätts/uttsätter för den hemska vildmarken.

Organ

Out of time, out of mind
Konstiga spelställen

>Vilken är den mest whacko spellokal folk spelat i då?

Lokal och lokal vet jag inte riktigt om det kan klassas som men jag har i alla fall spelat runt ett campingbord utställt på en grön, solig plätt av tantolunden (park belägen på södermalm i stockholm). Så härmed kan intygas att solande och rollspel går alldeles utmärkt att kombinera.

/Anders

Vi använder ett "vanligt rum" (en skit kallen vinds våning med en högtalare anläggning) på vinter och när det är kallt men på sommrarna är det populärt att tillbringa spel nätterna på ett vedbo tak som är mer eller mindre inret